زمان : 14 Shahrivar 1388 - 23:52
شناسه : 18956
بازدید : 7529
دکتر مظاهری معاون فرهنگي و رئيس منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامي دريزد : واحد ها و مراکز دانشگاه دراستان يزد بحث بومي کردن دانش و کرسيهای آزاد انديشي را جزء دغدغه های اصلي خود قرار دهند دکتر مظاهری معاون فرهنگي و رئيس منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامي دريزد : واحد ها و مراکز دانشگاه دراستان يزد بحث بومي کردن دانش و کرسيهای آزاد انديشي را جزء دغدغه های اصلي خود قرار دهند


یزدفردا " محمد كاظم وكيل:جلسه نشست دانشگاهیان استان یزد با محوریت اندیشه های امام خمینی(ره)، خودباوری و توسعه فرهنگی در عصر روز 13 شهریور ماه 88 مصادف با 14 رمضان المبارک 1430 با حضور دکتر مظاهری معاون فرهنگی و رئیس منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین صدوقی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، حجت الاسلام و المسلمین معزالدینی امام جمعه موقت یزد، دشتی معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد، عظیمی نیا فرماندار یزد، دکتر سلطانی بنیانگذار واحد یزد، دکتر مسلمین ریاست واحد یزد، ائمه جمعه شهرستانهای استان یزد، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان یزد اعضای هیأت رئیسه و مسئولین واحدهای دانشگاههای آزاد اسلامی استان یزد برگزار شد.

به گزارش یزدفردا " در این مراسم که در سالن اجتماعات شهید آوینی واحد یزد برگزار شد دکتر مظاهری ضمن تشکر از حضور مدعوین و گرامیداشت یاد و خاطره امام و شهدای انقلاب، این نشست را در هر سال در ماه مبارک رمضان مرسوم دانست و با الهام از موضوع نشست گفت : در حوزه فرهنگی دانشگاه هر سال موضوعی را به عنوان مهر تا مهر پیش می گیریم که امسال نیز با عنوان محوریت اندیشه های امام خمینی(ره)، خودباوری و توسعه فرهنگی شکل گرفت.
وی ادامه داد : در حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در سه بعد کمیت، کیفیت و اثر گذاری فرهنگی کارهای مثبتی انجام شده است و این فعالیت ها خوشبختانه با برنامه ریزی هایی که در مناطق و واحدهای دانشگاهی سراسر کشور انجام شده معمولاً رتبه های برتر را کسب کرده است.
وی با اشاره به برگزاری مسابقات سراسری کانون قرآن و عترت گفت : در شروع، این مسابقات با تعداد محدود شرکت کننده انجام می شد ولی که در حال حاضر این مسابقات به صورت ملی و مشابه یک کنکور با حدود تقریبی 200 هزار نفر استاد و دانشجو از کلیه دانشگاههای کشور و حتی از طلاب حوزه های علمیه برگزار می شود.
دکتر مظاهری افزود : ما در دانشگاه بحث اندیشه های امام(ره) همواره مدنظر داشته ایم و حتی در واحدهای مختلف چون واحد یزد در صدد تأسیس رشته های شناخت اندیشه های امام در مقاطع ارشد و دکتری هستیم.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه اخیر دانشگاهیان با مقام معظم رهبری گفت : سه فراز در صحبتهای مقام معظم رهبری بود که به آن اشاره می کنم :
در بحث اول اجرایی شدن بحث نقشه جامع علمی کشور مد نظر بود، که این دغدغه سه سال پیش توسط ایشان مطرح گردید ولی هنوز شکل جامع به خود نگرفته است و در آخرین اظهارات مسئولان ذیربط اعلام شد که تنها مبانی نظری و ارزشی این نقشه شامل تبیین وضع موجود و مقایسه آن تهیه شده است.
وی افزود : فصل راهبردها و نگاشتهای نهایی نقشه باقی مانده است و بنده از واحدها خصوصاً 10 واحد و مرکز دانشگاههای آزاد اسلامی یزد می خواهم این نقشه راه علمی کشور را جزء دغدغه های اصلی خود قرار بدهند و گامهایی را در این راستا بردارند.
ریاست منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نکته دوم فرمایشات مقام معظم رهبری گفت : نکته دوم صحبتهای معظم له بومی کردن دانش است، به نظر من اشکالی ندارد که از دستاوردهای علمی کشورهای دیگر استفاده کنیم و دیگران هم از دستواردهای علمی اندیشمندان ما بهره مند شدند، اما آیا مشکلات و مسائل فراروی کشور ما که با مبنای حاکمیت دینی اداره می شود با آن نوع پژوهش ها و آموزش ها می تواند اداره شود.
دکتر مظاهری ادامه داد : در بسیاری از پژوهشهای داخلی ما و پایان نامه دانشجویان هزینه هایی مختلف اعم از وقت، انرژی و منابع هزینه می شود، اما کدام پاسخ مربوط به رفع مشکلات پایه ای کشور است و به صورت عملی این مشکلات را حل کرده است به هر صورت مفهوم بومی کردن دانش اینست که تولیدات علمی ما باید معطوف به نیازهای جدید جامعه ایران باشد.
دکتر مظاهری با اشاره به سومین فراز سخنان مقام معظم رهبری گفت : نکته سوم سخنان ایشان آزاد اندیشی بود که این بار تحت عنوان مطالعه کرسی های آزاد اندیشی عنوان شد که من برداشتم معطوف به تحولات سیاسی اجتماعی اخیر کشور می باشد.
وی افزود : وظیفه اینست که چه کنیم که جوانان و دانشجویان راه صحیح را از غیر صحیح تشخیص دهند، همه در این مسأله نقش دارند از جمله اساتید، حوزه های علمیه، مسئولین دانشگاه و ... و حقیقت بیان اینست که قشر جوان که پر احساس و پرشور است چگونه تدبیر جایگزین احساس شود این مهم از یک سو معطوف به وظایف اساتید است و از سوی دیگر در گرو بوجود آمدن فضای بحث و نقادی در سطح دانشگاهها است که محصول این فرآیند افزایش قدرت تحلیل را در پی خواهد داشت.
همچنین در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین معزالدینی امام جمعه موقت یزد با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت : بهتر از هر رهنمودی کلمه پیشوایان معصوم است که هدایت امت اسلام را تا قیامت بر عهده دارند، ان بزگرواران تا زمانی که خودشان حضور فیزیکی داشتند هدایت امت را در دست داشتند اما حالا که از فیض حضور آنها محرومیم احادیث و روایت های آنها رهشگای ماست.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نعمت عقل برای انسان به حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد گفت : عقل، جرعه جرعه غصه خوردن است و در انتظار فرصت نشست و نشانه عاقل فائق آمدن بر غرائض حیوانی است و اگر ما بخواهیم مجموعه ای را اداره کنیم نیاز به عقل داریم و نشانه عقل در مدیریت صحیح این است که شخص فر صت یابی کند و بر اساس فرصت ها تصمیم گیری نماید.
وی در پایان گفت : نظر همه ائمه این بوده است که کارهای آخرت را نسبت به کارهای دنیا جلو انداخته و در اجرای کارهای دنیا عقل را به کار اندازیم. حجت الاسلام معزالدینی در پایان با اشاره به دوستی طولانی خود و دکتر مظاهری معاون فرهنگی و رئیس منطقه 4 و پایبندی به این دوستی به سخنان خود پایان داد.
از جمله سخنران دیگر این مراسم دکتر مجلسی دبیر منطقه 4 بود. دکتر مجلسی در سخنرانی خود با اشاره به موفقیت های منطقه 4 گفت : منطقه 4 دانشگاه آزاد اسلامی در بخشهای مختلف همواره پیشقدم بوده است، از جمله در بخش فرهنگی، وجود 27% از مساجد کل واحدهای کشور در منطقه 4 می باشد، رتبه های نماز و قرآن و عترت که زبانزد است و نشان از برتری فرهنگی منطقه دارد.
وی ادامه دارد : از جمله اهداف دانشگاه خصوصاً منطقه 4 رشد تحصیلات تکمیلی می باشد که خوشبختانه در تمام مناطق با تأسیس واحد علوم و تحقیقات اصفهان گام بزرگی در این زمینه برداشته شد.
همچنین دکتر مسلمین ریاست واحد یزد نیز با ارائه گزارشی از وضعیت واحد، رشد واحد خصوصاً در زمینه پژوهشی، رشد مقالات علمی، طرحهای پژوهشی را چشمگیر عنوان کرد.
وی همچنین فارغ التحصیل شدن اولین دکتری تخصصی شیمی و پذیرش 60 مقاله ISI در سال گذشته از دستاوردهای واحد یزد ذکر کرد.
یزدفردا