زمان : 11 Dey 1388 - 19:12
شناسه : 20749
بازدید : 6911
در میان ناباوری جهانی؛ متهمان پرونده بلک واتر تبرئه شدند/ اعتراض شدید دولت عراق در میان ناباوری جهانی؛ متهمان پرونده بلک واتر تبرئه شدند/ اعتراض شدید دولت عراق

در میان ناباوری جهانی؛

متهمان پرونده بلک واتر تبرئه شدند/ اعتراض شدید دولت عراق

یزدفردا "اقدام قاضی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده 5 نظامی شرکت بلک واتر و تبرئه آنها از قتل عام شهروندان عراقی با اعتراض شدید بغداد مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که جامعه بین الملل در انتظار برخورد قاطع با متهمان پرونده کشتار مردم عراق بود، قاضی آمریکایی متهمان این پرونده را بی گناه اعلام کرد.

با وجود اینکه دستگاه قضایی آمریکا پیش از این از محاکمه 5 مزدور شرکت نظامی بلک واتر خبر داده بود، قاضی دادگاه رسیدگی به اتهامات آنها با این ادعا که چنین کاری اجحاف در حق متهمان است، از محاکمه این افراد سرباز زد.

بر این اساس "ریکاردو اوربینا" روز گذشته در واشنگتن اعلام کرد که متهمان اصلی پرونده بیگناه بوده و محاکمه آنان اقدامی اشتباه است. این ادعا در حالی مطرح می شود که 5 نظامی مذکور در سپتامبر 2007 به جرم قتل عام 17 شهروند عراقی در بغداد بازداشت شده اند.

این در حالی است که گزارشها از اعطای مصونیت به این افراد از سوی مقامهای دولت آمریکا به شرط همکاری آنان با دستگاه قضایی این کشور حکایت دارد. همچنین گفته می شود حمایتهای برخی از افراد صاحب نفوذ در دستگاه قضایی مانع رسیدگی کامل به اتهامات این 5 نفر شده است.

در همین حال اوربینا در ادامه سخنان خود با انتقاد از تلاشهای صورت گرفته برای محاکمه عاملان کشتار غیرنظامیان عراقی، اتهامهای وارد شده به این افراد را "ناعادلانه" و "باورنکردنی" دانست.

از دیگر سو این اقدام با واکنش منفی دولت عراق مواجه شده است."علی الدباغ" سخنگوی دولت عراق ضمن ابراز تاسف از تصمیم قاضی دادگاه مذکور اظهار داشت: ما همچنان به تلاشهایمان برای پیگرد قانونی متهمان شرکت بلک واتر و حفظ حقوق قربانیان این جنایتها ادامه می دهیم.

خاطرنشان می شود که شرکت نظامی غیردولتی "بلک واتر" که همکاریهای گسترده ای با واشنگتن در زمینه تامین امنیت شخصیتهای سیاسی آمریکا و مشارکت در جنگ عراق و افغانستان داشته است، در ژانویه سال گذشته توسط دولت عراق از این کشور اخراج شد.

یزدفردا