زمان : 08 Bahman 1388 - 17:09
شناسه : 21434
بازدید : 6492
وزير كار و امور اجتماعي:وزارت كار، وزارت كار است نه وزارت اشتغال !!! وزير كار و امور اجتماعي:وزارت كار، وزارت كار است نه وزارت اشتغال !!!

وزير كار و امور اجتماعي:وزارت كار، وزارت كار است نه وزارت اشتغال !!!



یزدفردا"وزير كار و امور اجتماعي گفت: اينكه اسم ما وزارت كار است نبايد موجب اشتباه شود كه ما مسئول كار و اشتغال هستيم بنابر اين شايد بهتر است بگويم وزارت كار، وزارت كار است نه وزارت اشتغال بنابر اين وزارت كار به نوعي تسهيل و تسريع‌گر امر ايجاد اشتغال در كشور است.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، عبدالرضا شيخ‌الاسلامي وزيركار و امور اجتماعي ظهر امروز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درخصوص گروه مشاوران جوان، عملكرد و موانع موجود بر سر راه اين گروه گفت: از يك نهاد نوپايي كه كار آن جنبه خيلي تبليغاتي نداشته است، انتظاري نيست كه همه فعاليت‌هايش مشهود باشد .

وي افزود: گروه مشاوران جوان اساسا كارشان ديداري نيست بلكه كار مشورتي دارند و كسي كه كار مشورتي دارد، در فرايند تصميم‌سازي عمل مي‌كند. نهايتا مقام تصميم‌گير يا دستگاه تصميم‌گير است كه آن تصميم را اتخاذ مي‌كند و دستگاه‌هاي اجرايي آن را اجرا مي‌كند.
وزير كار تصريح كرد: بسياري از تصميماتي كه هم اكنون در كشور اتخاذ مي‌شود، مردم نمي‌دانند كه اين تصميم كجا گرفته مي‌شود و اراده خاصي هم براي اينكه اعلام شود اين كاري كه انجام مي‌شود، از كجا نشات گرفته و ايده و طرح اوليه را چه كسي مطرح كرده است، وجود نداشته است.
شيخ‌الاسلامي اظهار داشت: اينكه انتظار داشته باشيد كساني كه مشاورند نتيجه كارهايشان به صورت كاملا ملموس در جامعه منتشر شده‌اند،‌وجود نداشته است.

وي در خصوص عملكرد مشاوران جوان رئيس‌جمهور گفت: اين گروه تعداد قابل توجهي از نيروهاي جوان، باانگيزه و متدين و با هوش بودند كه به نوعي مستقيم يا غيرمستقيم با اين شبكه مرتبط شدند و از خدمات فكري و حتي يدي خودشان در مجموعه مديريت كشور خدمت كرده و اثرات خيلي خوبي هم داشته‌اند.
وزير كار و امور اجتماعي عملكرد مشاوران جوان رئيس‌جمهور را در جامعه موثر عنوان و خاطرنشان كرد: به نسبت مجموعه تعداد نفرات و امكانات و هزينه‌هايي كه صرف مشاوران جوان مي‌شود از آنجايي كه هيچ هزينه‌اي را به دوش دولت تحميل نكردند در طول اين مدت با حداقل امكانات خدمات بسياري را ارائه كردند.
شيخ‌الاسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا از وزرا كسي هم هست كه مشاوران جوان را نپذيرفته باشند، ابراز داشت: وزرا، مشاوران جوان را پذيرفتند و الان نزديك 43 هزار نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم در شبكه مشاوران جوان با مجموعه دولت همكاري دارند. كه حدود 5 هزار نفر از اين افراد به صورت مستقيم و روزانه با مجموعه دولت مرتبط هستند.

وي در خصوص وضعيت بيكاري در سال 88 گفت: مركز آمار ايران طبق روال جاري خود هر سه ماه يك بار گزارشي از نرخ بيكاري در كشور ارائه مي‌كند كه مورد استفاده ما و همه دستگاه‌هاي مرتبط ديگر قرار مي‌گيرد.

وزير كار افزود: وزارت كار مسئول اجراي قانون كار است و مسئوليت اصلي وزارت كار ارتباط با كساني است كه الان مشغول به كار هستند. به هر حال 7.5 ميليون نفر كارگر در كشور داريم كه تابع قانون كار هستند. اين افراد حين انجام كارهاي خودشان مسائل و مشكلاتي دارند كه مسئول تنظيم و پيگيري آن بر عهده وزارت كار است.

شيخ‌الاسلامي تصريح كرد: همه فرهنگيان در آموزش و پرورش مي‌دانند كه بايد به كجا مراجعه كنند و يا در ساير وزارتخانه‌ها كارمندان آنها مي‌دانند كه به وزارتخانه خود بايد مراجعه كنند. از همين رو تمام كارگران كشور تحت پوشش وزارت كار و امور اجتماعي از اين حيث هستند. بنابر اين ما مسئول كساني هستيم كه كار مي‌كنند.

وي درباره ايجاد اشتغال تصريح كرد: وظيفه قانوني و احصاء شده ما ايجاد اشتغال نيست اما مجموعه فعاليت‌هاي ما در وزارت كار و امور اجتماعي اگر به درستي انجام شود، منجر به بهبود فضاي كسب و كار مي‌شود. و به طور غيرمستقيم در ايجاد اشتغال موثر است. يعني اگر ما بتوانيم بازار كار و روابط كار را تنظيم واصلاح كنيم، ومجموعه عوامل موثر در بازار كار را بتوانيم بهبود ببخشيم، خود به خود منجر به ايجاد يك شرايط مناسبي مي‌شود كه آن وقت سرمايه‌گذاري وتوسعه اشتغال معنا پيدا مي‌كند.

وزير كار با بيان اينكه وزارت كار يك دستگاه فرابخشي است كه كار اصلي آن سياستگذاري، تقسيم كار، حمايت و هدايت نيروهاي كار و سرمايه‌گذاراني است كه در كشور فعاليت مي‌كنند،‌گفت: وزارت كار با تقسيم كار به نوعي مسئوليت پايش بازار كار و تنظيم بازار كار و بهبود فضاي كسب و كار را بر عهده دارد.
شيخ‌الاسلامي تاكيد كرد: اينكه اسم ما وزارت كار است نبايد موجب اشتباه شود كه ما مسئول كار و اشتغال هستيم بنابر اين شايد بهتر است بگويم وزارت كار، وزارت كار است نه وزارت اشتغال.

وي افزود: اشتغال براي مثال در بخش تعاون انجام مي‌گيرد و قانونگذار در وزارت تعاون تعريف كرده است كه سهم وزارت تعاون در ايجاد اشتغال 25 درصد تعيين شده است يا اينكه بايد گفت كار در صنعت ايجاد مي‌شود. بنابر اين وقتي يك كارخانه توليدي ايجاد مي‌شود به دنبال خود ايجاد اشتغال مي‌كند.

وزير كار و امور اجتماعي در ادامه سخنان خود با اشاره به ايجاد اشتغال در بخش‌هاي كشاورزي، بازرگاني و بخش خدمات گفت: اگر اينها درست عمل كنند و همه عوامل لازم مهيا باشد، مي‌شود انتظار داشت كه ما ايجاد اشتغال داشته باشيم. يكي از كارهاي وزارت كار مديريت و سياستگذاري و تعيين سهم بخش‌هاي مختلف كه متولي امر اشتغال هستند، است. بنابر اين وزارت كار به نوعي تسهيل و تسريع‌گر امر ايجاد اشتغال در كشور است.

یزدفردا