زمان : 09 Mehr 1403 - 19:41
شناسه : 200934
بازدید : 772
سفرهای خارجی پزشکیان او را در مظان اتهام قرار داده و باید پاسخگو باشد سفرهای خارجی پزشکیان او را در مظان اتهام قرار داده و باید پاسخگو باشد رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

وظیفه می‌داند نظر خوانندگان آیینه یزد را به این موضوع مهم جلب ‌نماید که مولای متقیان حضرت علی(ع) در فرمان همیشه جاویدان خود به مالک‌اشتر می‌فرماید: «…مقدم‌ترین و نزدیک‌ترین مردم در نزد زمامدار اسلامی کسی باید باشد که حق را اگرچه تلخ باشد، گویاتر از دیگران برای زمامدار بیان کند… ای مالک باز کن از درون مردم عقده هرگونه کینه را… و اگر مردم جامعه درباره تو گمان ظلم و تعدی نمودند چه این بدگمانی به درجه اتهام برسد و چه فقط حالت بدگمانی محض بوده باشد عذر خود را از موضوع یا رفتاری که موجب بدگمانی مردم شده است آشکار کن و با آشکار کردن حق و واقع، گمان‌های ناشایست آنان را درباره خود منتفی کن زیرا این اعتذار و کشف حقیقت ریاضتی است برای نفس تو و لطف و مهربانی است به مردم جامعه، و این اعتذار نیاز تو را (که مرتفع ساختن سوء‌ظن یا اتهام مردم درباره تو است) برطرف می‌سازد و مردم را هم بر مبنای حق استوار می‌نماید…»

علامه محمدتقی جعفری در توضیح و تفسیر این فراز از فرمان امام علی(ع) می‌نویسد: «بدان جهت که زمامدار به طور مستقیم با حیات اجتماعی مردم جامعه سر و کار دارد و به طور غیرمستقیم توجیه و اداره اصل حیات آنان را در اختیار دارد به هر نحوی و به هر سرعتی که بتواند باید بدگمانی و اتهام به ظلم و هرگونه انحرافی را که مردم بر او وارد نموده‌اند برطرف بسازد و برائت و بی‌گناهی خود را آشکار بسازد زیرا در صورتی که زمامدار مورد بدگمانی و اتهام قرار گرفت مردم نخست مدیریت حیات اجتماعی خود را مختل تلقی خواهند کرد و سپس اصل حیات خود را متزلزل احساس خواهند کرد…»(1)

دکتر مسعود پزشکیان در برنامه «بدون تعارف» که از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پیش از زمان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم پخش گردید گفت: «فرزندانم هیچ‌وقت از موقعیت من جایی نرفتند که استفاده بکنند. خیلی وقت‌ها از اینکه خودشان را به اسم من معرفی کنند، اجتناب کردند؛ که مبادا جور دیگری با آن‌ها برخورد شود. فرزندان من سالم و صادق هستند. خیلی‌ها هستند که این‌جوری نیستند. کاری که خلاف قانون و مقررات و مسیر باشد، نه‌تنها من انجام ندادم، آن‌ها هم انجام ندادند. یادم است زمانی که وزیر بودم، پسرم می‌گفت: چرا ماشین وزارتخانه را برمی‌داری. ما نباید از این ماشین استفاده کنیم. حاضر نبودند ماشین دولتی را که سمند بود استفاده کنند. بنده نه جایی سهام‌دارم نه امتیاز. تا الان حتی مجوز مطب هم نگرفتم…»

مناسب و ضروری است دکتر مسعود پزشکیان درباره سفر دختر و داماد و پسرش به عراق در صورتی که واقعیت دارد و در نهایت در معرض اتهام (به حق یا ناحق) قرار گرفته است باید روشنگری نماید و به فرمایش حضرت علی(ع) جامه عمل پوشاند. گذشته از خارج‌نشینان و طرفدارانشان که به هر نحوی مخالفت خود را با این نظام ابراز می‌نمایند به این نکته باید توجه داشت که عده‌ای از مردم این سرزمین که در انتخابات اخیر شرکت ننمودند یا در ردیف رای‌دهندگان هستند اما به دیگر کاندیداها و داوطلبان ریاست جمهوری رای دادند و بسیاری از یاران و همراهان دولت چهاردهم که مخلصانه برای پیروزی دولت تلاش نمودند در انتظار پاسخ رئیس‌جمهور در این باره هستند بویژه که موضوع سفر نزدیکان ریاست جمهوری به عراق در مجلس شورای اسلامی مطرح گردید و علیرضا سلیمی نماینده مردم تهران در جلسه علنی مجلس طی تذکری گفت: «…باب شده است که اخیرا برخی از مسئولین گاه در بعضی از جلسات رسمی و سفرهای رسمی برخی از اعضای خانواده‌شان را می‌برند. این موضوع قبلا کم و بیش سابقه داشته است اما خب الان یه مقدار پررنگ‌تر شده است چون بعضی از آقایان علاقه‌مند هستند از نهج‌البلاغه یا سیره امیرالمومنین(ع) اول به خودم و سپس به ایشان عرض می‌کنم که امیرمومنان به برادرش عقیل و دخترش «حضرت فاطمه(س)» می‌گوید که حقی در بیت‌المال برای آنان تعریف نشده است. از ریاست مجلس نیز می‌خواهم این موضوع را به دولت تذکر دهند. در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی، نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل ما در کشور همین بچه‌های مسئولین هستند که باید فکری برای همه این‌ها شود.»

ای کاش محمدباقر قالیباف می‌گفت آیا در این باره به دولت تذکر داده است؟ ضمنا امید آن که به رئیس مجلس یادآوری نمایند آیا از بیت‌المال یا از جیب خود به مناسبت درگذشت پدر یکی از ورزشکاران دسته گل گران قیمتی تهیه و تقدیم نموده است؟ اگر از بیت‌المال باشد برخلاف قانون و اگر از پول شخصی وی بوده است اسراف می‌باشد! آن‌چه بیشتر درباره داماد پزشکیان سوال برانگیز شد صدور ابلاغ به نام وی به عنوان «دستیار اجرایی رئیس دفتر رئیس‌جمهور» بود آن هم بعد از بازگشت از سفر عراق و پس از اظهارات دکتر مسعود پزشکیان با خبرنگاران و اصحاب رسانه که گفته بود: «…در نهاد ریاست جمهوری چهار هزار نیرو داریم شاید با چهارصد نفر و حتی چهل نفر هم می‌شد اما چهل نفر خیلی کم است با چهارصد نفر می‌شد حل کرد با آنها چه کار کنم؟ بیرونشان کنم؟ نمی‌شود او هم تقصیر ندارد، من او را استخدام کردم، من بهش گفتم اینجا بنشین اما کاری به او نسپردم اگر کار می‌دادم کار می‌کرد…»

گاه ضرب‌المثلی در ذهن خطور می‌کند که مردم می‌گویند: «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها» اخیرا در سفر مسعود پزشکیان به سازمان ملل مردم خواهان شنیدن و اطلاع از نام همراهان رئیس‌جمهور هستند نهاد ریاست جمهوری موظف است پیش یا به هنگام سفر هیات اعزامی به عراق یا هر کشور خارجی و یا سازمان ملل رسما نام افرادی که رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند اعلام نماید. وظیفه و تکلیف محافظان جدای از این موضوع می‌باشد. حاکمان خود را خادم و شهروندان را ولی‌نعمتان خویش خطاب می‌کنند اکنون که ولی‌نعمتان با سختی‌های فراوان و به اصطلاح پیاده و در شِعب، روزگار می‌گذرانند و نظاره‌گر رفتار و کردار خدمتگزاران خود که سواره و بیرون از شعب هستند می‌باشند و معمولا در رفاه کامل روزگار سپری می‌کنند می‌خواهند بدانند آیا هیات اعزامی به سازمان ملل در این وانفسای تحریم‌ها و کسر بودجه و کمبود درآمد، چقدر هزینه می‌نمایند آن هم گذشته از رویدادهای تلخی که در سال‌های گذشته دیده شد و از جمله کارتن‌های بسته‌بندی شده و چمدان‌های انباشته از سوغاتی‌هایی بود که همراه خود برای نورچشمی‌ها می‌آوردند.

نگارنده معتقد است در کشوری که مردمانش با تورم چهل درصدی دست و پنجه نرم می‌کنند، میلیون‌ها نفر دانش‌آموز در آغاز سال تحصیلی از فضای آموزشی مناسب و از داشتن حداقل امکانات تحصیلی و لوازم‌التحریر بی‌بهره‌اند. حقوق‌بگیران حداقلی و بازنشستگانی که سال‌ها است با گفتار درمانی به حق و حقوق واقعی خود نرسیده‌اند، بسیاری از شهروندانی که با کمترین وسایل درمانی و امکانات بهداشتی روزگار می‌گذرانند، گروه زیادی از مردم که به علت وجود فقر و بیچارگی و گرانی کمرشکن یا بیکارند یا باید در دو یا سه شیفت برای گذران زندگی تلاش کنند انتظار این بود که بعد از بازگشت داماد پزشکیان به وطن سمت و پستی برای وی نتراشند و رئیس‌جمهور از بردن دختر و پسر و دامادش به سفرهای خارجی خودداری نماید و خود را در معرض اتهام قرار ندهد چون مردم از سفرهای خانوادگی بعضی از روسای جمهور گذشته به ویژه محمود احمدی‌نژاد به نیویورک و یاران و دوستان و فرزند و عروس و دامادش و… و اسراف و تبذیرهایی که صورت می‌گرفت به شدت معترض می‌باشند و خاطره خوشی از حیف و میل بیت‌المال ندارند و در انتظار جوابگویی دکتر پزشکیان برای رفع اتهام‌های وارده به شرحی که توضیح داده شد می‌باشند تا نام پزشکیان در ردیف روسای جمهور سابق ثبت نگردد که لشکری با خود آورده‌اند بدان امید که مدیران و مسئولان دولت چهاردهم بتوانند تحریم‌ها را که کلید توسعه رابطه سودمند با شرق و غرب آن هم با رعایت عزت و مصلحت مردم این سرزمین می‌باشد بردارند، وعده‌های داده شده در دوران مناظرات انتخاباتی را جامه عمل بپوشانند، در هزینه کردن‌ها در حد ممکن صرفه‌جویی کنند و آن‌گونه که دکتر پزشکیان مکرر قول داده است «ادامه‌دهنده راه گذشته در چند سال اخیر نباشند چون بنابه اظهارات ایشان ادامه روند گذشته دیوانگی است».

بدان امید که خداوند متعال مساعدت فرماید تا از تجربیات ارزشمند دیپلمات برجسته دکتر محمدجواد ظریف و همراهی و هم‌گامی‌های یاوری وفادار چون محمدجواد آذری جهرمی و یاران فداکار، زنان و مردان و جوانان و رای اولی‌ها و اعضای ستادهای انتخاباتی در تمام مناطق و شهرها و استان‌ها و مدیران و مسئولان و روحانیونی که مخلصانه آن هم بدون این که نتیجه انتخابات بر کسی مشخص باشد از هیچ‌گونه همراهی دریغ نکردند بیش از گذشته مشورت بگیرد و از نظرات آنها بهره‌مند گردد تا عموم شهروندان از هر گروه و دسته و مذهب و زبان بتوانند از این تورم و گرانی طاقت‌فرسا و کمرشکن که با کمال تاسف در یکی دو ماه اخیر نیز تداوم داشته و دارد و دولت پزشکیان برخلاف وعده‌هایی که داده است در این زمینه اقدامی انجام نداده است که نجات پیدا کنند و رفاه نسبی برای عموم مردم ایران زمین فراهم گردد، تبعیضات و اختلافات کشنده طبقاتی کاهش یابد آن عده از حاکمان و کارگزاران و مسئولانی که غرق در زندگی اشرافی هستند دست از تجمل‌گرایی و کاخ‌نشینی بردارند فساد و رانت‌خواری و سوء‌استفاده از قدرت اداری از بین برود و کشور شاهد این امر نباشد که کار بعضی از دولتمردان و وزیران همانند دوران دولت سیزدهم به خاطر سوء‌استفاده مالی و فساد به محاکم دادگستری و یا به زندان ختم گردد و عموم مردم در کنار دولتی که حق و انصاف و عدالت را رعایت می‌نماید و به خواست ایزد منان عملا ثابت خواهد کرد گردن خود را برای تحقق وعده‌هایش گرو گذاشته است به زندگی ادامه دهند و ره‌آورد سفرهای رئیس‌جمهور و همراهان به نفع ایران رقم بخورد ان‌شاالله.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- «حکمت اصول سیاسی اسلام»، ترجمه و تفسیر فرمان علی(ع) به مالک‌اشتر، صفحات 220، 260 و 261، چاپ آستان قدس رضوی، سال 1386.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/2oUof