به گزارش یزدفردا: این دستگاه حفاری جدید تونلی را در زیر رودخانه یانگتسه در استان جیانگسو چین خواهد ساخت که دو منطقه را به هم متصل میکند.
این دستگاه جیانگهای (Jianghai) نام دارد که در زبان چینی به معنای «رودخانه و اقیانوس» است.
وزن جیانگهای تقریباً ۵۰۰۰ تن است و ۱۴۵ متر طول دارد که آن را به بزرگترین دستگاه حفاری تونل در جهان تبدیل میکند.
این دستگاه توسط شرکت صنایع سنگین ساخت و ساز راه آهن CRCHI ساخته شده است.
چین چند ماه پیش اعلام کرد که اولین دستگاه حفاری و انفجاری جهان (BBM) را ساخته است که ۳۰ درصد تونلزنی کارآمدتر را ارائه میدهد.
این دستگاه حفاری تونل جدید برای ساخت یک تونل در سراسر رودخانه یانگتسه در استان جیانگسو استفاده میشود که مناطق نانتونگ و سوژو را به هم متصل میکند.
این تونل بخشی از یک بزرگراه ۳۹ کیلومتری خواهد بود که انتظار میرود تا سال ۲۰۲۸ تکمیل شود.
این تونل به طول ۱۱.۲ کیلومتر در عمق ۷۵ متری زیر رودخانه یانگتسه حفاری خواهد شد.
به گفته یو شائوکیانگ (You Shaoqiang) مهندس ارشد این پروژه، این تونل به دلیل منابع آب زیرزمینی، خاک نرم و گل و لای موجود با چالشهایی مواجه است که تونلزنی سنتی را غیرممکن میکند.
جیانگهای با سرعت ۱۲ تا ۱۶ متر در روز حفاری خواهد کرد و پیشبینی میشود حفاری تونل مورد نظر حدود دو سال و نیم طول بکشد.
از آنجایی که این تونل در نزدیکی مصب (پایرود) رودخانه یانگتسه قرار دارد، دقت تونلزنی باید در حد یک سانتیمتر باقی بماند تا ایمنی سدهای احداث شده در مسیر این رودخانه تضمین شود.
قطر ۱۶ متری جیانگهای با ۵ هزار تن وزن، قابل مقایسه با یک ساختمان ۶ طبقه است.
ژائو هوی (Zhao Hui) رئیس شرکت CRCHI اظهار داشت که این پیشرفت نشاندهنده یک دستاورد مهم در صنعتیسازی فناوری حفاری تونل با قطر بزرگ در کلاس ۱۶ متری در چین است.
در سال ۲۰۲۲، یک دستگاه حفاری تونل با قطر ۱۶.۰۷ متر توسط CRCHI برای یک پروژه نوسازی در پکن تولید شد.
به گفته فن رویکیانگ (Fan Ruiqiang) مهندس ارشد چینی، این تیم بیش از دو سال را صرف توسعه جیانگهای که جدیدتر و بزرگتر است، کرده است.
طبق گزارشها، این دستگاه پیشرفته، هوشمندتر شده است و دارای پایگاه دادهای است که مشکلات گذشته تونلزنی را ثبت میکند و به آن اجازه میدهد در صورت بروز چالشهای مشابه، پیشنهاداتی را به حفاران ارائه دهد.
وانگ جون (Wang Jun) معاون دفتر ساخت و ساز این پروژه خاطرنشان کرد که این دستگاه حفاری تونل یک گام مهم برای پروژه بزرگراه جیانگسو و یک ابتکار بزرگ حمل و نقلی برای چین است. وی افزود که این دستگاه یک پیشرفت قابل توجه برای صنعت تولید چین است که هم نشان دهنده کار سخت مهندسان و هم پیشرفت این کشور در تولید ماشین آلات در مقیاس بزرگ است.
این دستگاه از روشهای کاملاً متفاوت حفاری و انفجار استفاده میکند و ادعا میشود که برای پروژههای صرفهجویی در آب، معدن، راهآهن و بزرگراهها یک موهبت است.
جیانگهای برای عملکرد در مناطق چین و شکن گسلی و مقاومت در برابر جریان ناگهانی گل یا آب طراحی شده است. سر برش حلقهای آن حفاری را در شرایط دشوار امکانپذیر میکند، در حالی که عملکرد دو حالته آن امکان متهکاری و انفجار همزمان را فراهم میکند و سرعت و کارایی را بهبود میبخشد.
همچنین سر برشی توخالی جیانگهای، مسیریابی و پیشرفت را در شرایط زمینشناسی پیچیده تسهیل میکند.