زمان : 15 Mehr 1403 - 13:10
شناسه : 201239
بازدید : 590
آزمایشگاه دامپزشکی استان یزد نیازمند تجهیز است/ هیچ کانون آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است آزمایشگاه دامپزشکی استان یزد نیازمند تجهیز است/ هیچ کانون آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است یزدفردا: مدیر کل دامپزشکی استان یزد با اشاره به این که با اقدامات صورت گرفته طی سالهای اخیر استان با اپیدمی و درگیری منطقه‌ای خاصی در حوزه دام مواجه نشده است، گفت: در دامپزشکی هم به سلامت مردم و هم به سلامت دام و حفظ سرمایه دامی کشور اهتمام داریم.

به گزارش یزدفردا: دکتر «علی فاتحی‌نیا» امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه در جریان بازدید خبرنگاران از بزرگترین واحد پرورش بلدرچین استان و یک واحد گاوداری در منطقه چم شهرستان تفت، ضمن تبریک روز ملی دامپزشکی، اظهار کرد: مراسم روز ملی و هفته دامپزشکی امسال با شعار «دامپزشکی، صد سال خدمت، یک قرن افتخار» از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه برگزار می‌شود.

وی با بیان این که دامپزشکی یک سازمان سلامت محور است که در آن هم سلامت دام و هم سلامت انسان مورد اهتمام است، به رسالت اصلی دامپزشکی در بحث حراست از جمعیت دام کشور اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر استان یزد دارای بیش از ۱۰۰ هزار راس دام سنگین و ۷۰۰ هزار راس دام سبک در واحدهای پرورش دام و نیز ۵۸۰ واحد پرورش طیور است.

فاتحی‌نیا با بیان این که در واحدهای پرورش طیور استان طی یک سال گذشته بیش از ۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی گوشتی انجام شده است، این آمار را قابل توجه و شامل ۴۰ درصد افزایش نسبت به قبل خواند به نحوی که علاوه بر نیاز داخل استان، نیاز برخی استان‌های دیگر را نیز تامین کرده است.

وی تعداد کشتارگاه‌های طیور گوشتی پنج واحد ذکر و تصریح کرد: در یک سال اخیر، ۲۰ میلون قطعه مرغ گوشتی در استان کشتار شده است که ما به تفاوت آن با ۳۵ میلیون جوجه ریزی به دلیل صادر کردن مرغ گوشتی به خارج از استان برای تامین سایر استانهاست به عبارتی ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید استان در این حوزه به خارج از استان صادر می‌شود.

وی همچنین گفت: در یک سال گذشته دو میلیون و ۹۰ هزار قطعه بلدرچین و بوقلمون در استان تحت نظارت ناظران شرعی کشتار شده است.

این مسئول به فعالیت ۹ کشتارگاه صنعتی و سنتی در استان در رابطه با تولید و استحصال گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: طی یک سال گذشته ۱۸۱ هزار و ۹۳ راس گوسفند و بره، ۷۷ هزار و ۱۴۳ راس بز و بزغاله، ۱۰ هزار و ۷۲۶ راس گاو و گوساله، سه هزار و ۷۵۵ نفر شتر و ۳۵ راس گاومیش و همچنین دو هزار و ۴۸۸ قطعه شترمرغ در کشتارگاه های دام استان کشتار شده است.

به گفته فاتحی‌نیا، بیش از ۴۰ تن فراورده‌های دامی در استان پس از بازرسی و نظارت ناظران شرعی در کشتارگاه‌های دام استان طی یک سال گذشته معدوم شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی و با برنامه‌ریزی‌های خوب صورت گرفته، اپیدمی و درگیری منطقه‌ای خاصی را در استان نداشته و با اقداماتی مانند واکسیناسیون دام و طیور در قالب طرح‌های استانی و ملی، اطمینان خاطر و بستر امنی برای پرورش‌دهندگان در این حوزه را شاهد هستیم.

وی در همین رابطه از انجام سه مرحله واکسیناسیون تب برفکی در بیش از ۱۲۸ راس دام سنگین و دو مرحله واکسیناسیون برای ۹۶۳ هزار راس دام سبک در استان طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: تعداد ۷۴۲ هزار راس گوسفند و بز نیز در این مدت در برابر آبله واکسینه شده‌اند. ‌

وی با بیان این که بیماری تب مالت(بروسلوز) از بیماریهای مشترک مهم بین دام و انسان است، گفت: خوشبختانه به دنبال واکسیناسیون بیش از ۲۱۲ راس دام سبک و ۶۳ هزار دام سنگین استان، روند کاهشی درگیری این بیماری در استان را داشته‌ایم و بنا بر گزارشهای علوم پزشکی استان در این بیماری کاهش ۳۰ درصدی را شاهدیم.

وی در همین مورد به انجام خون گیری و تست بیش از ۲۱ هزار راس دام سنگین و سه هزار و ۸۰۰ راس دام سبک در استان جهت شناسایی بیماری تب مالت اشاره کرد.

مدیر کل دامپزشکی استان تاکید کرد: دامپزشکی در موضوع مصرف شیر توصیه اکید بر تهیه شیر به صورت پاستوریزه یا در صورت استفاده از فراورده‌ سنتی، جوشاندن آن در دمای بالای ۶۰ درجه، دارد.

وی با بیان این که گاهاً افراد اقدام به تهیه پنیر از شیر خام و بدون جوشاندن در ادامه مصرف بلافاصله آن می‌کنند، این اقدام را بسیار پرخطر خواند و گفت: توصیه می‌شود پنیرهای تولید شده به صورت سنتی حتماً به مدت دو ماه در آب نمک نگهداری و سپس مصرف شود.

فاتحی نیا اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۰۰ قلاده سگهای صاحب دار در استان نیز به صورت رایگان در برابر بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

وی ادامه داد:  در رابطه با بیماری مشمشه در تک سمیان نیز تعداد چهار هزار و ۴۰۰ راس اسب در استان تست شده‌اند و در مورد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(ppr) نیز طی دو مرحله بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام یعنی بالای ۹۰ درصد از دام سبک استان تحت پوشش قرار گرفتند.

مدیر کل دامپزشکی استان با بیان این که طی یک سال اخیر هیچ کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است، گفت: این مهم ناشی از اقدامات صورت گرفته و رعایت شرایط زیستی و نظارت بر این حوزه بوده و امیدواریم تا پایان سال جاری با توجه به سرد شدن هوا و با اقدام به واکسیناسیون واحدهای پرورش طیور شاهد بروز این بیماری در استان نباشیم.

به گفته وی، طی یکسال گذشته ترخیص بیش از دو هزار تن گوشت منجمد و گرم گوسفندی، گوساله و مرغ و در حوزه نهاده نیز ترخیص بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذرت دامی را در استان شاهد بودیم.

فاتحی نیا اعلام کرد: بیشترین صادرات فراورده‌های خام دامی در استان مربوط به پا و پنجه مرغ به میزان ۱۲۰۰ تن بوده ولی در سایر محصولات نیز مانند ۵۶ تن محصولات لبنی، دو هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ خوراکی، ۲۰ تن پشم گوسفند و همچنین پور آب پنیر نیز صادرات به کشورهایی مانند چین، تایوان، تایلند و پاکستان داشته‌ایم.

این مسئول با اشاره به برگزاری ۴۳ اردوی جهادی در استان طی یک سال اخیر، گفت: این اردوها که عمدتا در روستاها برگزار می‌شود کمک شایانی به تولیدات روستایی و خودکفایی در حوزه تامین غذای سالم کرده است.

 وی همچنین گفت: ساختمان آزمایشگاه دامپزشکی استان با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، در تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز به حمایت مسئولان محتاج است و این در حالیست که آزمایشگاه مذکور می تواند پاسخگوی نیاز سایر استانها در برخی آزمایش‌های خاص نیز باشد.

وی همچنین اعلام کرد: در مدت یکسال گذشته، ۲۳ هزار و ۸۰۰ مورد نظارت بهداشتی بر مراکز تولید تا عرضه فراورده‌های دامی انجام شده که در این موارد ۱۰۳۷ مورد شرایط غیربهداشتی و بیش از ۹۰ تن فراورده غیربهداشتی ضبط و از چرخه مصرف خارج شده است.

فاتحی نیا در پایان نیز یادآور شد: تلفن ارتباط مردمی دامپزشکی استان که در تمام شهرستانها پاسخگوی گزارشات مردمی خواهد بود را شماره تلفن ۱۵۱۲ اعلام کرد.