زمان : 12 Aban 1388 - 16:49
شناسه : 19759
بازدید : 5141
پاسخ صریح لاریجانی به سخنان امروز احمدی‌نژاد پاسخ صریح لاریجانی به سخنان امروز احمدی‌نژاد

پاسخ صریح لاریجانی به سخنان امروز احمدی‌نژاد


یزدفردا "رئیس مجلس با بیان اینكه ما این دغدغه كه لایحه هدفمند كردن یارانه ها نباید دستخوش تغییرات لحظه‌ ای شود را قبول داریم و فكر می‌كنیم تمهیدات ما این مشكل را حل كرده، اما حتما باید چارچوب قانون اساسی را برای آن در نظر بگیریم.
رئیس مجلس با بیان اینكه ما این دغدغه كه لایحه هدفمند كردن یارانه ها نباید دستخوش تغییرات لحظه‌ ای شود را قبول داریم و فكر می‌كنیم تمهیدات ما این مشكل را حل كرده، اما حتما باید چارچوب قانون اساسی را برای آن در نظر بگیریم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی با اشاره به جلسات مختلف كمیسیون ویژه مجلس در بررسی لایحه هدفمند كردن یارانه‌ ها با دولت، افزود: در این جلسات تلاش شده است كه این نگاهها به هم نزدیك شود و نمایندگان مجلس ملاحظاتی دارند، از همین منظر كه به مردم فشار وارد نشود و طرح خوب اجرا شود؛ لذا اصلاحات را با هماهنگی دولت انجام داده‌اند. حتی یك بار دكتر حسینی نیز به جلسات آمدند و 2-3 نكته در مورد دهك‌ ها داشتند و من وساطت كردم و با كمیسیون صحبت كردم. دوستان نیز لطف كرده این مسئله را حل كردند و در حالی كه قبلا دو دهك دیده شده بود به پنج دهك رسید.

وی ادامه داد: جلساتی را بر اساس صحبتی كه آقای رئیس جمهور با مقام معظم رهبری داشتند، تشكیل دادیم، آقا محمدی نیز به كمیسیون ویژه تشریف آوردند و در این جلسات نگرانی ‌هایی كه آقای رئیس جمهور گفتند؛ مطرح شد به عنوان مثال اینكه اگر سقف درآمدها در بودجه سالانه بیاید ممكن است، دستخوش تغییرات شود؛ مطرح بود، ما این دغدغه را درست می‌دانیم. ممكن است این موضوع رخ دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینكه در این رابطه چند نكته مطرح شد، ادامه داد: در مورد دهك‌ ها نظر دولت را تامین كردیم. اصل اینكه‌ گروه هدف پنج دهك باشد، را برداشتیم و گفتیم همه خانوارها بر حسب درآمدشان گروه هدف باشند، تا نظر دولت تامین شود. همچنین در ماده‌ هشت كه 50 درصد وجوه چگونه پرداخت شود، آن را در اختیار دولت قرار دادیم كه بر اساس صلاحدید شرایط كشور این كار را صورت دهد.

وی افزود: همچنین در ماده‌ 9 كه 30 درصد است و مربوط به كمك به بخش‌هایی كه احتمال دارد در صنعت، كشاورزی و خدمات آسیب ببینند، آن را در اختیار دولت گذاشتیم كه آیین نامه آن را خود دولت تصویب كند.

لاریجانی در ادامه با تاكید بر اینكه در این برنامه‌ ها ضیقی گرفته نشد، تصریح كرد: طرح این نگرانی مبنی بر اینكه اگر این موضوع در بودجه لحاظ شود، ممكن است دستخوش تغییرات شود، حق است اما ما برای آن چند راه ‌حل در نظر گرفتیم، از جمله آنكه این موضوع مربوط به جداول نیست، بلكه مربوط به ردیف‌ هاست. یعنی كل هزینه ‌هایی كه دولت هر ساله می ‌خواهد انجام بدهد در سه یا چهار ردیف مثل بودجه‌ دستگاه‌های مختلف و شركت‌ ها و موسسات بزرگ صورت می‌ گیرد. بنابراین ریز نمی‌شود كه بگوییم دست دولت بسته می‌شود.

به گفته رئیس مجلس، نگرانی دیگر موجود آن است كه ممكن است این موضوع هر ساله دستخوش تغییر شود، در این خصوص باید گفت ما توافق كرده ‌ایم كه این امر در برنامه‌ پنج ساله قرار گیرد و مجلس آن را در برنامه‌ پنج ساله تصویب كند. در این صورت تغییر آن مستلزم دو سوم آرا خواهد بود.

وی افزود: ما این نگرانی در چارچوب آیین ‌نامه‌ مجلس را لحاظ كردیم و گفتیم اگر بخواهیم تغییرات لحظه‌ای وجود نداشته باشد، آن را در قالب برنامه‌ پنج ساله ظهور دهیم تا این دغدغه رئیس جمهور و دوستانشان مرتفع شود. علاوه بر آن كمیسیون پیشنهاد دیگری هم مطرح كرد كه اگر ذیل یك طرح یا لایحه ‌ای معترض این لایحه یا قانون شود، باید حتما نام آن برده شود. بنابراین یك سختی دیگر در اینجا صورت گرفت.

لاریجانی در ادامه گفت: برداشت ما این است كه با این تمهیدات و این توافق مجلس برای دولت اطمینان ایجاد كرده كه قصد فشار وارد كردن یا اینكه بخواهد هر سال از این بودجه صرف امور دیگر كند را ندارد. چون همانطور كه گفته شد این موضوع، موضوع مهمی است و همه باید در این راستا كمك كنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینكه آنچه به ذهن می ‌رسیده و تدبیر عملیاتی لازم برای رفع نگرانی‌ها انجام شده، یادآور شد: در عین حال بر اساس صحبت‌های رئیس جمهور اگر نمایندگان راه ‌حل دیگری دارند ما اشكالی وارد نمی ‌كنیم.

وی با اشاره به رای 170 نفر از نمایندگان به اخطاری مبنی بر مغایر قانون اساسی بودن تشكیل صندوق هدفمند سازی یارانه‌ ها این اشكال قانون اساسی را وارد دانست و افزود: تا انتهای لایحه وقت است كه راه‌ حل دیگری برای این كار پیدا كنیم. لذا از همه‌ نمایندگان تقاضا می ‌كنیم، بر اساس صحبت‌های رئیس جمهور اگر راه‌ حل قانونی برای این امر پیدا كردند، آن را مطرح كنند.

لاریجانی تاكید كرد: ما این دغدغه كه این پروژه نباید دستخوش تغییرات لحظه‌ ای شود را قبول داریم و فكر می‌كنیم تمهیدات ما این مشكل را حل كرده است. اما حتما باید چارچوب قانون اساسی را برای آن در نظر بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، در پایان از گزارش ارایه شده توسط رئیس جمهور تشكر كرد و خواهان دقت نمایندگان درباره‌ ملاحظات مطرح شده توسط رئیس جمهور و ارایه‌ راه‌ حل توسط آنها به ویژه رئیس و اعضای كمیسیون ویژه شد

یزدفردا