زمان : 13 Dey 1388 - 16:22
شناسه : 20809
بازدید : 5797
گزارشی ازمصوبات فرهنگي هيأت دولت و گامهاي بزرگ در ارتقاي استان يزد گزارشی ازمصوبات فرهنگي هيأت دولت و گامهاي بزرگ در ارتقاي استان يزد

گزارشی ازمصوبات فرهنگي هيأت دولت و گامهاي بزرگ در ارتقاي استان يزد



یزدفردا "استان يزد، با توجه به فرهنگ اصيل و ريشه دار از گذشته به دارالعباده مشهور بوده و به همين دليل همواره مورد توجه مسوولان و مردم ساير نقاط کشور واقع شده است.

اين خطه به دليل مردماني متدين و متعهد، داشتن روحيه سخت کوشي و ساده زيستي به شهر " قنات ، قنوت و قناعت " شهرت يافته است.
يزد، شهري عالم پرور و فرهنگ دوست است و آيات عظامي همچون شهيد صدوقي، حايري يزدي، طباطبايي يزدي، مدرسي ، فقيه خراساني و غيره در اين خطه پرورش يافته اند.
ناگفته نماند که اين استان يزد به عنوان شهر تاريخي و فرهنگي مطرح است و وجود مسجد جامع کبير يزد، حسينيه امير چقماق، باغ دولت آباد و غيره نيز نماد فرهنگ و تمدن ريشه دار اين استان است.
طي سال هاي گذشته توجه و نگاه ويژه اي از سوي دولت و مسوولان بلند پايه نظام مقدس جمهوري اسلامي به بخش فرهنگ و هنر به ويژه استان يزد شده است که ايجاد زير ساخت هاي بخش فرهنگ و هنر و احداث مکان هاي فرهنگي و هنري و تجليل از عالمان و هنرمندان از جمله آن است.
دو دوره سفر رييس جمهوري و هيات دولت و سفر رهبر معظم انقلاب به استان در ديماه سال 86، نقطه عطفي در تاريخي اين استان است و برکات زياد مادي و معنوي را براي استان بدنبال داشته است.
مسوولان استان به ويژه مسوولان فرهنگي براي ارتقاي جايگاه استان در بعد فرهنگي، تلاش هاي جدي را انجام داده اند و در اين زمينه پيشنهاداتي را براي تصويب در هيات دولت ارائه نموده اند.
از جمله پيشنهادات استان يزد که در سفر رهبر معظم انقلاب هم مورد تاکيد معظم له قرار گرفت بحث اجراي طرح مهندسي فرهنگي در استان به عنوان پايلوت در کشور بود که هم و غم مسوولان استان را به خود اختصاص داده است و در اين راستا تاکنون اقداماتي از جمله احياي بحث فرهنگ و هنر اين خطه مورد توجه قرار گرفته و پژوهش هايي نيز در اين زمينه انجام شده است.
رويکرد مسوولان فرهنگي استان يزد، ارتقاي جايگاه فرهنگي استان و توسعه آن در جامعه است و در اين راستا، پيشنهاداتي براي دورسوم سفر رييس جمهوري ارائه شده است.
مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در اين زمينه گفت: اين اداره کل، طرح جامع و کاملي را براي بخش فرهنگي اين استان براي دور سوم سفر استاني رييس جمهور و تصويب در هيات دولت ارائه داده است.
" محمود عاليشوندي " تجليل از مفاخر فرهنگي، مذهبي و ادبي استان را از مهمترين اين پيشنهادها عنوان کرد و گفت: در صورت تصويب براي هر شهرستان استان ، همايش بزرگداشت برگزار خواهيم کرد.
وي احداث مجتمع فرهنگي و هنري براي شهرستان طبس ، خاتم، صدوق و بخش نير، ايجاد نگارخانه در تمامي شهرستان هاي استان ، احداث سينما براي شهرستان هاي فاقد سينما، ايجاد نمايندگي فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش هاي مستقل استان از جمله عشق آباد و ديهوک طبس، عقداي اردکان، مروست خاتم، نير تفت و زارچ يزد را از جمله اين پيشنهادها بيان کرد.
عاليشوندي گفت: احداث شهرک هنرمندان، کتابخانه مرکزي در تمام شهرستان هاي استان، ساختمان مرکز آموزش عالي علمي و کاربردي فرهنگ و هنر يزد، هنرستان هاي تجسمي دختران و پسران در شهرستان هاي يزد ، اردکان و ميبد، ساماندهي مجموعه ميدان امير چقماق و ايجاد بازارچه فرهنگ و هنر در اين مجموعه از ديگر مصوبات مي باشد.
وي ادامه داد: راه اندازي و تجهيز دبيرستان دائمي هنرهاي آييني و قدسي ، ايجاد مرکز آسيب شناسي فرهنگ عمومي، اختصاص حداقل نيم درصد از بودجه عمراني به شورا هاي فرهنگ عمومي شهرستان هاي استان، توسعه کانون هاي فرهنگي و هنري مساجد تا سقف يک هزار کانون تا پايان برنامه توسعه پنجم توسعه و حمايت از نويسندگان و ناشرين استان هم از پيشنهادات اين اداره کل است.
به گفته مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در دور اول سفر رييس جمهوري، هشت طرح فرهنگي در جلسه استاني هيات دولت مصوب شد.
عاليشوندي گفت: تسريع در اجراي پروژه تالار مرکزي يزد، احداث موزه هنري هاي معاصر، اختصاص 20 ميليارد ريال براي تجهيز کتابخانه ها و مراکز فرهنگي و هنري استان از جمله اين مصوبات است.
وي اختصاص يک ميليارد و 500 ميليون ريال براي انجام فعاليت هاي انجمن هاي فرهنگي و هنري ، اختصاص 40 هزار جلد کتاب به کتابخانه هاي عمومي، تجهيز هر تعداد مجتمع فرهنگي و هنري که از محل اعتبارات استاني ايجاد شود، اختصاص يک ميليارد و 500 ميليون ريال براي خانه هنرمندان ، اختصاص سه ميليارد ريال براي براي فعاليت قرآني و تعيين تکليف و رفع مشکل طرح کتابخانه مرکزي يزد را از ديگر مصوبات بيان کرد.
عاليشوندي تصريح کرد: مصوبات دور اول سفر در مجموع حدود 90 درصد پيشرفت کار دارد و بقيه آن با رفع برخي مشکلات و اختصاص اعتبارات لازم به مرور دنبال خواهد شد.
وي اضافه کرد: چندين مصوبه از جمله اختصاص يک ميليارد و 500 ميليون ريال براي فعاليت فرهنگي، اختصاص 40 هزار جلد کتاب و اختصاص يک ميليارد و 500 ميليون ربال براي خانه هنرمندان 100 درصد کار انجام شده است.
عاليشوندي ادامه داد: مشکل رفع توقف کار احداث کتابخانه مرکزي يزد که از مصوبات دور اول سفر است برطرف شده و عمليات اجرايي و ادامه روند احداث اين طرح به جريان افتاده است.
وي پيشرفت کار مصوبه تجهيز مجتمع هاي فرهنگي و هنري استان يزد را نيز 25درصد بيان کرد و گفت: دراجراي اين طرح تالار شهيديه ميبد، مجتمع آيت الله خاتمي و فاضل اردکان، هنرستان پسران و تالار فرهنگ يزد تجهيز مي شود و براي تکميل طرح به 10 ميليارد ريال اعتبار ديگر نياز است.
دبير شوراي فرهنگ عمومي استان خاطرنشان کرد: در دور دوم سفر رياست جمهوري و هيات دولت هم هفت مصوبه در بخش فرهنگي داشته ايم که عبارتند از:تجهيز تکميل کتابخانه مرکزي يزد، تجهيز مجتمع فرهنگي نخل سيد الشهداء، اختصاص مبلغ پنج ميليارد ريال براي تکميل و تجهيز کتابخانه هاي عمومي خيرساز سال 88، اختصاص پنج ميليارد ريال براي فعاليت هاي فرهنگي و هنري و سه ميليارد ريال از محل اعتبارات تملک دارايي هاي استان ، اختصاص پنج ميليارد ريال براي فعاليت قرآني و ديني، تعيين استان يزد به عنوان الگوي انجام مطالعات مهندسي فرهنگي کشور و اختصاص يکصد هزار جلد کتاب به کتابخانه هاي استان.
عاليشوندي با اشاره به اينکه مصوبات دور دوم سفر در مجموع حدود 50 درصد پيشرفت کار دارد و بقيه با تامين اعتبارات لازم پيگيري خواهد شد، افزود: تکميل و تجهيز کتابخانه مرکزي 40 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و طرح تجهيز نخل سيدالشهدا با پنج درصد پيشرفت توسط بخش خصوصي در دست پيگيري است.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد اضافه کرد: طرح اختصاص يک هزار جلد کتاب به کتابخانه هاي عمومي استان در دست پيگيري است و پنج درصد پيشرفت دارد.
وي با بيان اينکه مصوبه تعيين استان يزد به عنوان الگوي مهندسي فرهنگي در کشور به طور جدي دنبال مي شود ، گفت: تاکنون 50 درصد اختصاص مبلغ پنج ميليارد ريال براي فعاليت هاي قرآني استان نيز تحقق يافته است.

منبع:ایرنا

یزدفردا