زمان : 26 Mehr 1388 - 01:40
شناسه : 19461
بازدید : 8011
احياي فرهنگ و هنر دارالعباده !؟بي توجهي و بي برنامگي و رها شدن فرهنگ و هنر در يزد؟! احياي فرهنگ و هنر دارالعباده !؟بي توجهي و بي برنامگي و رها شدن فرهنگ و هنر در يزد؟!
احياي فرهنگ و هنر دارالعباده !؟بي توجهي و بي برنامگي و رها شدن فرهنگ و هنر در يزد؟!

یزدفردا "مطلب ذیل به نقل از روزنامه کیهان شماره ۱۹۴۸۷ صفحه ۱۱ مورخ شنبه ۲۵ مهر ۸۸  عینا درج می شود :
وقتي از دارالعباده سخن به ميان مي آيد، قطعاً نام آن فراتر از يزد است به گونه اي كه تدين، معنويت، ايمان، خدا ترسي و... در كنار تاريخ كهن و باستان درهم آميخته مي شود و با توجه به گفته رهبر معظم انقلاب در خصوص دارالعلم بودن يزد، ويژگي هاي علمي و علماي بزرگ و انديشمند نيز به ديگر ويژگي هاي استان افزوده مي شود و اين نشان از جايگاه بزرگ تاريخي، فرهنگي، علمي و معنوي دارالعباده دارد.
تمامي اين خصوصيات والا در اين مركز كوير، بيانگر اين واقعيت است كه دردل آن فرهنگ و هنر اصيل و ريشه دار نيز نهفته است و جايگاه اين دو مقوله بسيار مهم، در استان يزد بايد داراي چنان ويژگي هاي بزرگي باشد كه بتواند خود را همطراز دارالعباده، دارالعلم و... كند.
امروز آنچه در استان شاهديم و دوست و دشمن در اين خصوص با هم همفكر و هم عقيده اند، تضعيف حوزه هاي فرهنگ و هنر در استان در پايين ترين سطح خود در سالهاي اخير است.
اين معضل اساسي و ريشه ايي چنان امروز گريبان اين خطه را گرفته است كه بسياري از مسايل ديگر استان نظير امور اجتماعي، سياسي و حتي اقتصادي و شهري نيز تحت الشعاع آن قرار گرفته و بر مديريت كلان اجرايي استان نيز تأثيرگذار بوده است.
بي توجهي و بي برنامگي و رها شدن فرهنگ و هنر در يزد، همه مقوله هاي مرتبط با آن نظير سينما، تئاتر، موسيقي، مطبوعات و... را در سردرگمي و بلاتكليفي قرارداده و موجب بي تفاوتي و بي انگيزگي اين بخش ها و ديگر بخش هاي مربوط به آن شده است.
هر چند مشكل اصلي اين دو مقوله در استان يزد، بحث ضعف مديريتي و برنامه ريزي و نبود كارشناسان قوي و خوشفكر است و همه اين عوامل نيز باعث بي تفاوتي در ساير كاركنان نيز شده است، اما عدم حضور هميشگي مدير ارشد اجرايي حوزه فرهنگ و هنر و حضور ايشان در استاني ديگر مشكلات اين امور را دو چندان ساخته است، و اين معضلات يعني توجه اساسي و فوري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ايجاد تحولات بنيادي در بخش مهم جامعه امروزي در يزد است و بي توجهي در اين خصوص، يعني تخريب پايه هاي اصلي فرهنگ و هنر در خطه اي كه براين اساس بنا نهاده شده است.
در كنار بلاتكليفي حوزه هاي مختلف مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر در يزد متأسفانه خدمات رساني به مردم و ارباب رجوع نيز در اين بخش به دليل عدم حضور مدير ارشد و بي تفاوتي ساير دست اندركاران بسيار بي برنامه و اعتراضات گسترده اي را ايجاد كرده و نارضايتي مردم را به همراه داشته است و اين امر به هيچ وجه در شأن دولت خدمتگزار و مردمي نيست.
جايگاه خاص و ويژه استان يزد مي طلبد كه وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي در يك ضرب الاجل خارج از برنامه در بخش فرهنگي استان، يك خانه تكاني اساسي انجام داده و به نوسازي بخش هاي مختلف اين حوزه دست بزنند كه هر چه زمان از دست برود، خسارت وارده در حوزه هاي فرهنگي و هنري جبران ناپذيرتر خواهد بود، هر چند كه امروز نيز دير است!

یزدفردا