زمان : 28 Shahrivar 1403 - 06:32
شناسه : 199772
بازدید : 766
رفسنجان تنها شهر ایران با اتکای ۹۰ درصدی اقتصاد بر پایه کشاورزی رفسنجان تنها شهر ایران با اتکای ۹۰ درصدی اقتصاد بر پایه کشاورزی یزدفردا: فرماندار رفسنجان گفت: رفسنجان تنها شهر ایران است که ۹۰ درصد اقتصاد آن با کشاورزی و تنها محصول پسته گره خورده است.

به گزارش یزدفردا: حسین رضایی شامگاه امروز، ۲۷ شهریورماه در هشتمین جشن ملی پسته رفسنجان اظهار کرد: در ۱۲ سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ هزار تن محصول پسته در شهرستان رفسنجان برداشت شده که نزدیک به ۴ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

وی افزود: رفسنجان تنها شهر ایران است که ۹۰ درصد اقتصاد آن با کشاورزی و تنها محصول پسته گره خورده است.

وی به ویژگی‌های شهرستان رفسنجان در موضوع پسته اشاره و بیان کرد: در سال ۱۳۹۵ ثبت ملی پسته انجام شد. ۱۰۰ درصد تمام ادوات کشاورزی و فرآوری پسته در شهرستان تولید می‌شود و حتی برخی از این دستگاه‌ها به کشورهای اروپایی صادر می‌شود و کاملاً در این زمینه خودکفا هستیم. سال ۱۳۹۶ ثبت نشان جفرافیایی پسته به نام رفسنجان انجام و در سال ۱۳۹۷ ثبت گواهی بین‌المللی پسته با نام رفسنجان صورت گرفت و بزرگترین ذخیره ژنتیکی پسته دنیا در پژوهشکده پسته در رفسنجان قرار دارد.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه نسل سوم هستیم که باغات پسته به ما رسیده است، تصریح کرد: هر مترمکعب آبی که برای پسته مصرف می‌شود یک دلار برای کشور ارزآوری دارد و کشاورزان محصول باکیفیتی را تولید می‌کنند.

رضایی به مشکلات محصول پسته اشاره و بیان کرد: در بحث تعدیل پروانه‌ها جا دارد وزارت جهاد کشاورزی ورود کند. ماده ۲۷ قانون آب لازم است تعدیل شود. خاموشی موتورپمپ‌ها نیز به تولید محصول ضربه زده است. قانون رفع تعهد ارزی کشاورزی را نابود و زندگی ۲۵ میلیون کشاورز را درگیر کرده است و پسته با چالش بزرگی مواجه شد و کشورهای رقیب بازارها را از آن خود کردند.

وی با بیان این مطلب که در حوزه سوخت کشاورزی نیز به مساعدت نیاز داریم، در ادامه گفت: بحث پایه ارزش گمرکی اشتباهی است که صورت می‌گیرد و صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرده و صادرکنندگان مطرح به خاطر همین مسائل کنار کشیده‌اند. استاندارد اجباری نیز به صادرات ضربه می‌زند.

فرماندار رفسنجان، استان کرمان را استان مهم در حوزه کشاورزی در کشور خواند و یادآور شد: استان کرمان در تولید محصولات کشاورزی و باغی رتبه اول و دوم را دارد. همچنین رتبه دوم در بحث ارزش افزوده محصولات کشاورزی از آن استان کرمان است و این استان، استان پایه کشاورزی است. رتبه اول اشتغال کشور در حوزه کشاورزی را داریم و ۱۰ درصد از سهم اشتغال کشور در حوزه کشاورزی مربوط به استان کرمان و ۲۰ درصد سطح استان را باغات شامل می‌شوند.