به گزارش یزدفردا: «مریم جلالی» در حاشیه بازدید از غرفههای صنایع دستی استان یزد در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران اظهار کرد: حضور گسترده و همهجانبه استانهای مثلث گردشگری ایران، در نمایشگاه، نشاندهنده ظرفیتهای متعدد آنها در حوزههای مختلف همچون روایتها، غذاها، موسیقی، آداب و رسوم و حتی ضربالمثلهای محلی است.
وی افزود: به نظر میرسد شناسایی این ظرفیتهای فرهنگی وظیفهای ضروری است، چراکه میتواند به ساماندهی هویت و تقویت اقتصاد هویتمحور کمک کند.
جلالی تصریح کرد: این امر بستری را فراهم میکند تا صنایع خلاق در چارچوب فرهنگی اصیل هر منطقه، بهروز شده و با مقتضیات معاصر هماهنگ شوند.
وی با اشاره به این که استان یزد با توجه به ظرفیتهای خود، در نمایشگاه جایگاه ویژهای دارد، گفت: در این مسیر، دو بخش اساسی؛ یکی تولید و دیگری مخاطب یا مشتری وجود دارد.
معاون صنایع دستی با اشاره به این که همواره در حوزه تولید عملکرد خوبی داشتهایم، خاطرنشان کرد: اما برای جذب مشتریان خاص و مخاطبان ویژه، چه در سطح سیاستگذاران و چه در میان عموم مردم، باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
جلالی عنوان کرد: نمایشگاه نباید صرفاً به بستری برای ارائه تولیدات تبدیل شود بلکه باید فضایی را فراهم کند که افراد تأثیرگذار در حوزههای حکمرانی و فرهنگ عمومی نیز حضور مؤثری داشته باشند.
وی گفت: در مورد نحوه ارائه نیز پیشنهاد میشود از روشهای مدرن مانند اجرای نمایشی(پرفورمنس)، روایتپردازی و داستانسرایی استفاده شود چرا که مزیت رقابتی دنیای امروز بر این اصول استوار است.
معاون صنایع دستی اظهار کرد: افراد در جستجوی داستان و تجربهای متفاوت هستند و باید از ظرفیتهای دنیای مدرن، همچون ویدیو مپینگ، کدهای QR، گیمیفیکیشن و سایر روشهای تعاملی، بهره گرفت تا روایتها بهدرستی انتقال یابند.
وی با اشاره به این که تمرکز صرف بر تولید کافی نیست، گفت: باید بر تعامل با مخاطب تأکید شود چرا که مشتریان امروزی تمایل دارند، خودشان تجربهای مستقیم از محتوا داشته باشند.
جلالی تصریح کرد: اگر بتوانیم مخاطبان را بهطور فعال در همه غرفهها درگیر کنیم، این ظرفیت میتواند به شکلی کارآمد فعال شود.
این مسئول در پایان تاکید کرد: استان یزد به دلیل غنای فرهنگی و ظرفیتهای محتوایی فراوان، این قابلیت را دارد که در این مسیر پیشگام باشد و با بهرهگیری از شیوههای نوین، جایگاه خود را در این حوزه تثبیت کند.