به گزارش یزدفردا: ضیاء زینی مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان یزد به انجام سنت دیرینه خانه تکانی در آستانه عید نوروز اشاره کرد و گفت: افزایش سواد آبی افراد جامعه و حساسسازی شهروندان نسبت به مقوله آب و مشکلات ناشی از کم آبی در روزهای پایانی سال، جلب مشارکت زنان کشور در مقوله مهم حفاظت و صیانت از منابع آبی با توجه به توانایی و پتانسیل بانوان و ارائه الگوهای مناسب خانه تکانی با رویکرد حفظ سنت نیکوی خانهتکانی از اهداف کلی این طرح است.
او افزود: هر سال در اسفند ماه با توجه به سنت دیرینه خانه تکانی با افزایش مصرف آب روبرو می شویم که این میزان مصرف بالا در روزهای اواخر سال موجب افت فشار در توزیع عادلانه آب در برخی نقاط استان می شود، لذا شایسته است شهروندان با توجه به خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی و در پیش بودن بهار و تابستان گرم سال آینده از مصارف غیرضروری آب خودداری کنند.
مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان یزد ادامه داد: در حالی که میانگین مصرف ماهیانه آب در کشور برای هر مشترک ۱۴متر مکعب است سرانه مصرف ماهانه آب آشامیدنی در استان یزد حدود 17 متر مکعب برای هر مشترک است که این میزان بالاتر از میانگین کشوری است که ادامه این روند در سال کم باران امسال خطر تنش آبی را گوشزد می کند.
زینی نقش بانوان در مدیریت مصرف آب را بسیار مهم دانست و بر اهمیت آگاهیسازی در بین شهروندان، به ویژه بانوان، در راستای لزوم مدیریت بهینه مصرف آب در ایام خانه تکانی تأکید کرد.
او به شهروندان توصیه کرد که با رعایت چند نکته ساده، مانند؛ استفاده از یک سطل آب بهجای شلنگ برای شستن پنجرهها، حیاط و راهپلهها، شستشوی لباسها با ماشین لباسشویی در ظرفیت کامل و پرهیز از شستن مداوم لباسها بهصورت دستی، بهرهگیری از روشهای خشک برای گردگیری بهجای استفاده از آب فراوان، استفاده از مواد شویندهای که نیاز به آبکشی کمتری دارند و همچنین شستشوی قالی توسط مراکز قالیشویی از میزان هدررفت آب آشامیدنی تصفیه شدهای که با هزینه بالا تولید میشود، جلوگیری کنند.
مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان یزد تاکید کرد: در ایام پایان سال همچنین باید شیرهای سرویس بهداشتی، حمام یا آشپزخانه دارای نشستی تعویض شود چراکه نشتیهای اندک در گذر زمان حجم زیادی از آب را هدر داده و هزینهها آب مشترکان به دلیل گذشتن مصرف از الگوی تعیین شده افزایش مییابد.
زینی در پایان افزود: این پویش به صورت تبلیغات در فضای مجازی و برگزاری کارگاههای آموزشی برای بانوان، برنامه تلویزیونی در قالب مصاحبه و زیرنویس، انتشار اینفوگرافیک و موشن گرافیهای آموزشی نحوه صحیح استفاده از آب، و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از هدر رفت آب و سایر برنامههای جانبی پیشبینی شده است.