زمان : 04 Bahman 1388 - 17:33
شناسه : 21236
بازدید : 3499
تاملي بر سخنان هاشمي در خطبه هاي نماز جمعه تاملي بر سخنان هاشمي در خطبه هاي نماز جمعه

تاملي بر سخنان هاشمي در خطبه هاي نماز جمعه

اميد نساج دره- خبرنگار

اخيرا جناب آقاي هاشمي رفسنجاني در ديدار با اعضاي شوراي مرکزي حزب اعتدال و توسعه، سخنان خود در خطبه هاي نماز جمعه را، راه برون رفت از وضعيت فعلي ذكر كرده است. و اما تاملي بر سخنان وي در خطبه هاي نماز جمعه.
" هاشمي رفسنجاني با بیان اینکه پیامبر در ابتدای کار جامعه مدینه را با هم متحد کرد، گفت: در ابتدا با همه گروه‌های حاضر در این شهر پیمان بست و یک وحدت مثال‌زدنی ایجاد نمود.
ودر جاي ديگري وي افزوده است: اساس کار این است که پیامبر نه با زور و قدرت بلکه با رحمت بین جامعه اسلامی بود و با کمک آنها دشمنان را سرجایی خود نشاند و یک وحدت و الفت در میان آنها ایجاد کرد."

منظور از وحدت بين گروه هاي حاضر در اين شهر چيست؟ گاهي از پيمان عدم تعرض به عنوان وحدت ياد مي شود كه اينگونه پيمان ها براي قدرت گرفتن حكومت اسلامي و مصونيتش ازجانب گروه هاي داخلي مفيد است و به همين دليل است كه مي بينيم هرگاه يكي از اين گروه هاقصد تضعيف حكومت اسلامي را داشته، به شدت با آنها برخورد شده است؟ آيا پيامبر قبيله بني النضير را به خاطر توطئه اي كه عليه رهبر حكومت اسلامي داشتند، بين ترك وطن و كشته شدن مخير نكرد؟
آيا زماني كه قبيله بي قريظه عليه حكومت اسلامي دست به تحركاتي زدند، به حكم خداوند همه مردهاي آنان كشته نشدند و زن و بچه ها به اسارت گرفته نشدند؟
پس پيمان عدم تعرض كه وحدت نام گرفته تا زماني حفظ شد كه عليه حكومت اسلامي حركتي انجام داده نشود و در غير اين صورت مجازات شديدي در انتظار عاملان بود.
و الفت نيز خداوند دلهاي مؤمنين را به هم نزديك كرد و رسولخدا اگر آنچه در زمين بود براي خدا انفاق مي كرد هرگز موفق به ايجاد الفت نمي شد. هرگاه رهبر جامعه اسلامي براي خدا و در راه خدا كار كند الفت بين مسلمانان ايجاد خواهد شد.

" هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه پیامبر با ایجاد وحدت به پیروزیها رسید، اظهار داشت: اما در روزهای آخر ایشان احساس کردند که این وحدت به خطر افتاده و تفرقه ایجاد شده و حسن رقابت و دشمنی به وجود آمده است. "
اي كاش خطيب جمعه تهران دليل تفرقه و انحراف اسلام واقعي را نيز متذكر مي شدند. اگر عده اي از خواص به خاطر جاه طلبي و حب دنيا از فرمان رهبرشان سرپيچي نمي كردند، آيا چنين تفرقه اي اتفاق مي افتاد؟
نكته ديگر اينكه اين عده از خواص بسياري از عوام را نيز به دنبال خود داشتند و اتفاقا " يك وحدت مثال زدني " ايجاد كردند. آما اين اتحاد عليه علي(ع) و غصب حق وي ، وحدتي مطلوب بود؟ جمع كثيري از مسلمانان بر ناحق وحدت كردند، اما وحدتي كه باعث انحراف اسلام شد.

" وی خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام با آن عظمت بنای را ساخت که ما بر اساس آن انقلاب را شروع کردیم و مسائل اسلام را در قانون اساسی و آرمان‌های خود گسترش دهیم و وظیفه داریم این سرمایه عظیم را که خون هزاران شهید و جانباز و ایثارگر و پای آن ریخته شده است حفظ کنیم چرا که این سرمایه به ارزانی به دست نیامده است. "
پس بايد مراقب بود همان كاري را كه خواص در زمان رحلت رسولخدا(ص) انجام دادند در انقلاب اسلامي تكرار نشود و به بيراهه نرود و همه متوجه باشند انحراف خواص از فرمان رهبر، باعث خانه نشين شدن رهبر حكومت اسلامي مي شود و نا اهلان حكومت اسلامي را به دست گرفته و به بيراهه خواهند برد.
در اين فراز به خون شهدا نيز اشاره اي شده بد نيست به وصيت نامه اين عزيراني كه درخت انقلاب به بركت آنها تنومند شد نيز نظري داشته باشيم. مگر نه اين است كه اكثر قريب به اتفاق شهدا در وصيت نامه خود بر حمايت از ولايت فقيه تأكيد كرده اند؟؟

" خطیب موقت نمازجمعه تهران به روزهای پس از انقلاب و رابطه خود با حضرت امام اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب ما با امام تقریبا به صورت روزانه کار می‌کردیم و امام مبنای فقهی‌شان و همه چیزشان این بود که حکومت اسلامی بدون حضور مردم نمی‌شود و اگر مردم راضی نباشند آن حکومت انجام نمی‌شود و یک روایتی که من از زبان حضرت امام شنیدم و پس از آن سند آن را خودم یافتم و بر مبنای اندیشه امام بود و ناظر بر گوشه‌ای از نقش مردم در اندیشه حضرت امام است، این بود که علی بن ابیطالب فرمودند یک روز پیغمبر در آن روزهایی که نگران آینده در سالهای پایانی عمرشان بود، به وی می‌گوید تو ولی این امت هستی و این ولایت از آن توست و چیزی است که خداوند به تو داده است و اگر دیدی مردم راضی بودند و آمدند و تو را قبول کردند و به شما این سمت را دادند و با اجماع دور شما جمع شدند، (اجماع نسبی) شما بپذیر و متولی امر شو و کارهایشان را اصلاح کن و اگر دیدی که مردم اختلاف کردند و آن مقداری که باید بیایند، نیامدند رهایشان کن، بگذار هر کاری که می‌خواهند بکنند و خودشان می‌دانند و خداوند برای تو راهی را برای رسیدن به اهدافت پیدا می‌کند. "

حكومت اسلامي بدون حضور مردم نمي شود، شكي نيست، اما دونكته اينجا قابل تأمل است:
1- مردم در اين زمان چه كساني هستند؟ آيا سيل عظيمي كه 9 دي ماه به پشتيباني ولايت فقيه شتافتند، مردم نبودند؟ آيا بهائيان و كمونيست ها و گروهك هاي منافقين و آشوبگران و اغتشاشگران در روز عاشورا، آنها مردمند؟
2- براي تشكيل حكومت اسلامي حضور مردم نياز است همانند زماني كه حضرت علي(ع) تا حضور مردم نبود ، رهبري حكومت را نپذيرفتند. آما ايا در ادامه نيز اگر عده اي از مردم پشيمان شده ومخالفت كردند، حضرت بايد انصراف مي دادند؟ در صورتي كه طلحه و زبير و بسياري از بزرگان حكومت علي(ع) را بر نتابيدند و حتي حضرت علي(ع) مجبور شدند براي اولين بار با يك گروه مسلمان به جنگ برخيزد تا حكومت اسلامي پابرجا بماند.
البته كسي منكر نيست كه حضور مردم سلامت انقلاب و قدرت حكومت را تضمين مي كند.
امروزه نيز حضور آشوبگران و تلاش هاي بيگانگان نه براي تضعيف كه براي سرنگوني اين انقلاب را شاهد بوديم . اما ديديم " عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد" و اين حركات باعث شد محبت الهي مردم به ولي فقيه زمان خود بروز كرده تا جهانيان بدانند تا زماني كه دست ولايت فقيه بر سر اين مملكت است، هرگز آسيبي به آن نخواهد رسيد.

" رئیس مجلس خبرگان بیان کرد: شما می‌دانید همه چیزمان در قانون اساسی برخاسته از رای مردم است، رهبری، رئیس‌جمهور، مجلس، شوراها و غیره را همه را مردم با رای خودشان مشخص می‌کنند و همیشه مردم بودند و این حکومت دینی است و این جمهوری اسلامی است و یک لفظ تشریفاتی نیست؛ هم جمهوری است و هم اسلامی. "
كساني كه به نظرات فقهي امام آشنايي دارند و در كنار امام بودند مي دانند كه نظر امام خميني(ره) بر اين بود كه اگر همه مردم به فردي رأي بدهند ولي تنفيذ ولي فقيه نباشد، اين حكومت طاغوت است.(بدون شرح)

" امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه امروز بیش از همیشه نیاز به وحدت داریم تصریح کرد: کشور باید متحد در مقابل این همه خطری که ما را تهدید می‌کند و امروز باج‌خواهیهایشان بیشتر شده است و دارند جلو می‌آیند ، بایستد و البته خداوند به اینها مهلت نمی‌دهد اما آنها به هوس افتاده‌اند. "

لفظ وحدت لفظي شيرين است؟ اما چه وحدتي؟ محور وحدت در جامعه اسلامي بر اساس مباني فقهي امام ، ولايت فقيه است و هدف نيز سربلندي نظام اسلامي( نه ايراني) است. هر كس اين مبنا را پذيرفته يا علي و هر كس نمي پذيرد، وحدت با او معنا ندارد.

" وی با بیان اینکه متأسفانه از این فرصت 5 روزه‌ای که رهبری انقلاب به شورای نگهبان دادند و گفتند که عقلا و موجهین را بیاورید تا بررسی کنند و اعتماد مردم را جلب کنیم استفاده خوبی نشد، ادامه داد: من الان نمی‌خواهم بگویم که تقصیر چه کسی بود، ولی به هر حال نشد؛ آن گذشت و از آن مرحله گذشتیم و الان مرحله دیگری است و فکر می‌کنم برای آینده و برای اتحاد و برای جلوگیری از خطر نظام و حفظ این ارزشهایی که انقلاب خلق کرد و برای این بنای باشکوهی که امام راحل و خون شهدا و مجاهدت‌های مردم بنا نهاد در این مقطع می‌توانیم کارهایی انجام دهیم و اگر این دو کار را بپذیریم که اقدامات قانونی باشد و راه برای مناظره و مذاکره و استدلال و مباحثه باز باشد، شاید در مدت کوتاهی بتوانیم به قناعت برسیم. "
چرا معترضين به نتايج اقدام نكردند؟ با چه يا كه مشكل داشتند؟ قانون را چه كسي زير پا گذاشت؟

" رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود گفت: لازم نیست در این شرایط افرادی را به این نامی که الان هست در زندان داشته باشیم، بلکه باید اجازه دهیم اینها بیایند و به خانواده‌هایشان برسند و نگذاریم به خاطر زندانی‌بودن یک عده دشمنان ما را سرزنش و شماطت کنند و به ما بخندند و برای ما نقشه بکشند. ما انقدر خودمان باید رشادت و حلم و صبر داشته باشیم و همدیگر را تحمل کنیم. "
( و لن ترضي عنك اليهود و لا النصاري حتي تتبع ملتهم )(بدون شرح)

" وی در ادامه سخنان خود گفت: اگر رسانه‌هایمان با معیارهای قانونی اجازه گرفته‌اند که فعالیت کنند نباید محدودشان کنیم البته در حد قانون چرا که عرض کردم ملاک قانون است و نه رسانه‌ها انتظار داشته باشند که بیش از اجازه قانون رفتار کنند و نه نظام حق قانونی آنها را نادیده بگیرند بلکه باید بگذاریم فضای آرام و آزاد انتقادی و یا تاییدی به وجود آید. "
رسانه ها در كشورهاي غربي براي كارهاي خود خط قرمزي به نام " امنيت ملي و منافع ملي" دارند و تا زماني جلو مي روند كه امنيت يا منافعاشان به خطر نيفتد. ولي از آنجا كه رسانه هاي اصلي تحت سيطره غرب بوده و با تبليغات خود مطالب را هرگونه كه بخواهند جلوه مي دهند، ديرتر منفعت و امنيت آنها به خطر مي افتد هر چند در ظاهر بعضي از اخبار، مخالف دولت و كشور باشد.ولي در كشور ما با وجود فشار گسترده غرب بر ايران ، رسانه هاي ما به گونه اي عمل كردند و از دولت و نظام سخن گفتندكه منافع ملي را به مخاطره انداخته و گاهي نيز ( مانند روزنامه اي با سردبيري لندن نشين) عينا سخنان بيگانه را انعكاس مي دادند.

" هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود ضمن تأکید بر لزوم حفظ حرمت مراجع گفت: مراجع همیشه پشتیبان نظام و حقیقتاً بدون توقع بوده‌اند، بنابراین چرا باید بعضی از آنها برنجند، در حالیکه باید آنها را حفظ کنیم و پشتیبان آنها و متکی به آنها باشیم. "
اي كاش خطيب جمعه تهران اينگونه سخنان را در دوره اي 8 ساله نيز مطرح مي نمودند كه بيشتر نياز بود، چرا كه حتي عده اي به قدري فضا را باز ديدند، با كمال وقاحت تقليد را فعل ميمون دانستند.

" وی ادامه داد: اگر این یکپارچگی را فراهم کنیم امیدوارم این خطبه نمازجمعه شروع یک تحولی در آینده باشد و بتوانیم از این مشکل که می‌توان متأسفانه اسم "بحران " برای آن گذاشت به خوبی عبور کنیم و دوباره شاهد همدلی و همرزمی و همراهی و رقابت سالم باشیم و هر چی که مردم خواستند همان‌گونه باشد. "
كساني كه با مباني فقهي امام راحل(ره) آشنا هستند مي دانند ولايت فقيه در ديدگاه امام(ره) يك اصل مترقي است . و ولي فقيه اين زمان ، از اين وقايع به فتنه نه بحران تعبير مي كنند كه تنها نياز سالم ماندن در اين وقايع كسب بصيرت است."

در پايان لازم است يادآور شويم همانگونه كه ولي فقيه ، فرمودند: تندروي برخي افراد در دو جناح محكوم است و ما نيز موافق صد در صد با كارهاي يك جناح خاص نيستيم. اما عبور از چراغ قرمز جرم است و محاربه و برهم زدن امنيت جامعه اسلامي نيز جرم است. اما اين كجا و آن كجا؟

توضیح یزدفردا :نویسنده شماره تماس خود را به همکاران ما اعلام نماید

یزدفردا