زمان : 30 Aban 1388 - 19:12
شناسه : 20038
بازدید : 4238
طي 6 ماه گذشته: 78 ميليون دلار كالا از يزد به 44 كشور جهان صادر شد طي 6 ماه گذشته: 78 ميليون دلار كالا از يزد به 44 كشور جهان صادر شد

طي 6 ماه گذشته:

78 ميليون دلار كالا از يزد به 44 كشور جهان صادر شد

یزدفردا: معاونت توسعه تحارت خارجي سازمان بازرگاني يزد گفت: طي شش ماه گذشته، 78 ميليون دلار كالا از اين استان به 44 كشور جهان صادر شد.

ناصر ارسلاني‌زاده امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در مهريز اظهار داشت: اين ميزان كالا كه ارزش واقعي آن معادل 78 ميليون و 857 هزار و400 دلار و وزن آن 203ميليون و 362 هزار و 779 كيلوگرم بوده از گمرك اين استان به كشورهاي خارجي صادر شده است.
وي افزود: اين ميزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر
ارزشي 44 درصد و از نظر وزني نيز هفت درصد رشد داشته است.
ارسلاني‌زاده خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه در همين مدت صادرات كشور از نظر ارزشي با 9 درصد كاهش مواجه بوده است. معاونت توسعه تجارت خارجي سازمان بازرگاني استان يزد در مورد ميزان واردات صورت گرفته طي شش ماه نخست سال جاري، افزود: همچنين واردات استان يزد در اين مدت 32 ميليارد ريال به وزن 9 هزار و 117 تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشي 29 درصد و ازنظر وزني 57 درصد كاهش داشته است.
وي در ادامه با اشاره به وضعيت بيشترين اقلام صادراتي استان يزد به ديگر كشورها، عنوان كرد كاشي و سراميك با ارزش 35 ميليون دلار و به وزن 149 هزار و 515 تن يكي ازمهم‌ترين اقلام صادراتي استان طي اين مدت بوده كه 45 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
ارسلاني‌زاده عنوان كرد: اكسيد موليبدن با 5/7 درصد، پسته و مغز پسته با شش درصد، فروموليبدن با پنج درصد، تاير، تيوپ و قير نفت با چهار درصد نيز از جمله مهم‌ترين اقلام صادراتي استان را تشكيل مي‌دهند.
ارسلاني‌زاده بيان داشت: همچنين ميزان تنوع كالاهاي صادراتي توليدي در استان 122 قلم بوده است كه گروه صنعت با صادراتي به وزن 193 ميليون و 714 هزار و 265 كيلو و ارزشي بالغ بر 69 ميليون و 503 هزار و 348 دلار در مجموع 95 درصد صادرات استان از نظر وزن و 88 درصد صادرات از نظر ارزش مقام نخست را به خود اختصاص داده است.
وي پيش‌بيني كرد: با سياست‌هايي كه در راستاي ايجاد زير ساخت‌هاي فني و ارائه آموزش‌هايي كه در رونق و توسعه صادرات موثر است، مي‌توانيم در سال‌هاي آينده شاهد شكوفايي صادرات استان باشيم.
ارسلاني‌زاده يادآور شد: صادرات استان يزد در 6 ماهه سال جاري به 44 كشور جهان صورت گرفته است كه عمده‌ترين آن به عراق با 46 درصد، پاكستان 12 درصد، افغانستان 11 درصد، بلژيك هفت درصد، روسيه پنج درصد، ايتاليا سه درصد و ... از جمله كشورهاي مقصد كالاهاي صادراتي استان يزد بوده‌اند.
معاونت توسعه تجارت خارجي سازمان بازرگاني استان يزد در بخش ديگري از اين گفتگو خاطرنشان كرد: صادرات به عنوان يكي از اولويت‌هاي اساسي دولت مورد اهتمام جدي قرار گرفته و به همين منظور توسعه صادرات از حمايت در سطح ملي و استاني برخوردار است.
وي افزود: صادرات علاوه بر ارزآوري و ايجاد اشتغال پايدار، موجب حضور فرهنگ ايراني در جامعه هدف و در سطح دنيا مي‌شود.
ارسلاني‌زاده استان يزد را يكي از استان‌هاي پيشرو در زمينه تسهيل امر صادرات در كشور معرفي كرد و بيان داشت: هدف و اولويت اين سازمان تسهيل فرآيند و قوانين و مقررات تجاري براي تسريع در فعاليت تجار و بازرگانان استان است.
معاونت توسعه تجارت خارجي سازمان بازرگاني استان يزد گفت: اين استان با بهره‌مندي از منابع غني و عظيم معدني و انباشت نسبت قابل توجه سرمايه‌گذاري در صنعت كاشي و سراميك و نساجي از استان‌هاي مطرح كشور بوده و از جايگاه ويژه‌اي در صادرات اين محصولات برخوردار است.

یزدفردا