زمان : 21 Mehr 1403 - 19:13
شناسه : 201383
بازدید : 772
اعلام کمترین میزان اعلام جرم و تخلف یزدی ها در بین استانهای کشور اعلام کمترین میزان اعلام جرم و تخلف یزدی ها در بین استانهای کشور یزدفردا: بازرس کل استان یزد: در یک سال گذشته ۳ هزار و ۴۲۸ شکایت و گزارش فساد به بازرسی گزارش شده است.

به گزارش یزدفردا: مدیر کل بازرسی استان یزد در جمع خبرنگاران با اشاره به کسب رتبه اول استان به لحاظ کمترین میزان اعلام جرم و تخلف در بین استانهای کشور، اظهار کرد: طی یک‌سال گذشته یک هزار و ۱۱۵ مورد شکایت و دو هزار و ۳۱۳ گزارش فساد توسط بازرسی کل استان واصل شده است.

رضا مختاری بازرس کل استان گفت: بازرسی استان در سال گذشته از میان ۳۱ استان کشور کمترین میزان اعلام جرم و تخلف را داشته است چرا که رویکرد اصلی و اساسی بازرسی استان، آموزش، هدایت و پیشگیری از وقوع جرم و تخلف با آگاه‌سازی در راستای حفاظت از سرمایه بزرگ نیروی انسانی بوده است.

وی یکی از رویکردهای اساسی سازمان بازرسی را نظارت همگانی و افزایش هر چه بیشتر مشارکت‌های مردمی در این خصوص ذکر کرد و افزود: معتقدیم که هر چه این نظارت‌های همگانی بیشتر شود، توفیقات بیشتری خواهیم داشت و در همین راستا سامانه رسیدگی به شکایات و گزارش‌های فساد به آدرس ۱۳۶.ir فعالیت دارد.

رئیس کل بازرسی استان عنوان کرد: شکایات مطرح شده از طریق این سامانه، مورد رصد و پیگیری قرار می‌گیرد و پاسخ لازم در اختیار شاکی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: گاهی نیز فسادی در دستگاهی به همراه مستندات در این سامانه مطرح می‌شود که این موارد نیز با رعایت محرمانگی مشخصات فرد گزارش دهنده حتی برای همکاران مجموعه بازرسی، مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

مختاری به دیدارهای مردمی این مجموعه اشاره و عنوان کرد: واحد رسیدگی به شکایات در سال گذشته یک هزار و ۲۴۷ مورد مراجعه حضوری به بازرسی استان صورت گرفته است که ۱۳۰ مورد از این شکایات و گزارشها منجر به تشکیل پرونده شده و مابقی در شیوه‌های مختلف دیگر از جمله برگزاری جلسه، احضار مسئول و ارائه هشدارهای لازم و موارد دیگر مرتفع شده است.

وی با بیان این که سامانه تلفنی ۱۳۶ نیز به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی است، خاطرنشان کرد: در سال کاری گذشته، یک هزار و ۱۱۵ شکایت و دو هزار و ۳۱۳ گزارش فساد توسط بازرسی کل استان واصل شده است.

وی تصریح کرد: نقض مقرارت، سهل انگاری در انجام وظایف محوله، سوء استفاده از مقام و موقعیت شغلی، کسب منفعت و امتیاز غیرقانونی، رشاء، ارتشاء و اختلاس، ارائه گزارش خلاف واقع، رفتار نامناسب و خلاف شئون اداری از جمله مضامین شکایات و گزارشهای یک سال گذشته بوده است.

 

بیشترین شکایات به کدام دستگاههای اجرایی است؟

بازرس کل استان گفت: براساس آمارهای سامانه بیشترین شکایات مربوط به شهرداری یزد، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل آموزش و پرورش استان، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، بانک ملی، دانشگاه علوم پزشکی استان، جهادکشاورزی استان، شرکت آب و فاضلاب استان و اداره کل تامین اجتماعی بوده است.

وی با بیان این که مجموعاً در یکسال گذشته ۱۸۰ پرونده در بازرسی استان تشکیل شده است، ‌ عنوان کرد: علاوه بر ارسال تعداد ۱۹۰ گزارش به دستگاه‌های اجرایی در رابطه با این پرونده‌ها، ۶۸ نفر در قالب پرونده‌های متشکله به مراجع قضایی و هیات‌های برخورد با تخلفات اداری معرفی شده‌اند.

وی اشاره به این موضوع که برخی از این پرونده‌ها منجر به تصمیم و محکومیت و بخشی در مراجع قضایی در حال رسیدگی هستند، ‌گفت: محکومیت‌های اعلام شده درمورد آراء صادره محاکم قضایی این پرونده‌ها شامل محکومیت اخطار کتبی بدون درج در پرونده آنها، توبیخ کتبی با درج در پرونده، کسر حقوق و فوق العاده شغلی، محرومیت انتصاب در پست‌های حساس و مدیریتی، انفصال موقت از خدمات دولتی، محرومیت استفاده از پروانه اشتغال، جزای نقدی و حبس بوده است.

 

ارائه بیش از ۶۰۰ پیشنهاد به دستگاههای استان از سوی سازمان بازرسی

وی از ارائه ۶۱۲ پیشنهاد به دستگاه‌های استان از سوی سازمان بازرسی استان در یک سال گذشته خبر داد و گفت: بازرسی کل استان در سال گذشته از حیث اجرای این پیشنهادات در کل کشور جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

مختاری با بیان این که یکی دیگر از اولویت‌های بازرسی کل استان، پیشگیری از بروز جرم و تخلف است که به شیوه‌ها و طرق مختلف دنبال می‌شود، اظهار کرد: در این راستا علاوه بر انجام نظارت‌ها و استفاده از خرد جمعی، نسبت به ارائه گزارش‌های هشداری به دستگاه‌های مختلف که در یک‌سال گذشته ۶۵ مورد بوده، اقدام شده است.

وی در ادامه از مکاتبات بازرسی استان با مسئولان ارشد در رابطه با گزارش‌های ویژه و آسیب‌شناسی در اقدامی ابتکاری، گفت: طی یکسال گذشته ۷۴ مکاتبه ویژه با استاندار یا دستگاه‌های مرتبط با آسیب شناسی صورت گرفته و نتایج مثبت و موثری در نظام حل مسائل استان به همراه داشته است.

مختاری در بخش پایانی سخنانش ضمن اشاره به انجام بازدیدهای سرزده بازرسان مجموعه از دستگاه‌های اجرایی، به تشریح برخی موارد اثرگذاری فعالیت‌های سازمان بازرسی استان پرداخت و از جمله این موارد گفت: ۴۸ مودی مالیاتی فاقد هرگونه پرونده مالیاتی که هر کدام تراکنش واریزی بالای ۲۵ میلیارد تومان داشتند، در بررسی بازرسان از یکی از بانک‌های استان، شناسایی و به اداره کل امور مالیاتی استان برای رعایت عدالت مالیاتی معرفی شدند.

وی همچنین در همین رابطه از شناسایی ۲۰ هزار فقره بارنامه برای افراد غیرمعتبر و بودن سابقه مالی در استان با هدف فرار مالیاتی خبر داد و گفت: هیات بازرسی استان همچنین نسبت به شناسایی ۸۴ فرد مشکوک به پول شویی را در استان شناسایی و به مراجع مربوطه معرفی شدند.

به گفته وی، در یکسال گذشته همچنین محاسبات نادرست حقوق دولتی ۱۵ معدن در استان به میزان ۱۴۵۰ میلیارد تومان از سوی بازرسی استان شناسایی شده که تاکنون ۴۶۰ میلیارد تومان آن وصول شده است.

مختاری از شناسایی ۱۱۹۰ فقره چک در وجه شهرداری که از زمان سررسید آنها بسیار گذشته و بلاتکلیف مانده بود نیز خبر داد و گفت: اقدامات صورت گرفته در این باره منجر به استیفاء ۳۱۶ میلیارد ریال حقوق شهرداری شد.