زمان : 23 Mordad 1403 - 20:00
شناسه : 198080
بازدید : 2625
مطالب توهین‌آمیز و شرم‌آور حسین شریعتمداری اعتبار کیهان را خدشه‌دار می‌کند مطالب توهین‌آمیز و شرم‌آور حسین شریعتمداری اعتبار کیهان را خدشه‌دار می‌کند رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

ده سال پیش دکتر محمد مطهری فرزند آیت‌ا… شهید مرتضی مطهری خطاب به حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت: «تا کسی را جاسوس و همجنس‌باز ننامید روزتان شب نمی‌شود… عمیقا اعتقاد دارم که در دو دهه اخیر در میان غیراندیشمندان، هیچکس مانند جنابعالی به سبب برخوردهای غیرمنصفانه و غیرعلمی و مملو از تمسخر و افترا و اتهام با دگراندیشان و نواندیشان، در گسترش افکار سکولاریستی و روشنفکر مآبانه غربی در میان جوانان ایرانی و حتی مسأله‌دار کردن آنان با نظام، مؤثر نبوده است؛ برخوردهایی که برخلاف رهنمودهای رهبر بزرگوار انقلاب همواره دفع حداکثری و پشت کردن به مجادله احسن سرلوحه آن بوده است…»

حسین شریعتمداری اخیراً با کمال جسارت و بدون دلیل و بی‌آن‌که از طریق سازمان‌های نظارتی و مراجع و محاکم قضایی جرم و تقصیر و تخلف بسیاری از مخاطبانش مشخص و یا اعلام شده باشد عنان قلم را رها کرده مطالبی شرم‌آور و لاطائلاتی را بهم بافته و حداقل 13 اتهام را متوجه بسیاری از اعضای شورای راهبری و کمیته‌های زیر مجموعه آن و در واقع رای‌دهند‌گان به دکتر پزشکیان نموده و نوشته است: «اکثر اعضای شورای راهبری و کمیته‌های زیرمجموعه آن کسانی هستند که در کارنامه و سوابق خود 1-همراهی با سرویس‌های اطلاعاتی دشمن 2-محکومیت‌های امنیتی 3-آلودگی به فساد 4-دفاع از همجنس‌گرایی 5-بی‌اعتقادی به نظام و انقلاب 6-همسویی و همراهی برملا شده با مثلث آمریکا و انگلیس و اسرائیل در فتنه‌ها و آشوب‌ها 7-ملاقات‌های پنهان با دشمنان تابلودار ایران در آمریکا و دریافت دستورالعمل برای ایجاد فتنه در کشور 8-درخواست از آمریکا برای اِعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران اسلامی 9-توصیه به شورای روابط خارجی آمریکا برای مداخله در امور داخلی ایران‌ 10-مخالفت و سنگ‌اندازی در مسیر تقویت تسلیحاتی ایران 11-برباد دادن 8 ساله انبوهی از امکانات و ظرفیت‌ها و بیت‌المال برای مقابله با تحریم‌ها و دو برابر کردن آنها 12-بازگرداندن کشتی حامل ملزومات غذائی و داروئی برای مردم یمن با تشر جان‌کری وزیر خارجه وقت آمریکا 13-حمایت از سند استعماری 2030 با وجود اطلاع از مضمون و محتوای ضد اسلامی آن و…» می‌باشند.

شریعتمداری چرا بدون مدرک مستند و دلیل اثبات شده‌ای که محاکم دادگستری و سازمان‌های نظارتی تایید نموده باشند اکثریت اعضای شورای راهبری را همجنسگرا و محکوم امنیتی و فاسد و… می‌داند اگر بنا را بر این بگذاریم که مدیرمسئول کیهان از انتخاب انسانی فاضل و دانشمند و سیاستمدار اصلح و صادقی چون دکتر مسعود پزشکیان عصبانی شده و احیانا خود را شکست خورده و یا بازنده در انتخابات دولت چهاردهم و یا به قول عباس عبدی کاخ آرزوهایش را بر باد داده می‌بیند چگونه به خود اجازه می‌دهد که به ده‌ها و صدها هم‌وطن مسلمان یا غیرمسلمان ایرانی از هر قوم، نژاد و زبان این‌گونه تهمت بزند و مطالبی را بنویسد که خواننده را با هر مسلک و روش و عقیده‌ای که دارد مات و مبهوت نماید و تاسف بخورد که چرا فردی بر صندلی مدیریت روزنامه‌ای همانند کیهان تکیه زده که بدون دلیل و بی‌محابا این‌گونه به خواهران و برادران مسلمان و هم‌وطن تهمت می‌زند؟

مدیرمسئول کیهان اشارات مکرر مقام رهبری در تایید محمدجواد ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را نادیده گرفته و عبارت «هیات مذاکره‌کننده را هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم و هم متدین، همه بدانند و…» را فراموش کرده و این موضوع را که تمام روسای جمهور با داشتن هر خط سیاسی می‌بایست هر سیاستمداری را که به عنوان وزیر امور خارجه دولت جمهوری اسلامی ایران به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌نمایند باید نظر رهبری را بخواهند و آن را مدنظر داشته باشند و در نهایت به آن عمل کنند به فراموشی سپرده و اکنون که فرد مورد نظرش در 15 تیرماه امسال در انتخابات برنده نشده است آن‌طور که باید و شاید نتوانسته بر اعصاب خویش مسلط گردد و کینه‌توزی خود نسبت به محمدجواد ظریف را بازگو می‌نماید و از جمله می‌نویسد: «آقای ظریف که این روزها به جمع طرفداران آقای پزشکیان پیوسته و برای حمایت از ایشان به این‌طرف و آن‌طرف می‌رود، بدجوری دارد ماهیت واقعی خود را افشا می‌کند. او که خواستار وابستگی ایران به آمریکاست، صنایع موشکی ما را ضد مذاکره می‌دانست، صنایع هسته‌ای را بر باد داد، مانع اعزام کشتی کمک‌های بشردوستانه ایران به یمن شد، در شورای روابط خارجی آمریکا التماس می‌کرد که از او حمایت کنند، با جان کری ضمن قدم زدن مذاکره می‌کرد که متن گفت‌وگوی آنها فاش نشود. ظریف دارد از ترفند فرار به جلو استفاده می‌کند. متوجه شده که هویت واقعی او لو رفته و باید در مراکز قضائی و اطلاعاتی پاسخگو باشد، به سیم آخر زده که قضیه را ماست‌مالی کند! ظریف که دیپلمش را در آمریکا گرفته، سربازی را در آمریکا گذرانده، کارشناسی را و کارشناسی ارشد و دکتری را در آمریکا گرفته و در دوران دفاع مقدس در آمریکا بوده و حتی ازدواجش در آمریکا بوده است، می‌تواند دلسوز کشور باشد؟»

آیا ناظران و مسئولان نباید جلو این گزافه‌گویی‌ها را بگیرند و از نشر این مطالب خجالت‌آور و توهین‌آمیز جلوگیری کنند و نگذارند فردی ولو در مقام مدیر مسئولی روزنامه‌ای با عباراتی زشت آن هم بدون مدرک و دلیل، با ارزش و آبروی بسیاری از مردم این مرزوبوم بازی کند.

«از مولای متقیان حضرت علی(ع) پرسیدند بزرگترین شاعر عرب کیست؟ حضرت فرمود: شاعران در یک وادی روشنی نتاخته‌اند تا پایان کار معلوم شود و اگر ناچار باید داوری کرد پس پادشاه گمراهان بزرگترین شاعر عرب است. (منظور آن حضرت امروالقیس، بزرگترین شاعر دوره جاهلی و صاحب یکی از مُعلقات سبعه است. شعرهای بسیار زیبایی که آن را هر سال در بازار معروف عُکاظ، مطرح می‌کردند. او کافر بود. برخی «ضلیل» را به سرگردانی ترجمه کردند، زیرا امروالقیس برای گرفتن انتقام خون پدرش به همه‌جا می‌رفت تا یاورانی فراهم آورد، به ناچار به قیصر روم پناهنده و در سال 540 میلادی درگذشت.)»(1)

مناسب می‌داند نظر مدیرمسئول کیهان و خوانندگان آیینه یزد را به این نکته جلب نماید که در اسلام به هیچ‌وجه تهمت زدن به دیگران ولو از دشمنان و اهل بدعت باشند جایز نیست. در واقع بسیاری از فقیهان و مجتهدان و علمای دین تهمت زدن به مخالفان سیاسی و حتی دشمنان را نظیر آن‌چه گاه حسین شریعتمداری بدان عمل می‌کند قبول نداشته و آن را مردود می‌شمارند.

شهید مرتضی مطهری در جلد 26 مجموعه آثار صفحه 416 می‌فرماید: «افرادی پیدا می‌شوند که در دین بدعت ایجاد می‌کنند. یک کسی می‌آید می‌گوید من نایب خاص امام زمان(عج) هستم، مثل علی محمد باب. این را «اهل بدعت» می‌گویند. در حدیث است اگر اهل بدعت پیدا شدند، با اهل بدعت مبارزه کنید و عالِم باید مبارزه کند و حق ندارد ساکت باشد، و در یک حدیث تعبیر چنین است: وَ باهِتوهُمْ یعنی مبهوتشان کنید، بیچاره‌شان کنید؛ یعنی با آنها مباحثه کنید و دلیل‌هایشان را بشکنید. فَبُهِتَ الَّذی کفَرَ چنان که ابراهیم آن کافر زمان خودش را مبهوت کرد، شما هم مبهوتش کنید. از سخن شهید مطهری چنین برمی‌آید که ایشان اصل حدیث را مستند دانسته اما کلمه «باهتوهم» را به مفهوم مبهوت کردن و با مباحثه وادار به عقب‌نشینی و منفعل کردن دانسته‌اند و آن را به معنی اجازه بهتان زدن به اهل بدعت ندانسته‌اند…

پاسخ آیت‌ا… جعفر سبحانی: روایت (مورد نظر) صحیح است و مقصود از اهل‌الریب کسانی هستند که در عقاید مردم ایجاد شک و تردید می‌کنند و پیوسته شبهات به رخ آنها می‌کشند. امام می‌فرماید از آنها دوری بجویید و آنان را با کلماتی سبک معرفی کنید سپس یادآور می‌شود در مقابل مجادله با دلایل قطعی با آنها روبه‌رو شوید تا آنها حالت بهت و حیرت پیدا کنند بنابراین مراد از (باهتوهم) همان ایجاد تحیر در آنها است نه اینکه درباره آنان بهتان بگویید. نظیر آیه فبهت الذی کفر. علاوه بر این روایتی است از امام صادق علیه‌السلام که فرمود: (خداوند از بهتان زدن به غیرمسلمان نهی کرده است.) والله العالم.

پاسخ آیت‌ا… یوسف صانعی: روایتی که مرحوم کلینی در اصول کافی آورده است از نظر سند معتبر می‌باشد و معنای کلمه «باهتوهم» همانگونه که مرحوم علامه مجلسی و مرحوم فیض کاشانی و مرحوم شهید مطهری معنا نموده‌اند از ماده «بهت» به معنای مبهوت ساختن است یعنی باید با کسانی که بدعت‌گذار هستند به قدری باقوت و استدلال محکم و قاطع با آنها بحث نمود که متحیر و مبهوت شوند و از پاسخ دادن ناتوان گردند.»(2)

به عنوان حسن ختام و از جمله تذکری به نگارنده این سطور و مدیرمسئول کیهان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران مقاله را با ذکر ترجمه (آیه شریفه 8 سوره مبارکه مائده) به پایان می‌بریم، خداوند متعال می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‏اید برای خدا به داد برخیزید و به عدالت‏ شهادت دهید و البته نباید دشمنی گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نکنید عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است و از خدا پروا دارید که خدا به آنچه انجام می‏دهید آگاه است.» والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- «نهج‌البلاغه»، ترجمه محمد دشتی(ره)، صفحه 529، حکمت 455.
2- خبرآنلاین، 29/2/1394.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/wsm87