به گزارش یزدفردا: کتاب «تاریخ جامع پیشگامان طراحی گرافیک مدرن» نوشته جرمی آینسلی با ترجمه حسام حسنزاده و زهرا باقرزاده آتشچی، منبع جامع و کاملی است که با زبانی ساده و آموزشی، به معرفی طراحان گرافیک و جریانهای طراحی گرافیک قرن بیستم میپردازد. در این کتاب، طراحانی از کشورهای مختلف از جمله فرانسه، سوئیس، شوروی، کوبا، ایتالیا و اسکاتلند معرفی شدهاند و بیش از چهارصد اثر گرافیکی به نمایش گذاشته شده است.
کتاب حاضر مشتمل بر ۶ بخش کلی است. در فصل نخست با عنوان «یک حرفه جدید»، نویسنده ریشههای شکلگیری طراحی گرافیک مدرن در اوایل قرن بیستم را بررسی میکند؛ دورهای که ابتکاراتی برای بهبود استانداردهای طراحی برای چاپ در جنبش اصلاح طراحی در اروپا و ایالت متحده ایجاد شد و با تغییرات عمده فناورانه همراه بود.
معرفی مشخصات پوسترهای مدرن، بررسی تاثیرات فناوریهای نوین و پیشرفتهای صنعت چاپ و علم بستهبندی بر هنر پوستر، تحولات اجتماعی نظیر جنبش حق رای زنان و نقش کارگاه وین در توسعه گرافیک مدرن از سایر موضوعات این فصل است.
پیتر بهرنز، هنری وان دی ولده، ویل بردلی، اریک گیل و چارلز رنی مکینتاش هنرمندانی هستند که نقششان در این دوره بررسی میشود.
نویسنده در فصل دوم با عنوان «طراحی نو و تجربه هنری»، به فعالیتهای فرهنگی بسیار غنی سالهای بین دو جنگ و تاثیر مدرنیسم در طراحی، معماری و طراحی گرافیک میپردازد و تاثیرات جنگ جهانی و ظهور مکاتب سیاسی در اروپا بر هنر گرافیک و همچنین نقش طراحی مدرن بر شکلگیری هویت ملی را بررسی میکند.
معرفی جنبشهای فوتوریسم، داستیل، باهاوس، حلقه طراحان تبلیغاتی جدید، فتومونتاژ وآرت دکو از موضوعات این فصل هستند. همچنین آثار هنرمندانی نظیر ای.مکنایت کافر، ای.ام کاساندر، ال لیسیتزکی، الکساندر رودچنکو، لازلو موهولی-ناگی، هربرت بایر، یان تشیچولد، الکسی برودوویچ، آنتونیو بوگری، لادیسلاو سوتنار و هندریک ورکمن، در این بخش بررسی میشود.
فصل سوم با عنوان «مدرن میانه قرن»، به موضوع مهاجرت هنرمندان مدرن اروپا به دلیل ممنوعیت رسمی مدرنیسم در کشورهای سوسیالیستی و تحقق «مدرن میانه قرن» در ایالات متحده می پردازد، جایی که ترکیب اصلی حرفهای بودن طراحی، عملگرایی تجاری و ایدئالگرایی زیباییشناختی در یک سبک کاملاً متمایز ظاهر شد که اغلب با نام «سبک نیویورک» از آن یاد میشود.
معرفی مجلات طراحی نظیر «گرافیس»، «تایپوگارفیکا» و «نئوگرافیک»، بررسی ظهور هویت بصری در سیستمها و شرکتهای حمل و نقل و رواج طراحی جلد آلبومهای موسیقی از دیگر محورهای این فصل است.
هنرمندانی نظیر هرمان زاپف، مکس بیل، هربرت متر، سائول باس، پل رند، سیپ پینلس، لستر بیل، لئو لیونی، برنراد ویلمو، آبرام گیمز، اف.اچ.کا.هنریون، جوزف میلر براکمن، برونو موناری، اوله اکسل، ایوان چرمایف، ماسیمو ویگنلی، رابرت براونجان، یوساکو کامکورا و هنریک توماشفسکی، در این بخش معرفی میشوند.
فصل چهارم با عنوان «پاپ، انهدام و جایگزینی» به ظهور هنر پاپ میپردازد؛ سبکی که ملغمهای از گرایشهای نقاشان، مجسمهسازان و معماران بود و به طیف پیچیدهای از منابع رجوع میکرد؛ طراحی ایتالیایی، سبک ماشین آمریکایی، و مهمتر از همه، «خیابان» به عنوان منبعی برای آنچه زبان بومی زندگی روزمره نامیده میشد.
نویسنده در این فصل، تاثیرات شورشهای آشکار و مخالفتها در جامعه غربی پس از جنگ، گسترش مصرف مواد مخدر، شکوفایی سبک زندگی هیپی و ظهور مطبوعات زیرزمینی را بر هنر گرافیک بررسی میکند. همچنین انعکاس شرایط حاد سیاسی چین قرن بیستم در طراحی گرافیک این کشور و تاثیر انقلاب کوبا بر گرافیک و ظهور پوسترهای کوبایی از دیگر محورهای این فصل هستند.
هنرمندانی نظیر ماسین، موسسان استودیوی پوشپین، هرب لوبالین، رومن سیسلویچ و گروه طراحی گراپوس، در این بخش معرفی میشوند.
فصل پنجم با عنوان «مدرن متاخر و پست مدرنیسم» به توسعه هنر گرافیک در ۳۰ سال آخر قرن بیستم میپردازد؛ دورهای که با تغییرات اساسی در چهارچوبهای فرهنگی و فلسفی جامعه غربی همراه بود. در این دوره، مدرنیستهای متخر با ارزشهای پذیرفته شده ادامه میدادند و همزمان، پستمدرنیستها زمینههای جدیدی تعریف کردند که مفروضات اساسی معنا و هدف طراحی را به چالش میکشید. در اوایل دهه ۱۹۸۰، پست مدرنیسم با بازگشت تزئینات، نمادگرایی و شوخطبعیاش در همه زمینههای طراحی دیده میشد.
موسسان شرکت پنتاگرام، ویم کروول، جان ون تورن، گرت دامبار، هارد ورکن، موریل کوپر، ولفگانگ وینگارت، دن فریدمن، برنو مونگوزی، ایکو تاناکا و جیمی رید، هنرمندانی هستند که در این بخش معرفی میشوند.
عنوان آخرین فصل کتاب، «طراحی در عصر دیجیتال» است. در این دوران، رایانهها تمایز بین استودیو و دفتر و بین دفتر و خانه را از بین بردند و دیجیتالی شدن نوشتار، طراحی گرافیک را از بیخ و بن تغییر داد. در این دوره، زیر زیر پا گذاشتن قراردادهای مرسوم در مطبوعات، نسل جدیدی از مجلات را شکل داد که مورد توجه جوانان قرار گرفتند.
بررسی نقش آکادمی هنر کرنبروک به عنوان یکی از مهمترین بسترهای طراحی گرافیک پست مدرن در ایالات متحده و معرفی مجله «امیگره» به عنوان یکی از مهمترین مجلات طراحی گرافیک در سطح بین المللی که بر کثرتگرایی تاکید داشت، موضوعات دیگر این فصل هستند.
هنرمندان و گروههایی نظیر آپریل گریمن، خاویار ماریسکال، وان الیور، تیبور کالمن، اریک اسپیکرمن، نویل برودی، گروه وای نات، جاناتان بارنبروک، ایکو ایشیوکا، دیوید کارسون، شرکت ات+اشتاین، شیلا لورانت دی برتویل، ادبوسترها، و گروه دیزاین، نگارش، تحقیق در این فصل معرفی میشوند.
انتشارات سوره مهرکتاب «تاریخ جامع پیشگامان طراحی گرافیک مدرن» نوشته جرمی آینسلی را با ترجمه حسام حسنزاده و زهرا باقرزاده آتشچی در ۴۵۰ صفحه با قیمت ۹۹۵ هزار تومان روانه کتابفروشیها کرده است.