زمان : 24 Mehr 1388 - 17:07
شناسه : 19445
بازدید : 3395
صفارهرندی: موسوی‌خوئینی‌ها از ابتدا با ولایت فقیه مخالف بود صفارهرندی: موسوی‌خوئینی‌ها از ابتدا با ولایت فقیه مخالف بود

صفارهرندی: موسوی‌خوئینی‌ها از ابتدا با ولایت فقیه مخالف بود

یزدفردا : وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موسوی خوئینی‌ها گفته بود که من زمان امام(ره) هم ولایت مطلقه را قبول نداشتم اما رویمان نمی‌شد، ولی حالا می‌گویم که از ابتدا هم این مسئله را قبول نداشته‌ام.

خبرگزاری فارس نوشت:

محمدحسین صفار هرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مجمع جوامع اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور که در دفتر این اتحادیه برگزار شده بود طی سخنانی و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه دلیلی موجب شد تا موسوی و افرادی از این دست دچار نوعی تجدیدنظرطلبی در افکار و گفتمان انقلاب شدند؟ اظهار داشت: اینکه چطور یک نفر ممکن است به وادی بازگشت از گفتمان انقلاب و اسلام و جمهوری اسلامی برسد، از چندین جنبه قابل بررسی است.

وی افزود: در مباحثی که مقام معظم رهبری در بخش عوام و خواص مطرح کرده‌اند به این مسئله پرداخته شده است، اما موضوع دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد این است که انسان‌ها وقتی از نقطه کانونی یک واقعه فاصله می‌گیرند با غفلت و فراموشی مواجه می‌شوند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به طبع وقتی از انقلاب دور می‌شویم ممکن است از اندیشه‌ها و انگیزه‌های آن نیز دور شویم، تصریح کرد: موسوی خوئینی‌ها پس از رحلت امام(ره) و در دوران ابتدایی رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با رهبری ایشان مخالف بود و همیشه نسبت به موضوع رهبری ایشان واکنش منفی نشان می‌داد که بخشی از شیطنت‌های کنونی وی نیز متاثر از همان نگاه قدیمی است.

صفارهرندی ادامه داد: موسوی خوئینی‌ها در یکی از کلاس‌های درسش در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد عنوان می‌کند که ولایت مطلقه فقیه اساسا مسئله قابل قبولی نیست و نمی‌شود آن را پذیرفت. از وی سوال می‌شود که شما که جزو گروه محوری بودید که در زمان امام کسانی را که نسبت به مسئله ولایت فقیه تشکیک عملی کرده بودند به ضدیت با اسلام متهم کرده و گفتید که ضد انقلاب و طرفدار اسلام آمریکایی هستید پس چطور این حرف را می‌زنید؟

وی اضافه کرد: موسوی خوئینی‌ها گفته بود که من زمان امام(ره) هم ولایت مطلقه را قبول نداشتم اما از آنجایی که امام جاذبه فوق‌العاده‌ای داشت و ما نیز از شاگردان ایشان بودیم رویمان نمی‌شد که جلوی امام مخالفت کنیم اما حالا که این شرایط نیست، من می‌گویم که از ابتدا هم این مسئله را قبول نداشته‌ام.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه مشابه این صحبت‌ها را نیز می‌توان در صحبت‌های آدم‌های کوچک‌تر این جریان نیز دید، اظهار داشت: از آن جمله می‌توان به سخنرانی کدیور در کانادا پس از فتنه‌های اخیر و در مراسمی که برای کشته‌شدگان این ماجرا گرفته شده بود اشاره کرد که می‌گوید "این اتفاقات نشان داد که حکومت دینی بر پایه جمهوری ولایی اساسا موضوعیت ندارد و در دوره امام نیز این حکومت به دلیل رابطه امام با مردم و نقش و سیطره معنوی ایشان قابل تحمل بود، اما پس از امام تضاد بین دین و سیاست برجسته شد. "

صفارهرندی تاکید کرد: از صحبت‌های این افراد می‌توان فهمید که این عده از ابتدا نیز با نظام اسلامی و ولایت فقیه زاویه داشتند و اکنون مشکلاتشان در حال بروز کردن است یعنی تجدید نظرطلبی اکنون این‌ها موثر از زمینه‌های قبلی‌شان بود.

وی در خصوص بخش دیگری از افراد که دچار تجدید نظرطلبی در افکارشان می‌شوند، گفت:‌ یک عده هستند که موضع‌شان مسائل فکری و نظری نیست، این‌ها افرادی هستند که در صحنه عمل و وقتی منافع‌شان به خطر می‌افتد دیدگاهشان عوض می‌شود که طلحه و زبیر نمونه تاریخی این افراد هستند، کسانی که حاضر بودند برای به حکومت رسیدن امام علی (ع) شمشیر بزنند اما زمانی که می‌خواستند ویژه‌خواری کنند بر سر امتیازطلبی با امام علی(ع) جنگ کردند.

صفارهرندی با بیان اینکه بخش دیگری از این افراد کسانی هستند که مرعوب می‌شوند یادآور شد:‌ این افراد زمانی که احساس کنند جایگاه و موقعیتشان به خطر افتاده مرعوب شده و زیر بار هر فشار و تهدیدی می‌روند و حتی حاضرند با دشمنان نیز بر سر میز مذاکره بنشینند اما عده دیگری از این جمع نیز کسانی هستند که همواره متاثر از فضاهایی می‌شوند که در اطرافشان به وجود می‌آید که از این دست افراد نیز در مسئولین مکرر داشته‌ایم، یعنی کسانی که دائم موضع اصولگرایانه افراطی می‌گرفتند و حالا معکوس شده‌اند و حتی در ضدیت با ولایت فقیه نیز قرار دارند.