زمان : 13 Aban 1388 - 18:25
شناسه : 19788
بازدید : 4309
بافق سرزمين نخل و آفتاب بافق سرزمين نخل و آفتاب

بافق سرزمين نخل و آفتاب

یزدفردا "بافق " اصغر عسكري:نخلستانهاي بافق ازمناظرو جاذبه هاي زيبا وديدني اين شهرستان مي باشد كه مناطق زيادي را در برمي گيرد . اين شهرستان با داشتن 400 هزار اصله نخل و در زميني به وسعت دو هزار هكتار ، يكي از مناطق خرما خيز كشور محسوب مي شود .
اكثر در ختان خرما به صورت توده اي و خود رو رشد نموده اند و نخلستانهاي اين شهرستان بيشتر درحومه شهر بافق ، روستاي باقر آباد و دهستان مباركه بافق از سر سبزي وزيبايي چهار فصل برخوردار است .
خرماي بافق روزگاري از نوع مرغوب بوده ودر زمره گندم، غذاي مردم منطقه محسوب ومازاد آن نيز به بازار استانهاي همجوارصادرمي شد اما با پيدايش معدن سنگ آهن در بافق ، جوانان منطقه صنعت نخل كاري را رها كرده وبه اشتغال در اين معدن و معادن سرب وروي وفسفات آسفوردي روي آوردند.
خوسبختانه در چند سال اخيردر پي اجراي طرح اصلاح نخيلات از سوي جهاد كشاورزي ، پا جوش درخت خرماي " كبكاب" برازجان بوشهركه ازارقام صادراتي پر محصول است جايگزين در ختان خرماي بومي شده و هم اينك مي رود تا بارديگر خرماي بافق با كيفيتي برتراز گذشته جايگاه خود را دربازار داخلي كشورمان پيدا كند .
به گفته مسوول زراعت و باغباني جهاد كشاورزي شهرستان بافق تا كنون افزون بر يكصد هزار پا جوش در خت خرمااز نوع "كبكاب " در سطح 500 هكتار از اراضي وباغات شهرستان بافق كاشته شده است .
"حميد عسكري " افزود : از اين ميزان سطح زير كشت در خت خرماي كبكاب در بافق 150 هكتار با متوسط عملكرد و برداشت سالانه چهار تا شش تن خرما ، بارور و مابقي نهال است .
وي خاطر نشان كرد شهرستان بافق با حدود دو هزار هكتاربيشترين سطح زير كشت نخيلات را در استان يزد داراست و بعد از آن طبس در رتبه دوم قرار دارد .

یزدفردا