زمان : 23 Bahman 1403 - 07:40
شناسه : 210666
بازدید : 1741
GHOST؛ قایق بدون سرنشین پیشرفته ساخت جنرال داینامیکس GHOST؛ قایق بدون سرنشین پیشرفته ساخت جنرال داینامیکس یزدفردا: در حالی که تنها یک ربع قرن از سده حاضر را پشت سر گذاشته‌ایم، از عملیات‌های جنگی در طول قرن بیست و یکم مشخص است که پهپاد‌ها طلایه دار جنگ‌های آینده خواهند بود.

به گزارش یزدفردا: هواپیما‌های بدون سرنشین قبل از هزاره جدید نیز به آسمان می‌رفتند، اما در نخستین دهه قرن با تمرکز بر روی مأموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی، شناسایی و هدف‌گیری (ISR&T)، کمک در عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات رزمی و از بین بردن اهداف خاص مورد توجه قرار گرفتند. 

در جنگ اوکراین، پهپاد‌های ارزان‌تر و بسیار ساده، تقریباً هر روزه در حال نابود کردن خودرو‌های زرهی هستند.

واضح است که پهپاد‌ها اینجا هستند که بمانند و ارتش‌هایی مانند ارتش ایالات متحده در حال ادغام پهپاد‌های جدید در گردان‌ها و گروهان‌های خود هستند. در حالی که بیشتر مردم پهپاد‌ها را هواپیما می‌دانند، پهپاد‌ها از چیز‌هایی که می‌چرخند و پرواز می‌کنند تا وسایل نقلیه‌ای که روی سطح یا زیر سطح آب شنا می‌کنند، متفاوت است. نورثروپ گرومن در حال توسعه یک پهپاد مانتا ری در زیر آب است، در حالی که جنرال داینامیکس در تلاش برای توسعه کشتی بدون سرنشین کوچک موسوم به GHOST تلاش می‌کند، یک قایق موسوم به صفحه شناور بدنه دوگانه کوچک (SWATH) که می‌تواند رزم دریایی را تغییر دهد.

GHOST برای وارد کردن سریع ناوگان و ساخت و ساز سریع طراحی شده است، که استقرار آن را در محیط‌های مختلف نسبتاً آسان می‌کند. این کشتی‌های کوچک بسیار سریع هستند، می‌توانند برای پرسنل با اهداف و ماموریت‌های خاص پیکربندی شوند، در غیر این صورت از راه دور کنترل می‌شوند و تا سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت پایدار هستند، که در آب فوق‌العاده سریع است. به دلیل جثه آنها، می‌توان این قایق‌های بدون سرنشین را توسط کشتی‌های آبی خاکی و باری، از طریق کامیون‌ها یا حمل و رها کردن از هواپیما‌ها مستقر کرد، قابلیتی که GHOST را به ابزاری بسیار همه کاره و بالقوه مفید در جعبه ابزار‌های نیروی دریایی ایالات متحده تبدیل می‌کند.

GHOST؛ قایق بدون سرنشین جدید و پیشرفته ساخت جنرال داینامیکس

کشتی بدون سرنشین کوچک GHOST

GHOST یک کشتی جالب است، از این لحاظ که از راه دور قابل استقرار است، اما می‌تواند خدمه دو نفره را نیز پشتیبانی کند. علاوه بر این، این کشتی می‌تواند ده مسافر با صندلی استاندارد یا ۱۶ نفر با حداکثر ظرفیت صندلی را در خود جای دهد. این باعث می‌شود که GHOST در ماموریت‌های تخلیه آبی خاکی نیرو‌ها کارآمد باشد، چه خدمه داشته باشد و چه نداشته باشد. این کشتی می‌تواند مسافران را سوار کرده و آنها را به مکانی امن برساند، یا می‌تواند به عنوان یکی از بسیاری از وسایل نقلیه فوق العاده مورد استفاده نیرو‌های تفنگدار دریایی ویژه برای استقرار در ساحل به کار گرفته شود. GHOST دارای حداکثر مداومت عملیاتی در حداکثر سرعت خود به مدت ۶.۴ ساعت است، در حالی که محدوده مداومت عملیاتی کلی آن ۲۰.۴ ساعت عنوان می‌شود.

نمونه اولیه GHOST از دو موتور توربوشفت T۵۳-L۱۳B نیرو می‌گیرد که مجموعاً ۲۳۸۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کنند. اینها کشتی‌هایی کوچک هستند و ۲۲.۴ تا ۳۰.۲ تن وزن دارند، اما می‌توانند تنها محموله‌هایی با وزن کمی بیش از دو تن را حمل کنند. عرض آنها ۷.۶ تا ۱۲.۱ متر است، بسته به زاویه پایه، و طول کلی آن‌ها کمی کمتر از ۲۰ متر است. طراحی ماژولار GHOST امکان انجام مجموعه‌های ماموریتی مختلف از جمله حمل موشک‌های میان‌برد و دوربرد، شناسایی و جمع آوری اطلاعات، جنگ ضد زیردریایی، فرماندهی و کنترل، و بارگیری ۱۶ نفره جنگ ویژه (SPECWAR) را فراهم می‌سازد.

پیکربندی منحصر‌به‌فرد GHOST باعث می‌شود که به راحتی با الزامات مختلف ماموریتی سازگار شود، و همچنین این چیزی است که به تثبیت کشتی در طول عملیات با سرعت بالا کمک می‌کند. مشخص نیست که GHOST چه زمانی از مرحله نمونه اولیه به تولید در مقیاس کامل خواهد رسید، اما ممکن است این اتفاق اصلاً نیفتد. غیرعادی نیست که وزارت دفاع از پروژه‌ای قبل از به نتیجه رساندنش عقب نشینی کند، اما با توجه به کاربرد پیش بینی شده GHOST و قابلیت‌های چشمگیر آن، بعید به نظر می‌رسد که نیروی دریایی علاقه‌ای به تهیه آن نداشته باشد.