پيشنهاد عملي زبان دراز براي بهبود معيشت
انعکاس مطبوعات دریزدفردا "هفته نامه آیینه یزد :چون فلك كج مدار و كم لطفي بعضي از اكابر دولتيار دست در دست هزينههاي سر به عرش ساينده و حقوق و دستمزد پا در فرش مانده دادند رو ز به روز فشار بر جيب اقشار حقوق بگير مخصوصاً معلمين بي وزير وارد ساخته، آنها را درميان اقوام وخويشان سر به زير وخجالت زده نموده است. اين زبان دراز آب به آسياب دشمن ريز و مشوش سازنده اذهان عمومي، پيشنهاد مشعشعي مينمايم:
نام فرهنگيان را «فورا هنگيوم» (مخلوطي از اورانيوم و فرهنگ) Forahangenum بگذارند البته واضح و مبرهن است كه بر اين پيشنهاد فايده هايي مترتب است كه به شرح زير شمرده ميشود:
اولاً!! همه چه داخليون و چه ديگران سعي خواهند كرد كه آنها را غني سازند.
دوماًً!!: به جاي كم توجهي و كم اهميت بودن، كانون توجه و جزو ـ«حق مسلم ماست» قرار ميگيرند.
سوماً!!: كسري بودجه و مازاد نيرو و توزيع خدماتي ديگر سراغشان نميآيد.
چهارماً!!: براي اينكه مورد سرقت قرار نگيرند و يا مورد سوء استفاده واقع نشوند از آنها مراقبت ميشود و زير ذره بين قرار ميگيرند. « البته معلم با اين حقوق فرهنگي خارج برو نيست.»
پنجماً!! چون در هر كوي و برزن مدرسه وجود دارد ديگر مساله« پنهانكاري» ملعبه استكبار جهاني قرار نميگيرد و(نان وطن فروشان اسرار لو داده) آجر ميشود و البته چون هر مدرسه زيرزمين دارد ميتوان فعاليتهاي زير زميني را در همانجا مستقر ساخت.
ششماً!!: دق مرگي، زودمرگي،پژمردگي معلمان را هم ميتوان به پاي اورانيوم موجود در واژه مربوط دانست.
هفتماً!!: به اعتراضات صنفي معلمان وجاهت قانوني داد و در راستاي حمايت از حق مسلم خود دانست.
هشتماً!!: اين برقي كه از سر معلمان هر روز از ابتكارات عدهاي از مسئولان ميپرد را در صدا و سيما به عنوان راه اندازي راكتور اتمي دانست و به كوري چشم روسهاي بدقول منتظر آنها ننشست.
نهماً!!: براي اين بنده فقير سراپا تقصير گواهي پذيرش از سازمان آموزش و پرورش صادر شده تا درموقع نوشيدن آب بر در كوزه گذارده تا خداي ناكرده در گلوي ظريفمان نيفتد.
دهماً!!: ذغال فروش، اسپند فروش سر محل هم سود كرده چون مدير مسئول و سر دبير آيينه يزد براي جلوگيري از چشم زخم به «زبان بريده» هر روزه مجبور مقداري ذغال و اسپند خريداري نمايد و بر آتش بريزد تا چشم زخم نخورد.
تبصره: معلمان باسواد، بر اين زبان دراز كه دوران نقاهت را ميگذراند خرده نگيرند كه چرا به جاي ثانياً، ثالثاً، رابعاً، . . . دوماً تا دهماً نوشته است، در آينده دست پروردگان معلمان شركتهاي خدماتي جبران مافات خواهند نمود.!!
یزدفردا