زمان : 29 Mehr 1388 - 15:40
شناسه : 19505
بازدید : 11603
 عجمین: انسان های جاه طلب و خودخواه گاهی بعد از رسیدن به یک مسئولیت آنقدر کوچک و حقیر فکر می کنند که فقط به آبادانی محل تولد خویش می اندیشند عجمین: انسان های جاه طلب و خودخواه گاهی بعد از رسیدن به یک مسئولیت آنقدر کوچک و حقیر فکر می کنند که فقط به آبادانی محل تولد خویش می اندیشند

مهندسی مدیریت


حجت الاسلام والمسلمین احمد عجمین
برخی براین عقیده اند که امور غیرمادی قابلیت اندازه گیری مانند امور مادی ندارند و نمی توان عدد و رقم را برای معنویات در نظرگرفت این درحالی است که بالاترین عبادات یعنی نماز دقیقا با عدد و رقم سروکار دارد و صحت و بطلان آن به همین اعدادی که در آن قرار داده شده بستگی دارد و اساسا احکام الهی مانند احکام ارث وقبله بدون آشنایی با هندسه و ریاضی قابل فهم نمی باشد.
در نظام مهندسی فرهنگی اسلام ، مدیریت ، جایگاه مهمی داشته و از این رو ولایت یا همان مدیریت الهی ، بعنوان شرط ورود به قلعه محکم توحید شناخته شده چنانچه در روایت منقول از امام هشتم علیه السلام به این معنا اشاره گردیده است .
" کلمة لااله الا الله حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی ... بشروطها و انا من شروطها "
مدیریت در جامعه اسلامی دارای اصولی است که به بعضی ازآن اشاره می شود :
الف) برنامه محوری : عده ای براین باورند که شخص مدیر باید بعنوان محور تصمیم گیری ها پاسخگوی تمامی مراجعات بوده و در هر امری باید با تصمیم سازی اطرافیان ، مهر تایید یا رد را بزند و نامش در همه کارها فصل الخطاب باشد.
این نگاه رایج باعث می شود تا با تغییر مدیران برنامه ها نیز متزلزل شده و هیچگاه برنامه مستمری قابلیت اجرا نداشته باشد.
اما در نظام اسلامی محور اجرا ، برنامه ای است که باید با کارشناسی صاحب نظران تهیه شده و مدیران در اصل مجریان این برنامه خواهندبود.
بنابراین مسیر حرکت مدیر از قبل باید تعیین گردد و مانند ریلی که قطار درآن حرکت می کند مسیر مشخصی را نشان دهد و تغییر لکوموتیوران تاثیری در طی این مسیر مشخص نخواهدداشت.
ب) خداباوری : در نظام الهی ، مدیریت ، وابستگی حزبی و سیاسی نبایدداشته باشد و برای پذیرش مسئولیت نباید مدیر خود را وام دار گروهی بداند که اورا روی کار آورده اند .
مدیریت الهی ، خداباور بوده و حاضر نیست خود را تسلیم خواسته های نفسانی و شیطانی این و آن نماید حتی اگر به حذف او منجر شده و عده ای با زبان رسانه بخواهند تمامی زحمات و تلاشهایش را نادیده انگارند.
جالب آنکه در نظام الهی کسی نمی تواند در پیشگاه خدای متعال عذر تقصیر بیاورد که من مامور بودم و مسئول مافوقم مرا وادار به کاری نمود .
این نگاه مدیریتی انسان را از باندبازی متداول در جوامع غربی بازمی دارد و شانتاژ های رسانه ای که معمولا برای ایجاد فشار در گرفتن پست و مقام موثر است اثرگذار نمی باشدبلکه نتیجه ای معکوس خواهدداشت.
ج) آینده نگری : انسان های جاه طلب و خودخواه گاهی بعد از رسیدن به یک مسئولیت آنقدر کوچک و حقیر فکر می کنند که فقط به آبادانی محل تولد خویش می اندیشند و شرط همکاری یاران خود را داشتن شناسنامه از زیستگاه خود می دانند ، درحالی که مدیران الهی نه فقط مکان خاص بلکه زمان حال را نیز در برنامه ریزی خود در نظر نمی گیرند و آنچه برایشان مهم است تشخیص وظیفه برای رسیدن به جامعه آرمانی است.
جامعه هدف درعصر و زمان ما جامعه مهدوی است و باید تلاش کنیم تا با برنامه ریزی صحیح و منطقی و در زمان بندی مناسب و پرهیز از هرگونه شعارزدگی خود را برای رسیدن به شهر منتظران آماده نماییم .
بی شک مدیران نظام اسلامی باید برای تحقق جامعه آرمانی از آموزش و پژوهش غافل نشوند و خود رادر کارهای روزمره و جاری ذوب نکرده و با مهندسی مدیریت به شیوه ای عمل کنند که در کارنامه خود در پیشگاه الهی نمره قبولی راکسب نمایند. ان شاءالله

یزدفردا