زمان : 02 Dey 1388 - 18:15
شناسه : 20602
بازدید : 3834
سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد: تصرف چاه عراقی از طرف ایران شایعه است سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد: تصرف چاه عراقی از طرف ایران شایعه است

سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد:

تصرف چاه عراقی از طرف ایران شایعه است


یزدفردا "تصرف چاه عراقی از طرف ایران نادرست است و اینگونه شایعه پراکنی ها با هدف تخریب روابط دوستانه دو کشور و دو ملت صورت می گیرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، شایعه سازی برخی رسانه ها درباره تصرف چاه نفتی عراق از طرف ایران را مغرضانه و با هدف تخریب روابط دوستانه دو کشور توصیف کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر، حسن کاظمی قمی با تاکید برپیوندهای عمیق و مشترکات بسیار میان دو کشور ایران و عراق در زمینه های مختلف دینی، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی گفت : تصرف چاه عراقی از طرف ایران نادرست است و اینگونه شایعه پراکنی ها با هدف تخریب روابط دوستانه دو کشور و دو ملت صورت می گیرد.
کاظمی قمی دراین نشست مطبوعاتی که با هدف پاسخ دادن به جوسازیهای مغرضانه برخی رسانه های خارجی برای تخریب روابط عراق با ایران صورت گرفت، افزود: مشترکات دو کشور فراتر از اختلاف های مرزی آنهاست ، با این وجود تهران و بغداد از قبل به توافق رسیده اند که با تشکیل کمسیونهای فنی اختلافهای مرزهای زمینی ، آبی و چاههای نفتی مشترک را در اسرع وقت حل کنند.
وی تصریح کرد: درباره مرزهای زمینی براساس عهدنامه سال 1975 الجزیره کمیسیونی تعریف شده است که مسئولیت تجدید ساخت علایم مرزی زمینی و آبی از طریق تشکیل گروههای فنی را برعهده دارد تا اقدامات لازم را برای حل این اختلافها بررسی کنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: عهدنامه مرزی الجزیره بر اساس منافع و مصالح دو کشور تنظیم شده است و امروز دو دولت آن را اجرا می کنند.
وی با بیان اینکه عهدنامه های بین المللی بر اساس حقوق بین الملل تغییر ناپذیرست، تصریح کرد: در دهه 70 میلادی میان دو کشور ایران و عراق معاهداتی امضاء شد که بر اساس آن راهکار تعیین حدود مرزی دو کشور مشخص شود اما با آغاز جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، این معاهده ها عملی نشد و اکنون دو کشور تلاشهای خود را برای فعال کردن آن آغاز کردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران درعراق تاکید کرد: ایران نخستین کشوری بود که از روند سیاسی و دموکراسی عراق نوین حمایت کرد و در سالهای گذشته نیز توانسته است امن ترین مرزها را برای عراقی ها تامین کند و از نظر اقتصادی هم کوشش کرده تا شبکه برق دو کشور به هم متصل شود و اکنون نیز درصدد است راه آهن دو کشور را به یکدیگر پیوند دهد که این نشانگر حسن همجواری ایران با کشور عراق است.
کاظمی قمی مرزهای ایران با عراق را مرزهای صلح و دوستی نامید و افزود: در سایه چنین مرزهای امنی است که سالیانه حدود دو میلیون نفر از اتباع ایران و عراق و سایر کشورها در این مرزها تردد می کنند.
وی تاکید کرد : در سایه چنین مرزهای امنی است که حجم مبادلات تجاری، اقتصادی ، انرژی و ارائه خدمات فنی مهندسی دو کشور به 5 میلیارد دلار درسال می رسد که قراراست حجم این همکاریها نیز در آینده به ده میلیارد دلار برسد.
کاظمی قمی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تجربه خوبی در سازندگی کشور دارد وآماده است این تجربه را برای ساخت زیربناهای عراق در اختیار این کشور قرار دهد.
سفیرجمهوری اسلامی ایران افزود: ما به دولت عراق پیشنهاد کرده ایم که آمادگی لغو روادید برای اتباع دو کشور را داریم تا به این وسیله اتباع ایرانی وعراقی به راحتی بتوانند به کشورهای همدیگر سفر کنند.
وی همچنین جوسازی های اخیر برخی رسانه ها برای تنش آفرینی میان دو ملت عراق و ایران را بر روابط کلی دو کشور بی تاثیر خواند وگفت : اراده دو ملت تقویت روابط است و ایجاد چنین فضای متشنجی از طرف برخی رسانه ها بیشتر با هدف تاثیرگذاری بر روند انتخابات سرنوشت ساز عراق بوده است.
وی افزود: ثبات، امنیت ، استقلال و حاکمیت کامل تمامیت ارضی عراق از اولویتهای مهم ایران است و تهران از بازگشت مجدد عراق به جامعه بین الملل نیز حمایت می کند.

یزدفردا