زمان : 25 Aban 1388 - 22:39
شناسه : 19974
بازدید : 7527
مناظره کوتاه با یک وهابی در مسجد النبی (ص) مناظره کوتاه با یک وهابی در مسجد النبی (ص)

مناظره کوتاه با یک وهابی در مسجد النبی (ص)

حجت الاسلام روانبخش

یزدفردا "امسال خداوند عنایت فرمود و ما را برای مهمانی خانه اش و زیارت قبور پیامبر و امامان غریب بقیع و قبر گم شده حضرت زهرا طلبید خدارا بر این نعمت شاکریم. یکی از نعمت هایی که سفر حج دارد ارتباط با مسلمانان دیگر کشور ها ست در این مدت چند روزه با این که بنده روحانی کاروان هستم و فرصت مناسبی برای برقراری این ارتباط ندارم ولی در عین حال گاهی اوقات به هنگام نماز یا زیارت این توفیق حاصل می شود امروز دوشنبه زمانی که برای نماز مغرب به مسجد النبی رفتم روی سجاده ای که تهیه شده بود و در اختیار حجاج قرار داده بود ایستاده بودم ناگهان یکی از روحانیون وهابی وارد شد وگفت برای چه روی فرش سجاده انداخته اید؟ گفتم چون نظیف تر است. گفت شما دیوانه اید! گفتم به هنگام نماز آن هم در مسجد پیامبر به مومنین اهانت می کنید! گفت شما مومن نیستید. نماز جماعت آغاز شد و به نماز ایستادیم پس از نماز او را صدا زدم و از او پرسیدم شما مارا مسلمان نمی دانید؟ گفت خیر. گفتم شما مسلمانید و مومن؟ پاسخ داد آری. گفتم اولا: اگر کافر هستیم چرا حکومت شما کفار را به مکه و مدینه و مسجد النبی (ص) که ممنوع است راه می دهد؟ ثانیا: حتما قرآن بلد هستید و به آن عمل می کنید ؟ گفت بله. گفتم لااقل شما که مسلمانید و قرآن می خوانید به این آیه قرآن که می فرماید "ولا تسبوا الذین یدعون من دون الله ... به کفار فحش ندهید" عمل کرده، به ما فحش ندهید. ثالثا: آیا هر کس در مسجد روی فرش ها سجاده پهن کرده است دیوانه است گفت بله! تعدادی اهل سنت رانشانش دادم که در همان صف روی سجاده هایشان نشسته بودند و نماز می خواندند. گفتم این ها هم دیوانه اند؟ گفت نه این ها حتما به دلیلی بوده است گفتم ماهم حتما دلیلی داشته ایم. دلیل ما این است که اولا سجاده ها نظیف ترند و ثانیا همان گونه که در فقه مذاهب اربعه اختلافاتی وجود دارد بین فقه جعفری و بقیه اهل سنت نیز اختلافاتی وجود دارد مثلا نمار خواندن با دست بسته در فقه مالکی و جعفری استحباب ندارد ولی در فقه مذاهب حنبلی و حنفی و شافعی با اندک تفاوتی مستحب است در باره محل سجده نیز این اختلاف میان شیعه و سنی وجود دارد اهل سنت بر همه چیز سجده می کنند ولی در مذهب جعفری بر هر چیزی سجده جایز نیست بلکه باید بر زمین اعم از خاک و سنگ و آن چه از زمین می روید باشد، مشروط بر این که خوردنی نباشد. پیامبر خدا فرمودند " جعلت لی الارض مسجدا و طهورا" زمین پاک برای من محل سجده قرار داده شده است. بر همین اساس پیامبر در زمان خودش روی زمین و حصیر خرما نماز می خواند ولی در آن زمان این فرش های پلاستیکی وجود نداشت. اگر شما ادعا می کنید که سنت پیامبر عمل می کنید سعی کنید روی زمین و حصیر نماز بخوانید نه این که مسلمانانی که به این سنت عمل می کنند به باد تمسخر بگیرید و حتی روی سنگ هم که می ایستید سجاده پهن کرده، روی فرش نماز بخوانید.

وی پرسید نظرشما راجع به صحابه چیست؟ آیا آن ها را دوست دارید؟ گفتم آن ها را دوست داریم ولی همان گونه که در قرآن آمده است " تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض، بعضی از پیامبران را بر بعض دیگر برتری دادیم" مقام صحابه نیز به یک اندازه نیست؛ برخی از آن ها بر بعض دیگر برتری دارند . پرسید کدام یک از صحابه برترند؟ فکرمی کنم سلمان. پرسید چرا؟ برای این که حضرت رسول (ص) در جنگ احزاب در باره ایشان فرمودند "سلمان منا اهل البیت "

وهابی:پس مقام علی بن ابی طالب از سلمان پایین تر است؟

پاسخ :خیر، ایشان از خود اهل بیت هستند.

وهابی: شما نسبت به هیچ یک از صحابه بد نمی گویید؟

پاسخ: البته صرف صحابه بودن عصمت نمی آورد آن ها تا در مسیر اسلام و خط رسول مکرم اسلام بوده اند محترم می شماریم.

وهابی: شما شیعیان به پیامبر و امامانتان استغاثه و استمداد می کنید و این شرک است از غیر او نباید چیزی خواست.

پاسخ: اگر ازقرآن برایت استدلال کنم که از غیر خدا مثل پیامبر چیزی خواستن مانعی ندارد می پذیرید؟

وهابی: در قرآن چنین آیه ای وجود ندارد.

پاسخ: در سوره انعام آمده است"ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحیما" در این آیه خود خداوند مردم را برای بخششش گناهانشان به درب خانه پیامبر فرستاده می فرماید اگر پس از گناه به سراغ شما بیایند و طلب مغفرت کنند و شما نیز برای آن ها طلب مغفرت کنید قطعا ان ها را خواهم بخشید. در این آیه تصریح شده که واسطه قرار دادن پیامبربرای طلب بخشش نه تنها ممنوع نیست که سفارش هم شده است.

وهابی : این آیه مربوط به زمان حیات پیامبر است.الآن پیامبر مرده وهیچ گونه حیاتی ندارد نه چیزی می فهمد ونه درک می کند .نه چیزی می شنود!( در این جا تعدادی از کردهای سنی عراق که این مباحثه را گوش می کردند به او اعتراض کردند و گفتند ما این حرف های شما را قبول نداریم ما معتقدیم پیامبر می فهمد و درک می کند)

پاسخ: اولا بحث ما درباره خواستن از غیر خداست حیات و ممات فرد در آن دخالتی ندارد اگر استغاثه به غیر خدا جایز نیست زنده بودن و مرده بودن آن دخالتی ندارد. براستی خواستن از غیر خدا که در قید حیات باشد از نظر شما مانعی ندارد؟ پس اشکال شما دراستغاثه نیست اشکال در این است که پیامبر و امامان در قید حیات نیستند و از آن ها نمی توان چیزی خواست یعنی اگر زنده بودند مانعی ندارد. اگر برای شما ثابت کنم که آن ها زنده اند اشکال شما برطرف می شود. روی پنجره خانه حضرت نوشته اید" هنا محل السلام علی رسو ل الله " اگر چیزی نمی فهمد چگونه به ایشان سلام می کنید؟

وهابی: او عند الله زنده است و ملائکه مامورند تا این سلام را به ایشان برسانند.

پاسخ: ماهم نمی گوییم که حضرت در قبر زنده اند بلکه عند الله زنده اند همان گونه که ملایکه سلام ها را به ایشان می رسانند استغاثه ها راهم به ایشان می رسانند. همان گونه که پاسخ سلام که واجب است به شما داده می شود پاسخ ما نیز داده می شود و مشکل ما حل می گردد. مردم ما حتی اهل سنت در کشور ما بارها با استغا ثه خود نسبت به امامان علیهم السلام بویژه امام رضا (ع) شفا گرفته و مشکلات خود را حل کرده اند. ما بر اساس آموزه های قر آن "ولا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لا تشعرون" معتقدیم امامان و پیامبر( ص) زنده اند ولی شما شعور درک این حیات را ندارید. چگونه می شود شهیدی که در راه خدا و پیامبر و ائمه کشته شده زنده باشد ولی پیامبر و ائمه که خلفای خدا بر زمین هستند از هیچ حیاتی برخوردار نباشند؟

در این لحظه وی از شدت خجالت سرش را به زیر افکنده بود وفکر می کرد که چه پاسخی بدهد. به او گفتم قرآن ما را به تدبر و تفکر دعوت کرده است سعی کن هر آن چه را که به شما می گویند در باره اش تامل کنی و از اظهار نظر عجولانه بپرهیزی. بحث پایان یافت و به یک دیگر دست خداحافظی دادیم ورفت.

یزدفردا