زمان : 02 Dey 1388 - 18:38
شناسه : 20611
بازدید : 6136
 معاون علمى رييس‌جمهور در ديداربا نخبگان فارس  دایره شمول نخبگی گسترش می‌یابد معاون علمى رييس‌جمهور در ديداربا نخبگان فارس دایره شمول نخبگی گسترش می‌یابد

معاون علمى رييس‌جمهور در ديداربا نخبگان فارس

 دایره شمول نخبگی گسترش می‌یابد


یزدفردا "در این قانون شرکت‏های دولتی، بانک‏ها و موسسات باید یک درصد درآمد خود را از طریق برون سپاری صرف پژوهش کنند

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به قانون اختصاص حداقل یک درصد درآمد عملیاتی شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی به امر پژوهش گفت: این قانون تامین بودجه خوبی برای کارهای پژوهشی است و بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، سال گذشته از محل این قانون بالغ بر 612 میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایسنا،‌ دکتر نسرین سلطان‏خواه در نشستی با نخبگان فارس با اشاره به نخبگان نام‌آور استان فارس در رشته‏های ادبی و هنری گفت: خطه فارس در طول تاریخ همواره مهد حافظان ادبیات فارسی بوده و نام آن نیز این نشان را به همراه دارد و این پیشینه می‏طلبد که شیراز و فارس علاقه‏مندان ادب و هنر را بیشتر در خود پرورش بدهد.

وی ادامه داد: سراسر سرزمین فارس از تاریخ آشکار و نهان علمی، فرهنگی و ادبی کشورمان نشان دارد که وجود مبارک حضرت احمد بن موسی(ع) خود به این فضا نورانیت بخشیده و همچنین زمینه ساز پرورش مشاهیر و نخبگانی همچون سیبویه و ملاصدرا شده است.

سلطان‏خواه در پاسخ به یکی از نخبگان که به وقت یک ساعته جلسه انتقاد کرده بود، گفت: اینکه وقت یک ساعته برای جلسه با نخبگان استان فارس کفایت نمی‏کند را قبول دارم و امیدوارم که با راه‏اندازی دفتر استانی نخبگان در استان فارس نشست و جلسات بیشتری برگزار شده و امکان رفع هر چه بیشتر مشکلات نخبگان و پژوهشگران استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه در دهه 60 حرکت به سمت تولید دانش، تنها هدف کشور بود و در زمره کشورهای تولید کننده علم نبودیم، تصریح کرد: در آن زمان ما دوره‏های کارشناسی ارشد را هم نداشتیم و بیشتر فارغ التحصیلان پس از کارشناسی مجبور به ترک وطن برای ادامه تحصیل بودند و نگرانی برخی مسوولان از پا نگرفتن رشته‏ها نیز مانعی برای ایجاد دوره‌های جدید کارشناسی و کارشناسی ارشد بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اکنون به مرحله‏ای رسیده‏ایم که تولید علم، چالش پیش روی ما نیست و در حوزه علوم کاربردی این توانایی را داریم که دستاوردهای حاصل از علوم کاربردی را لمس و محاسبه کنیم که این محاسبه یکی از چالش‏های روبروی ماست.

وی اظهار کرد: توقع است که تولید دانش پایه تولید ثروت شود زیرا علم باید ثروت تولید کند تا ثروت هزینه‏های تولید علم را تامین کند که این کار نیازمند عزم جدی نخبگان و پژوهشگران کشور است.

به اعتقاد سلطان‏خواه، صنایع ما باید به نقطه‏ای برسند که بدانند برای رسیدن به پیشرفت در پژوهش سرمایه‏گذاری کنند تا شاهد رشد صنایع، تامین هزینه‏های پژوهش و سفارش محور شدن پژوهش‏ها باشیم.

معاون علمی و فن‏آوری رئیس جمهور با اشاره به قانون اختصاص حداقل یک درصد درآمد عملیاتی شرکت‌های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی به امر پژوهش گفت: در این قانون شرکت‏های دولتی، بانک‏ها و موسسات باید یک درصد درآمد خود را از طریق برون سپاری صرف پژوهش کنند که در سایه این قانون شاهد بودیم که مراکز پژوهشی و دانشگاه‏های شیراز 88 تفاهم‏نامه و قرارداد برای اجرای پژوهش داشته‏اند.

وی ادامه داد: این قانون تامین بودجه خوبی برای کارهای پژوهشی است و بر اساس گزارش معاون راهبردی رئیس جمهور، سال گذشته از محل این قانون بالغ بر 612 میلیارد تومان درآمد کسب شده است.

معاون علمی و فن‌اوری رییس جمهور در بیان فعالیت‏های معاونت به تشکیل ستادهای ویژه توسعه فن‌آوری نانو، زیست فن‌آوری، سلول‏های بنیادی، میکروالکترونیک، انرژی‏های نو و طب ایرانی اشاره کرد و گفت: تشکیل این ستادها منطبق بر نقشه جامع علمی کشور است و از طرح‏های در این چارچوب حمایت می‏کنیم و در این راستا دانشگاه‏های استان فارس 5/11 میلیارد ریال دریافت کرده‏اند.

وی اضافه کرد: حمایت از طرح‏های کلان را در معاونت علمی و فن‌آوری در برنامه قرار داده‏ایم و طرح‏هایی که دارای تولید دانش، دستاورد و خروجی مشخص است در چارچوب هدف ما قرار می‏گیرد که در این راستا شش طرح ملی راه‏اندازی یا وارد مرحله قرار داد شد.

سلطان‏خواه ادامه داد: وزارت بهداشت نیز در راستای این طرح‏های کلان 50 نوع دارو را از طریق سایت اینترنتی خود اعلام کرده تا معاونت علمی و فن‌آوری از افرادی که می‏توانند این داروها را تولید کنند حمایت کند.

وی با بیان اینکه استان فارس قطب صنایع الکترونیک و صنایع فن‌آوری اطلاعات کشور است، افزود: اگر در استان طرح کلانی پیشنهاد شود و شرایط اعلامی را داشته باشد حمایت می‏کنیم تا این طرح هرچه سریعتر به ثمر برسد.

معاون علمی و فن‏آوری رئیس جمهور همچنین با اشاره به کانون‏های دانشگاه و صنعت، تصریح کرد: کانون دانشگاه و صنعت خرما را با محوریت استان کرمان تاسیس کرده‏ایم که تولید، فرآوری، بسته بندی و صادرات را حمایت و همچنین کانون توت فرنگی را در کردستان در برنامه داریم که اگر در این استان نیز پیشنهادی باشد حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: برای حمایت از پارک علم و فن‌آوری فارس سال گذشته 400 میلیون تومان و امسال در مرحله اول 700 میلیون تومان کمک کرده‏ایم که این کمک ها با شرط تهیه ابزار در خدمت نخبگان صورت گرفته است.

رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: روش کاری ما در بنیاد، روشی پویا است و ما به دنبال گسترش دایره شمولیت نخبگی هستیم و امسال توجه ویژه‏ای به نخبگان قرآنی داشته‏ایم.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان محفلی برای استفاده از ظرفیت نخبگان است که مدیران استان نیز باید از پتانسیل ها آن بهره بگیرند.

در این مراسم از نخبگان علمی، ادبی و فرهنگی استان فارس که در جشنواره‏های ملی و بین المللی مقام کسب کرده بودند تجلیل و قدردانی شد.

یزدفردا