زمان : 23 Tir 1403 - 18:06
شناسه : 197474
بازدید : 3321
آیین سنتی «علم برداری» در مهریز آیین سنتی «علم برداری» در مهریز یزدفردا: آیین سنتی «علم برداری» با حضور گسترده مردم عزادار در حسینیه‌های شهرستان مهریز برگزار می‌شود.

به گزارش یزدفردا: این آیین همه ساله بر اساس سنت دیرینه که قدمت آن افزون بر ۲۰۰ سال است، در تکایا و حسینیه‌های مهریز به یاد شهدای مظلوم کربلا به خصوص امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) انجام می‌شود.

اوج علم‌برداری در مهریز از هفتمین روز از ماه محرم حسینی با حضور مردم و جوانانی که علم‌های مختلفی را در دست دارند، به نحو باشکوه و در فضایی معنوی برگزار می‌شود.

در این آیین در حالی که دستجات عزادار در اطراف حسینیه به روش سنتی مشغول مرثیه‌خوانی و سوگواری هستند با به حرکت درآمدن علم‌ها شور حسینی همه جا را فرا می‌گیرد.

در اکثر حسینیه‌های مهریز در شهر و روستاها علم وجود دارد و در سال‌های اخیر جوانان زیادی به علم بستن و فعالیت در این برنامه معنوی و فرهنگی وارد شده است.

علم یکی از وسیله‌ های نمادین بکار رفته در آیین سوگواری محرم و چوب بلندی است که پارچه‌های رنگین سبز، سیاه و سایر رنگ‌ها به آن بسته می‌شود و نماد ایستادگی و مقاومت حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا در مقابل دشمنان است.

علم‌ها توسط مردم و جوانان در پیشاپیش صف سوگواران حرکت داده می‌شود و به کسی که علم را با خود حمل می‌ کند علمدار می‌گویند و یادآور علمدار کربلاست.