زمان : 20 Tir 1403 - 13:37
شناسه : 197253
بازدید : 2978
چرا یزد را حسینیه ایران نامیدند؟ چرا یزد را حسینیه ایران نامیدند؟ یزدفردا: نامگذاری یزد به حسینیه‌ی ایران بر سه اصل قدمت، کثرت و ویژگی سبک خاص عزاداری استوار است.

 به گزارش یزدفردا به نقل از و بنابر اعلام دبیرخانه بین المللی یزد حسینیه ایران، نامگذاری یزد به حسینیه‌ی ایران بر سه اصل قدمت، کثرت و ویژگی سبک خاص عزاداری استوار است.

قدمت؛ از آن رو که ارادت مردم یزد به آل الله بویژه حضرت اباعبدالله علیه السلام، سده‌های طولانی است که برقرار است چنانچه هم اکنون در یزد مجالس و روضه‌هایی است که عمرشان از ۴۰۰ سال متجاوز است؛ سند و گواه آن موجود.

کثرت؛ از آن جهت که در هر کوی و برزن و در هر روز از سال پرچم عزای حسینی برافراشته است و نیز تعدد تکیه‌ها و حسینیه‌ها و ... به گونه‌ای که هم اکنون بیش از ۳۶۰ حسینیه تنها در شهر یزد وجود دارد که این عدد با احتساب دیگر شهر‌های استان به بیش از ۱۰۰۰ حسینیه می‌رسدو در نهایت سبک خاص و تنوع عزاداری با این توضیح که در عین شکل و محتوای یکسان با دیگر شهرها، وجوهی منحصر به فرد و اختصاصی در آیین و مراسم دارد، زیرا نخل برداری یزد - با آن عظمت و شکوه - در هیچ جای دنیا سابقه ندارد و سبک خاص نوحه خوانی و سینه زنی عزاداران یزدی شهره‌ی عام و خاص است.