زمان : 27 Shahrivar 1403 - 16:20
شناسه : 199731
بازدید : 1112
گونه‌های گیاهی کمیاب یزد زیر تیغ برداشت‌های غیرقانونی گونه‌های گیاهی کمیاب یزد زیر تیغ برداشت‌های غیرقانونی یزدفردا: رییس حفاظت محیط زیست شهرستان تفت ضمن اشاره به این که آسیب به پوشش گیاهی مناطق تحت حفاظت محیط زیست جرم تلقی می‌شود و مجرم ملزم به پرداخت جریمه است، اظهار کرد: سه گونه گیاهی آویشن، انغوزه و انجیر کوهی در معرض خطر برداشت غیرقانونی و نابودی در استان هستند.

به گزارش یزدفردا: «مهدی زارع» ضمن اشاره به اینکه ۱۵ درصد از مساحت استان یزد تحت حفاظت محیط زیست است، گفت: این مناطق تحت حفاظت شامل پوشش گیاهی، درختان، زیستگاه‌ها و گونه‌های متنوع حیات وحش است.

وی با اشاره به این که علاوه بر حفاظت از گونه‌های جانوری، حفاظت از زیستگاه و جلوگیری از تخریب آن‌ها در حیطه وظایف سازمان حفاظت از محیط‌زیست است، اظهار کرد: همانطور که در راستای حفاظت از زیستگاه‌ها اجازه برداشت شن، ماسه، سنگ و غیره به افراد داده نمی‌شود، اجازه برداشت غیرقانونی گیاهان دارویی و آسیب به پوشش گیاهی نیز به افراد داده نمی‌شود.

زارع خورمیزی با تاکید بر این که بیشترین برداشت‌های غیرقانونی گونه‌های گیاهی در استان مربوط به گونه‌های آویشن، انجیر کوهی و آنغوزه است، در خصوص اهمیت برخی از این گونه‌ها عنوان کرد: این گونه گیاهی، خوراک اصلی گونه‌های کل، بز، قوچ، میش و کبک‌ها در این فصل است و برداشت غیرقانونی آن به حیات وحش آسیب‌زا خواهد بود.

وی افزود: برداشت غیرقانونی انجیر کوهی همچنین باعث کمبود غذا و در نتیجه جولان حیات وحش به سمت مزارع در راستای پیدا کردن غذا و آسیب رسانی به مزارع و گلایه کشاورزان می‌شود.

این مسئول با بیان این که هدف از برداشت غیرقانونی انجیر کوهی، کمک به گرده افشانی توسط زنبور بلاستوفاگا در مزارع است، گفت: این زنبور به طور طبیعی در انجیر کوهی زندگی می‌کند و افراد برای گرده‌افشانی در مزارع انجیر خود دست به برداشت غیرقانونی انجیرهای کوهی و انتقال آنها به مزارع شخصی می‌کنند.

وی افزود: همچنین برداشت آنغوزه و آویشن نیز به دلیل سودجویی و کسب درآمد افراد است.

رئیس محیط زیست تفت در پایان ضمن اشاره به این که آنغوزه از گونه‌های گیاهی در خطر انقراض و پر اهمیت است، گفت: در صورت مشاهده برداشت غیر قانونی گیاهان دارویی و آسیب به پوشش گیاهی، متخلفان به مراجع قضایی معرفی و ملزم به پرداخت جریمه می‌شوند.