زمان : 01 Bahman 1388 - 21:33
شناسه : 21201
بازدید : 6171
مشايي:  من و رییس‌جمهور درباره فیلم‌های جشنواره اظهارنظری نکرده‌ایم مشايي: من و رییس‌جمهور درباره فیلم‌های جشنواره اظهارنظری نکرده‌ایم

مشايي:


من و رییس‌جمهور درباره فیلم‌های جشنواره اظهارنظری نکرده‌ایم


یزدفردا "تا آنجا که من اطلاع دارم رییس‌جمهور فقط در مورد فیلم درباره الی اظهارنظری داشتند و دستوری دادند و در مورد فیلمهای اخیر جشنواره دستوری نداده‌اند.

رییس دفتر رییس‌جمهور درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر این که برخی فیلم‌های جشنواره فجر با نظر وی و رییس‌جمهور به جشنواره راه پیدا کرده‌اند، گفت: من هیچ فیلم‌ جشنواره‌ای را ندیده‌ام که در مورد آنها بخواهم نظر بدهم؛ این کار ما نیست.

به گزارش یزدفردا به نقل ازایسنا، اسفندیار رحیم‌مشایی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که « همان طور که مشکل فیلم «درباره الی» با نظر مساعد رییس‌جمهور حل شد، گفته شده، برخی فیلم‌های جشنواره اخیر نیز به این شیوه مشکل‌شان حل شده است» اظهار کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم رییس‌جمهور فقط در مورد فیلم درباره الی اظهارنظری داشتند و دستوری دادند و در مورد فیلمهای اخیر جشنواره دستوری نداده‌اند.

وی گفت: نشستی با آقای شمقدری داشتیم و من سوالی نیز در مورد جشنواره پرسیدم که ایشان توضیحاتی داد.

مشایی گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم رییس‌جمهور در مورد فیلمهای اخیر جشنواره دستور یا اظهارنظری نداشته‌اند و بعید می‌دانم که این اتفاق افتاده باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است،‌ گفت: همان طور که می‌دانید لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسیده و اکنون به قانون تبدیل شده با لایحه‌ای که دولت داد، متفاوت است که کار دولت را دشوار می‌کند، ولی چون قانون است دولت پذیرفته آن را اجرا کند؛‌ ولی کار دولت در این ارتباط سخت‌تر می‌شود؛ در حالی که می‌توانستیم این کار را روان‌تر و با هزینه‌ کمتری از نظر اجرا و وقت انجام دهیم.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله با اطلاع‌رسانی‌هایی شفافی که می‌شود، نگرانی که ممکن است در برخی از مردم به وجود آمده باشد رفع شود.

رییس‌دفتر رییس‌جمهور هم‌چنین با بیان این که اولویت این است که این یارانه‌ها در ابتدا به کسانی که توانمندی پایین‌تری دارند اختصاص داده شود، گفت: دولت در صدد است یارانه به همه مردم تعلق بگیرد، ولی این امر بر اساس اولویت انجام می‌شود.

مشایی هم‌چنین گفت « عده‌ای معتقدند در عرصه فرهنگ در دولت با مماشات برخورد می‌شود و این سیاست‌ها به سیاست‌های فرهنگی اصلاح‌طلبان نزدیک است، از جمله در مورد رفع توقیف فیلم‌ها، نظر شما به عنوان دبیر کمیسیون فرهنگی دولت در این ارتباط چیست؟» گفت: ما چیزی به نام مماشات نداریم و دولت آقای احمدی‌نژاد در طول تاریخ معروف است به این که اصلا اهل مماشات نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: فرهنگ یک حوزه وسیع است و بعضی وقت‌ها بعضی برداشت‌های شخصی در این حوزه وجود دارد که ممکن است به تضییقاتی منجر شود.

مشایی با بیان این که در حوزه فرهنگ نیز روش‌هایی که اتخاذ می‌کنیم باید بر اساس اصول باشد و هر راه و روشی را برای رسیدن به مقصد نمی‌توانیم، بپذیریم ،اظهار کرد: این اساس مکتب ماست که هدف وسیله را توجیه نمی‌کند،‌ اما این که واقعا بر چه روشی منطبق است یا نه، ممکن است بین افراد صاحب اندیشه و فکر محل بحث باشد.

رییس دقتر رییس‌جمهور هم‌چنین با بیان این که تلقی عمومی نسبت به یک مجری و یک کارفرما هر چه باشد بسیار در قضاوت‌هایی که درباره روش‌های رسیدن به مقاصد اتخاذ می‌شود، تعیین‌کننده است، گفت: شما وقتی به کسی اعتماد می‌کنید خیلی از اقداماتش را مثبت ارزیابی می‌کنید، ولی وقتی به کسی اعتماد نمی‌کنید، ممکن است خیلی از اقداماتش را منفی ارزیابی کنید؛ در حالی که همان اقدام را ممکن است فرد دیگری انجام دهد و شما اقدامش را مثبت ارزیابی کنید.

وی ادامه داد: حوزه فرهنگ یک حوزه وسیع است و ما نباید نگاه‌های فردی،‌ گرایش فردی،‌ جناحی و گروهی را مبنای حرکتهای فرهنگی قرار دهیم.

مشایی تاکید کرد: فرهنگ یک مقوله‌ عام است که شامل حوزه‌های وسیع و گسترده بر اساس نیازهای متنوع جامعه‌ می‌شود و ما باید همه این‌ها را ملاحظه کنیم.

وی افزود: مثلا در نظام جمهوری اسلامی موضوعی را پذیرفتیم، این موضوع ممکن است پیشتر در یک نظام دیگر نیز پذیرفته شده باشد، اما چون آن نظام اساسا مورد قبول نبوده، ممکن است بسیاری از تصمیمات و سیاست‌هایش نیز مورد قبول نباشد. ولی وقتی می‌بینیم یک نظام اصولی، درست و روشن آن موضوعات را می‌پذیرد، مورد قبول واقع می‌شود. وقتی پیامبر مبعوث شد باید نسبت به سنت‌های گذشته اعلام موضع می‌کرد و برخی از سنت‌های گذشته را نپذیرفتند و برخی از سنت‌ها را پذیرفتند و تا وقتی پیامبر اسلام بر سنت جاری قبل صحه نگذاشته بود آن سنت‌ها مشمول تردید، شک و ابهام بود، اما وقتی پیامبر می‌پذیرند این مسئله رفع می‌شد. البته من نمی‌خواهم کار پیامبر را با کار دولت یا نظام جمهوری اسلامی ایران مقایسه کنم، اینها قابل مقایسه نیستند، بلکه می‌خواهم عرض کنم نحوه قضاوت در مورد یک حرکت مهم است؛ مثلا فرض کنید در یک فیلم یک مقصد خوب متصور شده است، اما در رسیدن به این مقصد ممکن است مستقیما به سمت آن مقصد برویم و هیچ جاذبه هنری و شوق‌انگیزی در آن وجود نداشته باشد؛ چون خیلی مستقیم است و این فیلم ممکن است خیلی‌ها را با خود همراه نکند.

رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: هنر باید با پیچیدگی‌های خود و لایه‌لایه کردن مسیر بتواند انگیزه را مخاطب ایجاد کند.

رییس کمیسیون فرهنگی دولت با بیان این که سلایق در جامعه ما متنوع است، اظهار کرد: باید در حوزه فرهنگ دو کار انجام دهیم؛ اول این که اعتماد جامعه را نسبت به صلاح در مدیران و اقدام‌کنندگان بالا ببریم و این بسیار مهم است.

مشایی گفت: حوزه فرهنگ حوزه نرم و قابل انعطافی است؛ مثلا یک شعر را می‌توان ده جور معنا کرد و این بستگی به قضاوتی دارد که انجام می‌شود، هم‌چنین به قضاوت جامعه بستگی دارد، اگر فرآیند کار هنر و فرهنگ فرآیندی باشد که اعتماد عمومی نسبت به تعهدات و پایبندی به حفظ اصول در آن روشن باشد، قدرت عملیات و مانور بالا می‌رود، اما اگر اعتماد مخدوش شود و زیر سوال برود، خیلی از کارهایی که هیچ مشکلی با اصول ندارند، ممکن است دچار مشکل شوند. مثلا ممکن است شعری را بخوانید، یک نفر به شما بگوید مثلا اگر این بیت را این جور می‌گفتید بهتر بود، شما به آن فرد می‌گویید این شعر را حافظ گفته است، آن طرف نیز وقتی می‌فهمد شعر حافظ است، می‌گوید شعر، شعر حافظ است؛ پس مشکلی ندارد.

وی گفت: در اینجا مشخص است که حرف به تنهایی کافی نیست و گوینده نیز در ارتباط با ایجاد اعتماد بسیار مهم است.