به گزارش یزدفردا: ابوالقاسم محی الدینی اظهار کرد: ایجاد معابر فرعی، موازی و ایجاد اتصالات جدید یکی دیگر از اقداماتی است که در زمینه حل مشکلات ترافیکی میتواند انجام شود که در این زمینه طی هفت تا هشت سال پیش از این دوره در شهر یزد اقدامی نشده بود و فقط تقاطع ساخته شده بود که شهرداری یزد در دوره فعلی پنج تا ۶ معبر را در این زمینه هدف قرار داد که دو مورد از آنها به اتمام رسیده و مابقی آنها سال آینده به اتمام میرسد که رینگ دوم شهری یکی از این مباحث است.
وی گفت: رفع گرههای ترافیکی، ایجاد تقاطعهای غیرهمسطح و اصلاح هندسی تقاطعها از اقدامات دیگری بود که برای کاهش ترافیک شهری انجام میگیرد که شهرداری یزد در دو تا سه سال گذشته گرههای ترافیکی را در برخی نقاط به همین روش حل کرده است.
شهردار یزد افزود: میادین و تقاطعهای شاخص شهر یزد مانند میدان امام حسین(ع)، میدان معلم، میدان امام علی(ع) از جمله نقاطی بودند که گرههای ترافیکی آن با اصلاحات هندسی کم هزینه و کوچک، برطرف شدند و خوشبختانه در بسیاری از ساعات شبانهروز دیگر مشکلات ترافیکی در این میادین وجود ندارد و این گرههای نقطهای برطرف شده است، البته باید توجه داشت که وجود ترافیک در زیرگذرهایی مانند امام حسین(ع) علت دیگری دارد.
محیالدینی عنوان کرد: میدان صنعت از جمله نقاط شهر یزد است که با مشکلات ترافیکی مواجه بوده و در این زمینه طرحی آماده شده که در قالب آن راستگردهای آن اصلاح خواهد شد و برای میدان نیز اصلاحاتی انجام خواهد شد که گرههای ترافیکی موجود را برطرف میکند، اما یکی از مشکلات اجرایی در میدان صنعت، در حال حاضر ترافیک زیاد در صبحها با آغاز مدارس و ادارات و همچنین ساعت تعطیلی کارخانجات است و چنانچه پیمانکار پروژه مشخص شود در آینده نزدیک کار شروع میشود.
وی ادامه داد: زمان شروع اصلاح میدان صنعت را نمیتوان دقیق اعلام کرد و در واقع باید به زمانی محول کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد و با حداقل پیکهای ترافیکی مواجه شویم بنابراین به نظر میرسد حداقل به زمان تعطیلی مدارس باید واگذار شود تا بتوان با مشکلات کمتری کار را پیش ببریم چرا که نقطه حساسی است و چنانچه مسیرها را ببندیم مشکل زیادی به وجود میآید با این حال طرح آن پس از رفع ایرادات در شورای ترافیک به تصویب رسید و آماده اجراست.
شهردار یزد گفت: برخی نقاط مانند سه راه محمودآباد تقاطعی هستند که رفع مشکل ترافیکی آن با توجه به شرایطی که دارد نیاز به احداث روگذر است و احداث زیرگذر نیز به دلیل وجود شبکه اصلی فاضلاب و مسیر رودخانه و مسیر عبور آبهای سطحی به خارج از شهر در آن محل امکانپذیر نبود، طرحهای زودگذر این تقاطع به وسیله بهترین مشاوران کشور تهیه شده و هزینه ریالی بسیار بالایی دارد و در حال حاضر به اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد برای اجرا نیاز دارد که امیدواریم شهرداری در سالهای بعد بتواند برای اجرای این روگذر تأمین اعتبار کند.
وی ادامه داد: میدان امام حسین (ع) برای سه سطحی بودن طراحی شده است، در حالت کلی پروژههای ترافیکی براساس حجم ترافیک به صورت مرحلهای اجرا میشود، زمانی ترافیک میدان امام حسین(ع) به همان صورت میدان جواب میداد، بعد از مدتی برای حل ترافیک آن زیرگذر ایجاد شد و سالها جوابگوی ترافیک این نقطه بود و سطح سوم میدان امام حسین(ع) به صورت روگذر از بلوار شهید بهشتی به سمت بلوار کوثر احتمالاً باید در آیندهای نزدیک احداث شود.
محیالدینی اضافه کرد: برای میدان امام رضا(ع) یزد نیز زیرگذری تعریف شده است که باید در آینده احداث شود و در دهه فجر امسال نیز در واقع تقاطع غیرهمسطح تعاون و ورودی بلوار امام رضا(ع) کلنگ زنی کنیم که عملیات اجرایی آن آغاز شود.
شهردار یزد گفت: میدان عالم نیز یکی از نقاط و گرههای ترافیکی در یزد است که طرح آن تهیه شده است که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد چرا که در آن نقطه زمینهای دانشگاه آزاد موقوفه دولت آباد است و ما منتظریم که متولیان موقوفه دولتآباد همکاری کنند و شهرداری در این زمینه حتی اعلام آمادگی کرده و حاضر است در همان نقطه در ازای زمینهای باقیمانده این موقوفه، زمینهای تجاری به آنها تعلق گیرد که متأسفانه توافقات نهایی در این زمینه انجام نشده است و چنانچه توافقات از سوی متولیان موقوفه پذیرفته شود، ظرف یک تا دو ماه آینده می توان میدان را ساماندهی کرد.