زمان : 12 Mehr 1403 - 16:31
شناسه : 201087
بازدید : 822
بیش از ۱۳۹ هزار یزدی سالمندند بیش از ۱۳۹ هزار یزدی سالمندند یزدفردا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: بیش از ۱۳۹ هزار و ۱۴۵ نفر از جمعیت استان را گروه سنی بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند.

به گزارش یزدفردا: دکتر «محسن میرزائی» در این باره افزود: شهرستان تفت بالاترین درصد(۲۱.۹) سالمندی استان را داراست و شهرستان بافق ( با ۸.۱ درصد)، جوانترین شهرستان در استان است.

وی اظهار کرد: به طور کلی ۸۱ درصد کل سالمندان استان در شهرها و ۱۹ درصد در روستا مستقرند و بیش از نیمی از جمعیت کل سالمندان در سن ۶۰ تا ۶۹ سالگی می‌باشند.

میرزایی ادامه داد: در سال گذشته، ۳۸.۵ درصد سالمندان حداقل یک بار به مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه کرده و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

وی به خدمات مراقبت سالمندان به صورت رایگان در مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: این خدمات شامل شناسایی و طبقه بندی خطرپذیری سالمندان با ۹۲.۸ درصد تحقق از ابتدا طرح تاکنون، غربالگری تغذیه در سالمندان (با تحقق ۳۵.۸ درصدی طی سال ۱۴۰۲)، غربالگری افسردگی سالمندان ( با تحقق ۳۴.۸ درصدی در سال ۱۴۰۲)، مراقبت از نظر خطر سقوط و عدم تعادل در سالمندان(با ۳۵.۳ درصدی در سال ۱۴۰۲)، خطرسنجی جهت پیشگیری از سکته های قلبی و مغری از طریق مراقبت ادغام یافته دیابت، فشارخون بالا و اختلالات چربی های خون، مراقبت بیمار ان مبتلا به فشار خون، غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ، ارزیابی شناسایی افراد مشکوک به آسم، توزیع مکمل ویتامین D و کلسیم، برگزاری برنامه های آموزشی و دعوت از سالمندان گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ سال جهت شرکت در برنامه آموزشی شیوه زندگی سالم بوده است.

معاون بهداشتی استان در پایان تاکید کرد: با توجه به فصل سرما توصیه می‌شود کلیه سالمندان از اواخر شهریور تا انتهای آبان واکسن آنفلوانزا را از داروخانه تهیه کرده و تزریق کنند.