به گزارش یزدفردا به نقل از ایسنا: دکتر سیدمحمدجواد میرجلیلی ضمن اشاره به این که در استان یزد، الگوی بروز تصادفات جادهای نشان میدهد که حوادث رانندگی به طور قابل توجهی افزایش یافته و بیشتر در نقاط مشخصی از جادهها به وقوع میپیوندد، گفت: این وضعیت تحت تأثیر عواملی همچون تراکم بالای ترافیک، کیفیت نامطلوب برخی مسیرها، شرایط خاص آب و هوایی و رفتار رانندگان قرار دارد.
وی با بیان این که دادههای موجود حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از قربانیان حوادث جادهای را موتورسیکلتسواران تشکیل میدهند، تصریح کرد: در مرکز شهر یزد به دلیل فراوانی بالای موتورسیکلتها، امکان اعمال مؤثر قوانین راهنمایی و رانندگی کاهش یافته است و این وضعیت در مناطق تازه توسعهیافته شهری نیز مشکلاتی به وجود آورده است.
وی با اشاره به این که در حال حاضر، روزانه بیش از ۸۰ هزار خودرو در استان یزد تردد میکنند و تعداد موتورسیکلتهای فعال در این استان از ۳۰۰ هزار دستگاه فراتر رفته است، افزود: به طور متوسط میتوان گفت که تقریباً هر خانواده چهار نفره در این استان صاحب یک موتورسیکلت است.
رئیس اورژانس استان ضمن تاکید بر این که میزان بالای تردد موتورسیکلت، باعث شده که سهم عمدهای از مصدومان تصادفات را راکبان موتورسیکلت تشکیل دهند، تصریح کرد: بررسیها نشان میدهد حدود یک پنجم حوادث به دلیل رعایت نکردن حق تقدم رخ میدهد.
میرجلیلی با بیان این که بیش از ۹۰ درصد کسانی که در اثر تصادفات جان خود را از دست دادهاند، به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی یا کمربند ایمنی دچار ضربه شدید به سر شدهاند، اظهار کرد: مهمترین علت تصادفات در یزدشامل بیتوجهی به حق تقدم، سرعت غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله مناسب با خودروی جلویی و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است.
این مسئول با اشاره به این که بر اساس آمارهای موجود، سالانه حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر در استان یزد به علت حوادث ترافیکی دچار معلولیت میشوند که ۷۰ درصد این موارد مربوط به تصادف با موتورسیکلت است، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۵ درصد از جانباختگان تصادفات استان نیز مردان هستند.
وی افزود: نزدیک به ۵۲ درصد از مرگهای ناشی از حوادث رانندگی در جادههای برونشهری و مسیرهای روستایی اتفاق میافتد و علت اصلی مرگ در بیش از نیمی از این موارد ضربه به سر گزارش شده است.
میرجلیلی با اشاره به این که به طور کلی از هر سه مأموریت انجام شده توسط اورژانس پیشبیمارستانی در استان یزد، یکی مربوط به تصادفات جادهای است، گفت: در مقایسه با میانگین کشوری، ایران در دهه گذشته جزو کشورهایی با بالاترین میزان مرگومیر ناشی از تصادفات جادهای قرار گرفته است و نرخ تصادفات در کشور حدود یک و نیم برابر میانگین جهانی برآورد میشود.
رئیس اورژانس استان یزد با اشاره به این که در سطح کشور، نزدیک به ۵۱ درصد از آسیبهای بدنی گزارش شده مربوط به حوادث رانندگی است، خاطرنشان کرد: این مقایسه نشان میدهد که استان یزد نیز با نرخ بالایی از حوادث جادهای روبهروست که ناشی از ویژگیهای خاص اقلیمی، فرهنگی و ترافیکی آن است و ضرورت توجه ویژه به پیشگیری و برنامهریزی مؤثر در این زمینه را دوچندان میکند.
وی تصریح کرد: از آنجا که بخش عمدهای از تصادفات جادهای قابل پیشگیری است، بسیاری از کشورها توانستهاند با اجرای سیاستهای علمی و مدیریت صحیح، میزان بروز این حوادث را به طور قابل توجهی کاهش دهند.
میرجلیلی با تاکید بر این که این تجربه میتواند برای استان یزد نیز الگویی مؤثر باشد، اشاره کرد: اقدامات پیشگیرانه باید همزمان از سه جهت دنبال شود.
این مسئول با اشاره به این که ابتدا باید مسیرهای پرخطر شناسایی شده و اصلاح شوند و آموزشهای لازم در زمینه رفتار صحیح رانندگی به عموم مردم داده شود تا فرهنگ ایمنی در جامعه نهادینه شود، تصریح کرد: اجرای دقیق و بدون مماشات قوانین رانندگی و برگزاری برنامههای آموزشی مشترک میان پلیس، شهرداری و مراکز آموزشی از دیگر ضرورتهای این مسیر است.
وی با اشاره به این که ارتقای کیفیت امدادرسانی در محل حادثه نیز نقش بسیار مهمی در کاهش مرگومیر دارد، تصریح کرد: این کار مستلزم تجهیز اورژانسهای جادهای، ایجاد پایگاههای امدادی بیشتر و کوتاه کردن زمان رسیدن نیروهای امداد به صحنه تصادف است.
رئیس اورژانس استان با تاکید بر این که پس از حادثه نیز باید خدمات درمانی و توانبخشی مناسب به مصدومان ارائه شود تا امکان بازگشت آنان به زندگی عادی فراهم گردد، گفت: در وضعیت کنونی، پوشش خدمات اورژانس جادهای در استان یزد نسبتاً مناسب ارزیابی شده و پایگاههای اورژانس در مسیرهای اصلی استان مستقر شدهاند و امکان اعزام بالگردهای امدادی در شرایط اضطراری نیز فراهم شده است.
وی ضمن بیان این که میانگین زمان رسیدن تیمهای اورژانس به محل تصادف در جاده ها حدود ۱۴ دقیقه است که در محدوده استاندارد قرار میگیرد، گفت: با این حال، فرسودگی بخشی از ناوگان آمبولانسها، کمبود خودروهای امدادی ویژه مناطق سختگذر و نبود آمبولانسهای دارای تجهیزات کامل، از جمله نقاط ضعف موجود در زیرساختهای امداد جادهای استان به شمار میرود.
میرجلیلی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی خاص استان یزد، نظیر گرمای شدید هوا و طولانی بودن جادهها که منجر به خستگی رانندگان میشود، تحلیل خطر میتواند ابزار مؤثری برای کاهش تصادفات باشد.
این مسئول با اشاره به این که با استفاده از این روش میتوان نقاط حادثهخیز را شناسایی و با انجام اصلاحات لازم، از وقوع حوادث جلوگیری کرد، تصریح کرد: بهرهگیری از فناوریهای هشداردهنده جدید و تشویق رانندگان به رعایت اصول ایمنی، گامهای مؤثری در این راستا خواهد بود.
رئیس اورژانس استان تصریح کرد: ارزیابی کیفیت خدمات اورژانس پیشبیمارستانی نیز اهمیت ویژهای دارد و شاخصهایی همچون درصد مأموریتهای ترافیکی نسبت به کل مأموریتها، زمان متوسط رسیدن به محل حادثه، سطح رضایت مردم از خدمات اورژانس و میزان آموزشهای تخصصی ارائه شده به پرسنل، از جمله معیارهای مهم در این ارزیابی هستند.
وی با بیان این که ارتقاء این شاخصها مستقیماً میتواند به افزایش میزان نجات جان مصدومان و کاهش عوارض ناشی از تصادفات کمک کند، تصریح کرد: تصادفات جادهای هر ساله حدود ۸۰۰ هزار نفر را در سطح کشور به مراکز درمانی میکشاند و در ایران به طور میانگین هر ۱۹ دقیقه یک نفر در اثر تصادف جان خود را از دست میدهد و هر دو دقیقه یک نفر دچار آسیب شدید یا معلولیت دائمی میشود.
میرجلیلی با اشاره به این که افزون بر خسارات اقتصادی، آسیبهای روحی و روانی ناشی از این حوادث نیز سلامت عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد و تبعات بلندمدتی به همراه دارد، تصریح کرد:استان یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، شامل آبوهوای گرم و خشک و جادههای طولانی، با مشکلات خاصی در زمینه تصادفات جادهای روبهروست.
این مسئول ضمن بیان این که نزدیک به ۷۲ درصد از مرگهای ناشی از حوادث رانندگی در استان در مسیرهای برونشهری رخ میدهد و در حدود نیمی از این موارد، مرگ در محل حادثه اتفاق میافتد، خاطرنشان کرد: این آمار اهمیت اصلاح نقاط حادثهخیز، ارتقاء سطح نظارت پلیس جادهای و تقویت توانمندیهای امدادی را آشکار میکند.
میرجلیلی ضمن تاکید بر این که کاهش تصادفات جادهای نیازمند همکاری مؤثر و هماهنگ میان دستگاههای مختلف نظیر اداره راه، آموزش و پرورش، پلیس راهور و وزارت بهداشت است، گفت: نبود هماهنگی میان این نهادها سبب کاهش اثربخشی اقدامات پیشگیرانه میشود و باید از طریق ایجاد ساختارهای همکاری بینبخشی، این مشکل برطرف گردد.
وی با بیان این که آموزش عمومی مردم و آموزش تخصصی برای نیروهای پلیس و امدادگران از مهمترین پیشنیازهای ارتقاء ایمنی ترافیکی است، گفت: بر اساس قوانین کشور، نهادهایی همچون جمعیت هلال احمر و وزارت بهداشت موظف به ارتقاء سطح آگاهی جامعه و افزایش ضریب ایمنی در برابر حوادث هستند و اجرای مؤثر این وظایف نیازمند تداوم برنامههای آموزشی و فرهنگسازی است.
رئیس اورژانس استان یزد اظهار کرد: کاهش مؤثر تصادفات تنها با اطلاعرسانی عمومی به دست نمیآید، بلکه نیازمند مدیریت علمی و یکپارچه در حوزه ترافیک است.
میرجلیلی با بیان این که این مدیریت باید در پنج محور شامل ارتقاء ایمنی راهها، بهبود طراحی مسیرها، تولید خودروهای ایمنتر، اصلاح رفتار رانندگان و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی پس از حادثه متمرکز شود، گفت: اجرای این برنامهها بدون حمایت قاطع مدیران و تخصیص منابع مالی کافی امکانپذیر نخواهد بود.
وی اظهار کرد: با توجه به مجموعه این بررسیها، میتوان نتیجه گرفت که برای کاهش تصادفات جادهای در استان یزد باید تمامی عوامل مؤثر شامل رفتارهای انسانی، وضعیت جادهها و کیفیت خدمات امدادی به صورت همزمان و با نگاهی علمی مدیریت شود.
رئیس اورژانس استان یزد در پایان اظهار کرد: تنها در این صورت میتوان انتظار داشت که روند رو به افزایش حوادث ترافیکی کنترل شده و سلامت عمومی جامعه حفظ شود.