زمان : 02 Mehr 1403 - 07:54
شناسه : 200198
بازدید : 2532
ترویج پرنده‌نگری در ایران با مجموعه ۳ جلدی «تماشای پرندگان» ترویج پرنده‌نگری در ایران با مجموعه ۳ جلدی «تماشای پرندگان» یزدفردا: مجموعه سه‌جلدی «تماشای پرندگان» اثر پرویز بختیاری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در زمستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب پرداخته‌ایم.

به گزارش یزدفردا: مجموعه «تماشای پرندگان» شامل سه جلد است که پرویز بختیاری از پرنده‌نگران باسابقه ایرانی، آن را با هدف ترویج پرنده‌نگری در ایران و شناسایی ارزش‌های پرنده‌ها، تنوع زیستی و حفظ آن‌ها برای نسل آینده و ایجاد اشتغال برای جوانان نوشته است. در حال حاضر، پرنده‌نگری پردرآمدترین و پرمخاطب‌ترین شاخه اکوتوریسم در دنیا تلقی می‌شود.

مطالب این کتاب به نوجوانان کمک می‌کند با کلیات پرنده‌نگری و فواید آن آشنا شوند و در این راه بسیاری از علوم دیگر همچون طبیعت‌گردی، شناسایی گیاهان، شناسایی اکوسیستم‌ها، شناسایی سایر موجودات، مهاجرت پرندگان و … را نیز بشناسند. کتاب با تعریف پرنده و معرفی «ترین‌های» دنیای پرندگان شروع و با نحوه شناسایی و برخی نکات جالب درباره آن‌ها ادامه می‌یابد. بررسی حواس پنجگانه در پرندگان و رفتار آن‌ها در فصول مختلف سال از مطالب دیگر جلد اول کتاب است. جلدهای دوم و سوم این مجموعه نیز به معرفی و طبقه‌بندی گروه‌های مختلف پرندگان می‌پردازد. همچنین این مجموعه کتاب، حاوی پیشنهادهایی به پرنده‌نگران نوجوان است که به جذاب‌تر کردن این تجربه برای آن‌ها کمک می‌کند.

وجود عکس‌هایی از پرنده‌نگری نوجوانان نیز به خواننده امکان‌پذیری و سهولت شرکت در این فعالیت را نشان می‌دهد. عکس‌های فراوان و باکیفیت از پرندگان نیز لذتِ خواندن کتاب را برای نوجوانان و حتی بزرگسالان دوچندان می‌کند. پرنده‌نگران و عکاسان حرفه‌ای متعددی که بسیاری نیز عضو باشگاه پرنده‌نگری ایرانیان‌اند، با اشتراک عکس‌های خود در این مجموعه به غنای کتاب وزین تماشای پرندگان افزوده‌اند.

در پشت جلد این کتاب آورده شده است: پرنده‌نگری (Bird watching) تفریحی علمی و مهیج است که صدها میلیون نفر در دنیا به آن مشغول هستند. پرنده‌نگری در اصل فعالیتی مسئولانه در طبیعت است که شما را علاوه بر آشنایی و لذت‌بردن از زیبایی و شگفتی‌های دنیای پرندگان، با سایر ارکان طبیعت مثل گیاهان، حشرات، مناطق زیبا و بکر طبیعت و..‌. نیز آشنا می‌کند. این مجموعه دعوتی است از شما دوستداران طبیعت برای پرنده‌نگری و کمک به حفظ محیط زیست کشور عزیزمان ایران.

اطلاعات بیشتر:

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجموعه سه جلدی «تماشای پرندگان» به قلم پرویز بختیاری را در ۳۰۰ صفحه و به بهای ۵۰۰ هزار تومان برای مخاطبان نونگاه (کودکان بالای ۱۲ سال) منتشر کرده است. این اثر به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافته و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده زمستان ۱۴۰۰» را دریافت کرده است.