زمان : 06 Mehr 1403 - 08:45
شناسه : 200562
بازدید : 726
چگونه مراقب سلامت روان‌مان باشیم؟ چگونه مراقب سلامت روان‌مان باشیم؟ یزدفردا: کتاب «سروتونین، روزی یک وعده ناشتا: چگونه مراقب سلامت روان خودمان باشیم؟» اثر آلیس جیمز و لویی استووِل با ترجمه آرزو قلی‌زاده از سوی انتشارات پرتقال منتشر شد.

به گزارش یزدفردا: کتاب «سروتونین، روزی یک وعده ناشتا: چگونه مراقب سلامت روان خودمان باشیم؟» یک اثر تازه ناداستان در حوزه سلامت و بهداشت روان است که انتشارات پرتقال آن را برای گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال، چاپ و روانه بازار کتاب‌های کودک و نوجوان کرده است.

در معرفی این اثر از سوی ناشر آمده است: «مراقبت از سلامت روان مسئله بسیار مهمی است، مخصوصاً وقتی بزرگ‌تر می‌شویم و با موضوعات جدی‌تری مواجه می‌شویم. ما خیلی وقت‌ها درباره سلامت بدن‌مان حرف می‌زنیم؛ اما زیاد از احساسات و فکرها و نگرانی‌هایمان چیزی نمی‌گوییم. کتاب «سروتونین، روزی یک وعده ناشتا» به کودکان و نوجوانان یاد می‌دهد از سلامت روان‌شان مراقبت کنند و از علت وجود احساسات و چیزهایی که روی احساسات تأثیر می‌گذارند، حرف بزنند؛ از دوستی و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا قلدری و طلاق و سوگواری.

در این کتاب به سؤالاتی اساسی در مورد سلامت روان پاسخ داده می‌شود و تکنیک‌های مختلفی مانند کاهش استرس، مدیریت تنش‌ها و کنترل شرایط در مواجهه با چالش‌ها را یاد می‌گیریم. سروتونین هورمون خوشحالی و ناراحتی است و همه حس‌وحال‌های ما را کنترل می‌کند. اگر مقدارش کافی باشد، خوشحال هستیم؛ اما اگر کم باشد، احساس ناراحتی یا افسردگی می‌کنیم. پس حواس‌تان به سروتونین بدن‌تان باشد!»

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

مغز و بدن آدم‌ها به هم متصل است و گاهی احساسات شدید در بدن واکنش‌های جسمی ایجاد می‌کنند؛ مثلاً اگر خیلی بترسی، ضربان قلبت بالا می‌رود و ممکن است عرق کنی و دست‌هایت بلرزد؛ این هورمون نورآدرنالین است که دارد بدنت را آماده می‌کند که فرار کنی یا با موقعیت‌های خطرناک روبه رو شوی. احساسات پیوند بین تو و آدم‌های دیگر را هم تقویت می‌کند. آدم‌ها بسیار اجتماعی‌اند و بروز احساسات به آن‌ها کمک می‌کند همدیگر را بهتر درک کنند. همه‌جای دنیا، حالت‌های چهره‌ی ما آدم‌ها یکسان است و به زبان و فرهنگ‌مان ربطی ندارد.

اطلاعات بیشتر:

انتشارات پرتقال، کتاب «سروتونین، روزی یک وعده ناشتا: چگونه مراقب سلامت روان خودمان باشیم؟» به قلم آلیس جیمز و لویی استووِل، تصویرگری نانسی لشنیکوف و فریا هریسون را با ترجمه آرزو قلی‌زاده در ۲۴۸ صفحه و به بهای ۱۷۹ هزار تومان برای کودکان ۷ تا ۱۲ سال منتشر کرده است.