زمان : 07 Bahman 1388 - 21:57
شناسه : 21427
بازدید : 4977
سخنی با همه در باره دومین شهر تاریخی جهان سخنی با همه در باره دومین شهر تاریخی جهان

سخنی با همه در باره دومین شهر تاریخی جهان


یزدفردا "
انجمن دوستداران میراث فرهنگی ایرسا:يزد اولين شهر خشت خام و دومين شهر تاريخي جهان است و بافت تاريخي اين شهر با مساحت عرصه 743 و مساحت حريم 5000 هكتار و بیش از ۶۵۰۰ فضای قدیمی و بالغ بر ۱۱۰۰ فضای در ثبت آثار ملی قرار گرفته است ، اين بافت تاريخي شامل محلاتي نظير فهادان، كوچه بيوك، خرمشاه، سرجمع، ميرقطب، يعقوبي، شش بادگيري و … مي شود كه محله فهادان از قديمي ترين محلات قديمي شهر يزد محسوب مي شود. در اين بافت تاريخي خانه هاي دوره ايلخاني همچنان مسكوني هستند و از اين لحاظ اين بافت منحصر به فرد است
بافت قديم ارزش هاي زيادي را در خود جاي داده است و نبايد محدوده اي را براي بافت قديم ايجاد کنيم و بايد امکانات و خدمات را به طرف بافت قديم ببريم و آن را احيا کنيم.
بی جهت نیست که گردشگران هنگام بازدید و قدم زدن در بافت قدیم یزد به این نکته اشاره می کنند که هنگامی که در بافت قدیم قدم می زنیم خود را در دل تاریخی احساس می کنیم .
بافت تاریخی شهر یزد را می توان بزرگترین و سالمترین گسترده ترین و اصولی ترین بافت تاریخی نه تنها ایران بلکه دنیا دانست . در بافت قدیم انسان به اصالت خود خیلی نزدیک است به مردمانی که سخت کوشی انها و صبوری آنها زبانزد عام و خاص است مردمانی که در اوج بدی وضعیت اقلیمی ، طبیعت و اقلیم را مقهور خود ساخته و آثار باارزشی از خود بر جای گذاشته اند .
بافت قدیم یزد خود یک کتاب معماری است معماری که خاص شهرهای کویری است بافت قدیم یزد خود یک کتاب هنر است هنر غلبه بر طوفان شن و غلبه بر گرمای طاقت فرسای هوا در تابستان و ... بافت قدیم درس اخلاق و صبوری و ایستادگی است .
 درس تبدیل بدیها به بهترین ها . نمی دانم تاکنون در کوچه پس کوچه قدیم یزد قدم زده اید یا نه کوچه هایی که سکوت و آرامش آنها انسان را از دنیای ماشینی امروز جدا می کند و انسان را با خود به قلب تاریخ می برد و به انسان آرامشی غیرقابل توصیف می دهد وآنسان را به پیشینه خود نزدیک می کند .
 آنجا که معماران یزدی اوج هنر خود را به نمایش گذاشته اند . هرچه بیشتر بگویم بیشتر به یاد بیتوجهی های مسئولین امر به این بافت می افتم . باز خدا را شکر که اداره ای تحت عنوان میراث فرهنگی با افرادی که دلسوز تاریخ و آثار تاریخی و بافت های قدیمی و تاریخی است وجود دارد وگرنه شاید امروز دیگر اثری از آثار تاریخی و باستانی نبود . اما براستی برای چه ما باید این گوهر ارزشمند را ویران کنیم و چرا به خود اجازه می دهیم به راحتی در مورد ویران کردن اصالت تاریخ و پیشنیه خود صحبت کنیم .
 اگر توان نگهداری از بافت قدیم را نداریم اگر هنر احیای بافت قدیم را نداریم اگر توان درآمدزایی از بافت قدیم را نداریم نبایستی به راحتی در مورد تخریب و ویران نمودن آن صحبت کنیم و اعلام نظر نماییم . ای کاشی آقای کوچک زاده یک راهنمای تور بودند تا می فهمیدند که چقدر گردشگران شیفته و دلباخته شهر خشتی و زیبای یزد می باشند شهر بادگیرها خانه های خشتی و دیوارهای بلند کاهگلی اب انبارها . . .

ای کاش آقای کوچک زاده یک راهنمای تور بودند تا وقتی از گردشگران سوال می کردند که از کدامیک از شهرهای ایران بیشتر لذت برده اید و کدام را بیشتر دوست می دارید ؟ این جواب را می شنیدند که: یزد . چراکه اینجا انسان به تاریخ پیوند می خورد معماری را می فهمد و به چشم می بیند اراده مردمان سخت کوش را و اینکه اینجا یک بافت تاریخی بی نظیر دارد که نظیر آن را نمی توان یافت یزد یک شهر نمونه خشتی است که دارای معماری بسیار زیبا و در خور توجه می باشد . شاید وقتی اینچنین می شنیدید به راحتی در مورد تخریب بافت قدیم یزد موضع نمی گرفتید و شما هم مانند همه دوستداران میراث فرهنگی در جهت حفظ و احیای بافت قدیم یزد با جان و دل تلاش می کردید .
در پایان وظیفه خود و همه دستداران میراث فرهنگی می دانیم که در حفظ و احیای بافت قدیم یزد که مسئولین دلسور میراث فرهنگی یزد تلاش زیادی نموده اند تا آنرا به ثبت آثار ملی برسانند ؛ تلاش کنیم . حال که آنها در پی ثبت جهانی بافت قدیم یزد می کوشند شایسته است که همه با هم از حفظ و احیای بافت قدیم یزد دفاع کرده و با تمام توان اداره میراث فرهنگی یزد را در ثبت جهانی بافت قدیم یزد یاری رسانیم .
ما ز یاران چشم یاری داشتیم . . . . .


یزدفردا