زمان : 07 Mehr 1403 - 11:19
شناسه : 200708
بازدید : 713
داروی لاغری و ترک اعتیاد عطاری‌ها عاری از مخدرها نیست داروی لاغری و ترک اعتیاد عطاری‌ها عاری از مخدرها نیست یزدفردا: مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ضمن بیان اینکه داروهای موجود در عطاری‌ها بصورت غیرقانونی فروخته می‌شوند و عوارض ثانویه جدی اعم از اختلال اعصاب، آسیب به مفاصل، درگیری کبد و غیره را به دنبال دارند، گفت: هیچکدام از داروهای لاغری، ترک اعتیاد و غیره موجود در مراکز غیرقانونی خالی از مواد مخدر نیستند.

به گزارش یزدفردا: یکی از مواردی که امروزه میان مردم رواج پیدا کرده و استقبال بسیاری خوبی نیز از آن می‌شود، داروهای موجود در مراکزی همچون عطاری‌ و آرایشگاه‌هاست که علاوه بر غیرقانونی بودن فروش آنها، مصرف این داروها، مشکلات و عوارض جدی‌ در افراد می‌شود و لذا برخلاف تصور عموم مردم نمی‌توان تمامی این داروها را مفید دانست.

دکتر «مجید رجایی» مدیر نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ضمن اشاره به قرص‌های دست‌ساز موجود در برخی عطاری‌ها، آرایشگاه زنانه و فضای مجازی، گفت: متاسفانه امروزه شاهد فروش قرص‌های دست‌ساز غیر قانونی توسط عطاری‌ها، آرایشگاه زنانه و فروشگاه‌های مجازی هستیم که مشکلات غیرقابل جبرانی را به دنبال خود دارند.

وی اظهار کرد: این داروها در زمینه ترک اعتیاد، چاقی، لاغری، حل مشکلات جنسی، سقط جنین، مسکن درد و غیره به فروش می‌رسند.

مدیر نظارت بر امور دارویی استان ضمن بیان این که قرص‌های چاقی حاوی کورتون و قرص‌های لاغری حاوی ترکیبات آمفتامین یا همان مخدر شیشه است، گفت: در قرص‌های ترک اعتیاد نیز دوز کنترل نشده‌ای از متادون و در قرص‌های حل مشکلات جنسی نیز مقادیری از سیلدنافیل به چشم می‌خورد.

وی اظهار کرد: داروهایی که برای درمان مشکلات مذکور توسط پزشک توصیه و از داروخانه‌ها خریداری می‌شود، کنترل شده و بلا مانع است.

استفاده از ترکیبات تریاک در داروهای ترک اعتیاد غیرقانونی

رجایی با بیان این که هیچکدام از داروهای درمان ترک اعتیاد که بصورت غیرقانونی فروخته می‌شود، فاقد مواد مخدری همچون متادون نیست، گفت: ترک اعتیاد یک درمان علمی است که باید طبق قواعد و اصول خود پیش رود.

وی ضمن بیان این که تاکنون نمونه‌هایی که از قرص‌های ترک اعتیاد برای آزمایش فرستاده شده، حاوی ترکیبات تریاک بوده است، اظهار کرد: افراد سودجو این قرص‌ها را به عنوان قرص‌های گیاهی فروخته و برای پوشاندن بوی آن از زردچوبه و زنجبیل در کپسول‌هایش استفاده می‌کنند.

مدیر نظارت بر امور دارویی استان اظهار کرد: متادون موجود در قرص‌های ترک اعتیاد توسط داروخانه‌ها قابل تشخیص نبوده و صرفاً در آزمایشگاه‌های مجهز، قابل آزمایش و تشخیص است.

استقبال بالای یزدیها از داروهای غیرقانونی در عطاری‌ها

«زهرا عرب» سرپرست فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان یزد نیز ضمن بیان این که در استان یزد آمار روی آوردن به این دسته داروهای غیرقانونی بسیار بالا رفته است، گفت: با توجه به شیوع فصل پاییز و افزایش سرما خوردگی شاهد افزایش مراجعه مردم به عطاری‌ها جهت درمان هستیم.

وی ضمن بیان اینکه طبق دستورالعمل صادر شده از سمت سازمان باید بازدید از عطاری‌ها هر شش ماه یک بار انجام شود، گفت: در استان یزد بازدیدها زودتر صورت گرفته و هر دو یا سه ماه یک بار، بازرسی‌ها انجام می‌شود.

عرب با اشاره به این که انجام اقدامات درمانی همچون حجامت در عطاری‌ها غیرقانونی، غیر بهداشتی و مشکل ساز است، گفت: از سال گذشته تاکنون تعداد چهار عطاری به علت انجام اقدامات درمانی پلمب شده است.

سرپرست فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل استان در پایان اظهار کرد: افراد می‌توانند در صورت مشاهده فروش داروهای غیر قانونی و انجام اقدامات درمانی توسط مراکز غیر مرتبط همچون عطاری و آرایشگاه‌ها با تلفن ۱۹۰ تماس گرفته و تخلفات را گزارش دهند.