زمان : 13 Aban 1388 - 00:01
شناسه : 19784
بازدید : 7046
اوضاع بازار مسكن کشوردر تازه‌ترين آمار اوضاع بازار مسكن کشوردر تازه‌ترين آمار

اوضاع بازار مسكن کشوردر تازه‌ترين آمار

یزدفردا "به گفته محمد مدد، رييس مركز آمار ايران، اگرچه قيمت مسكن در تابستان امسال نسبت به تابستان سال پيش حدود 20درصد كاهش يافته، اما رشد 2/10درصدي قيمت‌ها در همين فصل نسبت به فصل ماقبل 88 (بهار) نيز به چشم مي‌خورد. وي همچنين از رشد 12درصدي قيمت هر مترمربع خانه‌هاي كلنگي در تابستان نسبت به بهار 88 نيز خبر داده است.

دنياي اقتصاد ماه گذشته با استناد به داده‌هاي سامانه رهگيري معاملات مسكن، از افزايش خفيف قيمت در حد 6/6‌‌درصد (100‌هزار تومان افزايش به ازاي هر مترمربع) طي سه ماه دوم سال جاري نسبت به بهار خبر داد. اين خبر روز گذشته توسط مركز آمار ايران تاييد شد، اما نرخي كه رييس مركز آمار از رشد قيمت مسكن در تابستان 88 اعلام كرده 2/10‌‌درصد است كه اندكي بيشتر از ارقام مربوط به سامانه‌ كدرهگيري است.

اين در حالي است كه رييس اتحاديه مشاوران املاك تهران، هر نوع افزايش قيمت مسكن در تهران طي ماه‌هاي اخير را مردود اعلام مي‌كند و مي‌گويد بنگاه‌هاي بزرگ مسكن در مناطق مختلف تهران هيچ علائمي مبني بر جهش قيمت مسكن را گزارش نكرده‌اند. به گزارش دنياي اقتصاد، مركز آمار ايران درحالي گزارشي از افزايش قيمت مسكن در تهران طي تابستان 88 تهيه كرده كه اين گزارش به دليل آنكه هنوز توسط هيات دولت تاييد يا تكذيب نشده، جزئياتش منتشر نشده است.

رييس مركز آمار عصر دوشنبه فقط خلاصه‌اي از آن را به چند خبرگزاري اعلام كرد و گفت: قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در تابستان نسبت به بهار امسال 2/10‌‌درصد افزایش یافته است. محمد مدد با استناد به نتايج طرح آمارگيري مسكن گفت: متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در شهر تهران، تابستان امسال به يك ميليون و 629‌هزار تومان رسيد كه اين رقم نسبت به تابستان پارسال، 20‌‌درصد كاهش و نسبت به بهار امسال 2/10‌‌درصد افزايش يافته است. سامانه «رهگيري معاملات مسكن» وابسته به وزارت بازرگاني اخيرا گزارشي را منتشر كرد كه در آن مشخص شده بود در ماه‌هاي تابستان سال جاري، قيمت مسكن در تهران متر مربعي حدود 100‌هزار تومان افزايش يافته است.

با توجه به اينكه متوسط قيمت مسكن در شهر تهران در بهار سال جاري يك ميليون و 500‌هزار تومان بوده، نرخ رشد قيمت در تابستان 6/6‌‌درصد برآورد شده است. سامانه كدرهگيري همچنين گزارش داده بود متوسط قيمت مسكن در پايان مرداد ماه به يك ميليون و 400‌هزار تومان رسيد كه اين نشان مي‌دهد جهش خفيف قيمت در نيمه تابستان خنثي شده است.

از سوي ديگر واحد مركزي خبر كه اطلاعات رييس مركز آمار درباره جهش قيمت مسكن در تابستان را منتشر كرده، ديروز نوشت: «مدد رييس مركز آمار، میانگین قیمت یک متر مربع خانه کلنگی را تابستان امسال درشهر تهران حدود یک میلیون و 292‌هزار تومان اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال 7‌‌درصد افزایش نشان مي‌دهد.»

به گزارش دنياي اقتصاد، متوسط قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در تهران در بهار، تابستان، پاييز و زمستان 86 به ترتيب يك ميليون و 356‌هزار، يك ميليون و 430‌هزار، يك ميليون و 510‌هزار و يك ميليون و 698‌هزار تومان بوده است. در سال 87 نيز اين رقم در 4 فصل سال به ترتيب متر مربعي دو ميليون، دو ميليون، يك ميليون و 800‌هزار و يك ميليون و 590‌هزار تومان اعلام شده است.