زمان : 10 Aban 1388 - 22:25
شناسه : 19691
بازدید : 16058
هوبره   پرنده بمب انداز   یکی از موجودات طلائی  كوه بافق هوبره پرنده بمب انداز یکی از موجودات طلائی كوه بافق

هوبره   پرنده بمب اندازیکی از موجودات طلائی  كوه بافق


یزدفردا "حامد رحیمی :يكي  از پرندگاني كه گه گاهي توسط محيط بان ها و مردم بومي در منطقه حفاظت شده كوه بافق ديده ميشود هوبره است .
هوبره يكي از گونه هاي حفاظت شده و در معرض خطراست. البته خيلي ها هوبره رو به اسم آهوبره ميشناسند كه به مرغ بمب انداز هم مشهوره .
هوبره در جدال با شاهين مي تواند از خودش دفاع كند و اگر پرنده شكاري با تجربه نباشد چه بسا كه به جاي هوبره ، پرنده شكاري از بين برود .
هوبره در جدال با شاهين
 وقتي شاهين از پشت نزديك مي شود ناگهان تغيير ارتفاع به سمت بالا ميدهد و از مقعد خود خمير رقيق چسبناكي را به سمت شاهين پرتاب ميكند كه در صورت ريخته شدن بر روي بالها و يا چشم شاهين بلافاصله شاهين سقوط مي كند و در حين سقوط آسيب مي بيند ( به اين دليل بهش پرنده بمب انداز هم مي گویند )

عكس توسط محيطبانان اداره محيط زيست بافق و در منطقه حفاظت شده كوه بافق تهيه شده است.
از لحاظ تركيب و شكل ظاهري تا حدودي به بوقلمون شباهت دارد . هوبره يكي از صيدهاي تاريخي و باستاني ايران قلمداد مي شود .
 فردوسي طوسي در شاهنامه منظوم خود آنجا كه درباره شكار يلان و گردان و سپهسالاران دلير ايران سخن به ميان مي آورد از شكار آهوبره به وسيله رستم و گيو و گودرز ياد مي كند و جملگي اين پهلوانان ، هوبره رو به وسيله تير و كمان صيد مي كردند .

اين پرنده هنگام راه رفتن در بيابان از دانه ها و غله ها ، جوانه ها ، حشرات ، كرمها ، حلزون ها و خزندگان كوچك مثل مارمولك ها ، بزمجه هاي كوچك و انواع حشرات مثل سوسك و غيره كه در كويرها يافت مي شود تغذيه مي كند . در كل هوبره ماده كوچكتر از نر و زير تنه خاكستري پررنگ تري دارد. اين پرنده چشمان زرد و درشت دارد و طول بدنش حدودا بين 65الي 75 سانتيمتر است  .

یزدفردا