زمان : 28 Shahrivar 1403 - 13:09
شناسه : 199822
بازدید : 764
همه‌چیز درباره کوپایلت؛ هوش مصنوعی مایکروسافت همه‌چیز درباره کوپایلت؛ هوش مصنوعی مایکروسافت یزدفردا: مایکروسافت کوپایلت ازجمله چت‌بات‌های هوش مصنوعی کاربردی است که شما را در این مطلب به‌طور کامل با آن آشنا می‌کنیم.

به گزارش یزدفردا: در این مطلب بیشتر با هوش مصنوعی کوپایلت، انواع آن و قابلیت‌های هرکدام آشنا خواهید شد.

هوش مصنوعی مایکروسافت کوپایلت چیست؟

مایکروسافت کوپایلت ابزار هوش مصنوعی بسیار کاربردی است که برای بهینه‌سازی بهره‌وری، الهام‌بخشیدن به خلاقیت شما و ارتقاء قابلیت‌های همکاری در اکوسیستم مایکروسافت از قدرت یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی بهره می‌برد. این ابزار به‌عنوان یک دستیار دیجیتال پیشرفته، انجام وظایف و کار‌های شما را با ارائه پیشنهادات هوشمند و داده‌های ارزشمند آسان می‌کند.

چت‌بات کوپایلت، قدرت هوش مصنوعی OpenAI و موتور جستجوی بینگ را با فناوری Prometheus با یکدیگر ترکیب می‌کند تا بتواند براساس اطلاعات موجود در دنیای وب، پاسخ سوال‌های شما را کاملاً به سبک انسانی ارائه کند.

از طریق کوپایلت می‌توان کار‌هایی نظیر کدنویسی، نوشتن، تولید تصویر و پیداکردن پاسخ سوالات خود را انجام داد. همچنین به‌گونه‌ای طراحی‌شده است تا بتواند از طریق محصولات مایکروسافت مانند Microsoft ۳۶۵ یا Dynamics ۳۶۵ و حتی GitHub به آن دسترسی داشته باشید.

آیا کوپایلت از GPT-۴ استفاده می‌کند؟

از نظر فنی، بله! کوپایلت همانطور که گفتیم که از مدل Prometheus مبتنی بر GPT-۴ از OpenAI استفاده می‌کند. البته خود مایکروسافت ادعا می‌کند که Copilot اکنون از GPT-۴ Turbo استفاده می‌کند.

GPT-۴ Turbo مدل هوش مصنوعی جدیدتری از OpenAI است که دانش و اطلاعات آن تا آوریل سال ۲۰۲۳ به‌روز است. اطلاعات GPT-۴ تا سپتامبر ۲۰۲۱ را شامل می‌شوند. بنابراین، GPT-۴ توربو با اطلاعات بیشتری که دارد می‌تواند سریع و دقیق‌تر به سوالات شما پاسخ بدهد.

نکته: کوپایلت از ChatGPT استفاده نمی‌کند. برای درک بهتر این موضوع، باید به این نکته اشاره کرد که ChatGPT اپلیکیشنی است که به مدل‌های OpenAI مانند GPT-۳.۵ و GPT-۴ متصل می‌شود تا تجربه یک چت‌بات را در اختیار کاربران قرار دهد.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی Copilot

از افزایش کارایی و بهره‌وری گرفته تا کاهش حجم و استرس کار، مایکروسافت کوپایلت طیف وسیعی از مزیت‌ها را برای کاربران و کسب‌و‌کار‌ها ارائه می‌کند که در ادامه به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:

افزایش بهره‌وری و کارایی

کوپایلوت با توانایی‌هایی از جمله خودکارسازی وظایف، ارائه پیشنهاد‌های هوشمندانه و ساده‌کردن حجم کار، کارایی و بهره‌وری کارمندان در محل کار را به میزان قابل‌توجهی می‌تواند افزایش دهد.

کاهش حجم و استرس کار

ابزار هوش مصنوعی مایکروسافت گزینه‌ای مناسبی برای انجام وظایف تکراری و ارائه آمار و داده‌های ارزشمند است تا به این طریق بتواند حجم کاری کارمندان را کاهش دهد و به‌همین ترتیب باعث کاهش استرس و بهبود کلی فضای کار شود.

بهبود قابلیت‌های همکاری و خلاقیت

قابلیت‌های همکاری و ارائه پیشنهادات خلاقانه از جمله ویژگی‌های بارز هوش مصنوعی کوپایلت محسوب می‌شود که تعامل اعضای یک تیم با یکدیگر را بهبود می‌بخشد.

مدیریت سرمایه

حتی کسب‌و‌کار‌ها برای مدیریت سرمایه و پس‌انداز می‌توانند از داده‌ها و پیشنهادات ارزشمند کوپایلت در این زمینه کمک بگیرند.

ارتباط با محصولات دیگر مایکروسافت

شاید مهم‌ترین جنبه هوش مصنوعی Copilot در مقایسه با رقبای خود، امکان استفاده از آن در محصولات دیگر مایکروسافت است که در ادامه به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

آیا هوش مصنوعی کوپایلت مایکروسافت رایگان است؟

کوپایلت یک ابزار هوش مصنوعی کاملاً رایگان است، اما مایکروسافت اشتراک «Copilot Pro» را نیز برای آن ارائه می‌کند که با چند قابلیت اضافی همراه است.

نسخه رایگان شما را از طریق مدل GPT-۴ Turbo به چت‌بات آن متصل می‌کند و با آن می‌توانید از طریق متن، تصویر و صدا به جستجوی سوالات خود بپردازید، به پلاگین‌های کوپایلت دسترسی داشته باشید و ۱۵ توکن روزانه برای تولید تصویر با هوش مصنوعی داشته باشید.

درمقابل، Copilot Pro ماهانه ۲۰ دلار هزینه دارد و در زمان اوج مصرف، اولویت دسترسی به GPT-۴ و GPT-۴ Turbo را برای شما ارائه می‌کند. همچنین با آن می‌توانید چت‌بات‌های کوپایلت‌محور شخصی خود را بسازید. با این اشتراک در برنامه‌های مایکروسافت ۳۶۵ نیز می‌توانید از کوپایلت کمک بگیرید و روزانه ۱۰۰ توکن برای تولید تصویر داشته باشید.

آشنایی با نسخه‌های مختلف هوش مصنوعی کوپایلت

مایکروسافت کوپایلت در واقع مجموعه‌ای از ابزار‌های هوش مصنوعی است که به‌منظور کمک به کاربران در زمینه‌های مختلفی توسعه داده شده است. غول فناوری ابزار هوش مصنوعی خود را در نسخه‌های مختلفی به کاربران ارائه می‌کند تا براساس نیاز خود بتوانند گزینه مدنظرشان را انتخاب کنند.

در ادامه به توضیح هر یک از نسخه‌های مختلف مایکروسافت کوپایلوت می‌پردازیم که در تصویر زیر به‌صورت تفکیک‌شده آمده‌آند:

نسخه رایگان کوپایلت: نسخه اصلی مایکروسافت کوپایلت که در گذشته به آن بینگ چت یا Bing Chat Enterprise هم گفته می‌شد، برای انجام کار‌های روزانه مناسب است و می‌تواند پیداکردن اطلاعات موردنیاز شما را ساده کند و تجربه بهبودیافته‌ای برای جستجوی آنلاین به شما ارائه کند. این نسخه از طریق ویندوز ۱۱، مرورگر مایکروسافت اِج (Edge) و اپلیکیشن موبایل قابل دسترس است. هرچند این نسخه می‌تواند پاسخ سوالات عمومی را به شما ارائه کند، اما همیشه برای ارائه اطلاعات خاص یا دقیق مناسب نیست.

ویژگی‌های اصلی این نسخه شامل موارد زیر می‌شود:

بدون نیاز به پرداخت هزینه

مناسب برای کاربران عمومی و کسب‌و‌کار‌های کوچک

ارائه پاسخ براساس منابع داخلی، منابع خارجی از طریق بینگ و برخی منابع دارای داده‌های سفارشی

کوپایلت پرو:

با پرداخت ۲۰ دلار در ماه (به ازای هر کاربر) نیز می‌توانید به نسخه پرو کوپایلت دسترسی پیدا کنید که ویژگی‌هایی مانند GPT-۴ و GPT-۴ Turbo را به شما ارائه می‌کند. با وجود این ویژگی، در مقایسه با نسخه اصلی، پاسخ‌های شما سریع‌تر تولید خواهند شد. البته در حال حاضر فاصله بین ارائه پاسخ در دو نسخه بسیار ناچیز است.

کوپایلت برای بهره‌وری:

این نسخه که از آن با عنوان Microsoft ۳۶۵ Copilot یاد می‌شود، با ارائه پیشنهادات هوشمند و خودکارسازی وظایف در برنامه‌های مایکروسافت ۳۶۵، مانند اکسل، ورد، تیمز و پاورپوینت حجم کاری شما را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا در زمان کمتر کار‌های بیشتری را انجام دهید.

برای مثال، با این نسخه از هوش مصنوعی Copilot می‌توانید در Word به تولید متن و جدول بپردازید، ایمیل‌های خود را در Outlook خلاصه کنید و در اکسل طراحی‌های پایتون داشته باشید.

این نسخه با هزینه ۳۰ دلار در ماه قابل استفاده است.

کوپایلوت امنیتی:

این نسخه که Microsoft Security Copilot نام دارد، هوش مصنوعی را با تکنیک‌های امنیت سایبری ترکیب می‌کند تا از کاربران بیشتر در برابر حملات سایبری محافظت شود.

مهمترین مزیتی که این نسخه برای کاربران فراهم می‌کند شامل تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای شناسایی الگو‌های غیرقانونی می‌شود که به شناسایی سریع و دقیق حملات سایبری با مکانیسم‌های پاسخ خودکار کمک می‌کند.

Microsoft Security Copilot با محصولات امنیتی مختلف مایکروسافت مانند Microsoft Sentinel و Microsoft Intune ترکیب می‌شود. قیمت این نسخه ساعتی ۴ دلار و ماهانه ۲,۹۲۰ دلار (تخمینی) اعلام شده است.

Copilot برای خدمات و فروش:

مایکروسافت در رویداد Ignite ۲۰۲۳ از دو نسخه اضافی برای کوپایلت رونمایی کرد که Copilot for Service و Copilot for Sales نام دارند. این دو نسخه از هوش مصنوعی در زمینه بهینه‌سازی عملیات‌های تجاری شرکت‌ها استفاده می‌کنند.

طبق توضیحات مایکروسافت، شرکت‌ها می‌توانند Copilot for Service را به برنامه‌های ارتباط با مشتریان (CRM) خود اضافه کنند تا پاسخ‌های موردنیاز مشتریان را از طریق هوش مصنوعی به آن‌ها بدهند و «منابع» مربوط به هر مشتری را دریافت کنند.

Copilot for Sales نیز به‌عنوان همراهی برای فروشندگان عمل می‌کند و به شرکت‌ها در زمینه «افزایش بهره‌وری» و «شخصی‌سازی تعاملات با مشتریان» کمک می‌کند تا بتوانند معاملات بیشتری را ثبت کنند.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی کوپایلت در گوشی

همانطور که اشاره کردیم، کوپایلوت هم برای گوشی‌های اندرویدی و هم برای گوشی‌های آیفون نیز در دسترس است. می‌توانید از گوگل پلی یا اپ استور نسبت به دانلود این اپلیکیشن اقدام کنید. همچنین در باکس زیر لینک هر یک را آورده‌ایم.

البته علاوه بر اپلیکیشن Microsoft Copilot می‌توانید از طریق Microsoft ۳۶۵ و Microsoft Start و حتی اپ موبایل بینگ نیز به کوپایلت دسترسی پیدا کنید. این هوش مصنوعی با مرورگر موبایل و آدرس copilot.microsoft.com نیز قابل دسترس است و در مرورگر Edge نیز وجود دارد.

بااین‌حال، ما استفاده از اپلیکیشن اختصاصی Copilot را پیشنهاد می‌کنیم.

با نسخه موبایل هوش مصنوعی کوپایلت می‌توانید کار‌هایی نظیر نوشتن ایمیل، ساخت تصویر، خلاصه‌نویسی متن‌های طولانی و پیداکردن پاسخ پرسش‌های خود را انجام دهید.

به محض نصب‌کردن کوپایلت، صفحه برای شما نمایش داده خواهد شد که در آن باید روی Continue ضربه بزنید.

پس از آن اپلیکیشن از شما چند دسترسی مانند موقعیت مکانی را درخواست می‌کند که باید با آن‌ها موافقت کنید.

با انجام مراحل بالا، رابط کاربری صفحه اصلی Copilot نمایش داده خواهد شد، اما همانطور که در آن نوشته‌شده، برای اینکه سوال‌های بیشتری بپرسید و مکالمات طولانی‌تری با کوپایلت داشته باشید، باید وارد حساب مایکروسافت خود شوید.

بنابراین، باید روی دکمه Sign In بالا سمت چپ ضربه بزنید و با اطلاعات حساب مایکروسافت خود وارد شوید.

پس از واردشدن به حساب مایکروسافت خود در کوپایلت، رابط کاربری اپلیکیشن برای شما باز خواهد شد. از طریق این رابط می‌توانید با هوش مصنوعی مایکروسافت مکالمه داشته باشید و سوالات خود را از آن بپرسید.

موقعیت کوپایلت در بازار داغ چت‌بات‌های هوش مصنوعی

درنهایت باید اشاره کرد که علاوه‌بر کوپایلت چت‌بات‌های هوش مصنوعی بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند. ChatGPT از OpenAI و جمینای (Gemini) از گوگل، محصولاتی هستند که معمولاً با Copilot مقایسه می‌شوند. بااین‌حال هرکدام از این ابزار‌ها برتری‌های خاص خود را دارند. ما به‌مرور زمان مطالب بیشتری درباره هرکدام منتشر خواهیم کرد.

در یک نگاهِ ساده، شاید مهم‌ترین نقاط قوت هوش مصنوعی کوپایلت دسترسی بدون هزینه و رایگان به GPT-۴ و وجود ویژگی‌های بصری باشد.