زمان : 08 Shahrivar 1388 - 22:44
شناسه : 18901
بازدید : 7582
مصاحبه عبدالرسول دوران مصاحبه عبدالرسول دوران

عبدالرسول دوران كه اين روزا گرماي تابستون و تو خونه كنار خانواده و زير باد كولر به اميد رسيدن فصل پاييز براي تدريس تو دانشگاه سپري مي كنه

 در بازديد از دفتر روزنامه ابتكار يزد عنوان شد:

دوران از دوران خودش می گوید!

عكس:‌ عليرضا نجاتي

آقاي دوران لطفا يك بيوگرافي از خود ارائه دهيد! عبدالرسول دوران هستم معاون اسبق سياسي امنيتي استانداري استان يزد، متولد فروردين سال 1339 در محله شيخداد يزد. در هنرستان شهيد رجايي در رشته مكانيك ابزار ديپلم گرفتم. در آن زمان علاوه بر تحصيل به كار هايي چون عينك سازي و عدسي تراشي نيز مشغول بودم و كارهايي چون امور برقي ساختمان و برق صنعتي را نيز  انجام داده ام و تا حدودي در اين زمينه ها تخصص دارم. فوق ليسانس مديريت هستم و سابقه بيش از سي سال كار در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را دارا مي باشم. بعد از انقلاب توفيق حضور در سپاه پاسداران را داشتم و از آن زمان نيز در جايگاه هاي مختلف سياسي امنيتي در خدمت نظام بوده ام. تحصيلات عاليه را بعد از اشتغال در سمت هاي مختلف مديريتي دنبال كردم. اخيرا به علت اينكه سنوات خدمت من به بيش از سي سال رسيده بود درخواست بازنشستگي دادم كه با در خواست من موافقت شد و الان يك ماه از بازنشستگي من مي گذرد. البته همچنان سرباز وطن و نظام هستم و هر كجا كه لازم باشد به طور غيررسمي فعاليت خواهم كرد.

 

از خانواده تان بگوييد؟ در يك خانواده سطح پايين به دنيا آمدم پدرم كارگر بود. يكي از برادران من و دو برادر همسرم به شهادت رسيدند و ما توفيق اين را داشتيم كه عضوي از خانواده شهدا باشيم. بعد از پيروزي انقلاب و شروع فعاليتم در سپاه، اكثر فعاليتم در زمينه هاي سياسي امنيتي و در راستاي انقلاب و خط ولايت بود و خدا را شكر مي كنم كه حتي يك درجه انحراف در عقايد، افكار و ديدگاهم ايجاد نشده است.

عکس: مسعود ساکی

 كنكور و درس خواندن در آن زمان براي شما چگونه بود؟ من در كنار درس خواندن كار هم مي كردم در سال 56 در كنكور شركت كردم و با رتبه 302 در مقطع كارداني انستيتو تكنولوژي يزد پذيرفته شدم. در آن زمان شروع تحصيل ما با شكل گيري جريان انقلاب بود كه من هم توفيق شركت در آن را داشتم. در اين راستا دانشگاه ها يك ترم تعطيل شد و بعد از آن هم يك ترم به خاطر انقلاب فرهنگي تعطيلي داشتيم و بعد از آن مدرك كارداني را اخذ كردم. بعد از آن وارد سپاه شدم و در مقطع كارشناسي ادامه تحصيل دادم و بعد از گذشت 10 سال مجددا در رشته مديريت دولتي در مقطع كارشناسي ارشد ادامه تحصيل دادم و در سال 81 موفق به اخذ مدرك كارشناسي ارشد شدم.

در چه سالي ازدواج كرده ايد؟ ازدواج هاي آن زمان هم مثل الان سخت بود؟ نه خيلي، ازدواج ها بسيار ساده بود من سال 61 در اوج دفاع مقدس يك ازدواج بسيار ساده و سنتي داشتم كه ثمره آن دو دختر  است كه هر دو در رشته حقوق تحصيل كرده اند. در حال حاضر يكي از آن ها متاهل است.

چگونه و در چه سالي به استانداري يزد رفتيد؟ بعد از تشكيل دولت نهم من يك سمت مديريتي داشتم كه در آن سمت تقاضاي بازنشستگي كرده بودم و در شرف بازنشستگي بودم كه بر اساس نياز استان و هماهنگي هايي كه در مركز صورت گرفته بود به اين سمت انتخاب شدم و چون به اين كار آشنا بودم خيلي راحت فعاليتم را در نيمه اول سال 85 آغاز كردم و اوايل سال 88 توفيق بازنشستگي را داشتم.

در حال حاضر مشغول به كاري هستيد؟ در دوره استراحت به سر مي برم اما از دو سال گذشته با دانشگاه يزد، آزاد، امام حسين و پيام نور همكاري هايي داشته ام و اگر توفيق داشته باشم از مهر ماه در بحث تدريس درس هاي مديريتي در مقطع كارشناسي فعاليت مي كنم.

دوران معاونتتان چه طور بود؟ در آن مقطه كارها بسيار خوب بود البته به خاطر تغيير مديريتي استان و تغيير در سطوح مختلف من به عنوان معاون سياسي و امنيتي وظيفه هماهنگي را داشتم و يك مقدار كار سخت بود اما به لحاظ تجربه اي كه در امورات مديريتي و سياسي امنيتي داشتم شرايط كار بسيار محيا و دوران بسيار خوبي داشتيم. به حمد الله شرايط امنيتي بسيار خوب و مناسب بود و ما در طي جلساتي كه در سطح استان براي برقراري امنيت داشتيم كارهاي تخصصي بسيار خوبي انجام داديم كه تمام زواياي كار در آن سنجيده مي شد تا بتوانيم فضاي امنيتي خوبي را براي فعاليت هاي دولت محيا كنيم. خوشبختانه در مدت زمان مسئوليت من چهار دوره انتخابات در كشور برگزار شد كه با مشاركت بسيار خوب مردم و مسئو لين دست اندر كار، انتخابات خوبي را پشت سر گذاشتيم. البته بعد از انتخابات دهم با يك سري چالش ها مواحه شديم كه با همكاري دستگاه هاي مختلف توانستيم آن را حل و فصل كنيم و جز استان هاي تقريبا خوب كشور شناخته شويم. در دوران  3 سال و نيمه مسئوليت من، 2 سفر دولت را به استان داشتيم كه مصوبات بسيار خوبي به تصويب رسيد و سفر تاريخي رهبر معظم انقلاب نيز برگ زريني در تاريخ استان بود و من مسئوليت كميته امنيتي سفر را بر عهده داشتم.

 در مجموع از كار چند ساله خود راضي هستيد؟ من كه خود نمي توانم تعريفي از كار خود در استانداري داشته باشم اما با توجه به مسائلي كه در استان رقم خورد، احساس مي كنم شرايط آرام و خوبي را گذرانديم و اين آرامش به خاطر هماهنگ شدن بسياري از مسائل بود. خوشبختانه من شناخت بسيار خوبي از استان داشتم  كه توانست از بسياري از چالش ها پيشگيري كند. در راس استان هم آقاي فلاح زاده به عنوان يك استاندار مسلط، قوي، دلسوز و فعال بودند كه باعث مي شد ما هر قدر هم كه به دنبال اجراي برنامه ها بوديم، باز هم ايشان مطالباتي داشته باشند و اين باعث تحرك خود به خودي و كم شدن تنش ها مي شد. در هر صورت احساس مي كنم كه دوران خوب و مناسبي داشتيم.

عكس:‌ عليرضا نجاتي

 آيا شد كه در حيطه مسئوليتتان بخواهيد كاري انجام دهيد و نگذارند؟ اصولا در كار اداري اينگونه نيست كه كاري صد در صد طبق نظر فرد انجام گيرد و ممكن است بعضي از جاها نظرات كارشناسي با صلاح ديد مسئولين متفاوت باشد ولي در كل برآيند مثبتي بود و در بيشتر موارد خواستگاه هاي ما و مسئولين كشوري با هم منطبق بود.

در اين 3 سال فعاليت، رابطه شما با مطبوعات و رسانه ها چگونه بوده است؟ اين را كه بايد از خود اصحاب رسانه پرسيد ولي بنده به لحاظ اينكه مسئوليت رياست شوراي اطلاع رساني را نيز بر عهده داشتم الزاما ارتباطات نزديكي با همه اهل قلم و مطبوعات و رسانه هاي ملي داشتم و نوع كار ايجاب مي كرد در فواصل مختلف با اين افراد جلساتي را داشته باشيم و در مورد موضوعات مختلف به بحث بنشينيم. رسانه ها اگر مشكلي داشتند با خود من مطرح مي كردند و به همين دليل ارتباط من با نشريات و رسانه ها حتي بيشتر از گروه ها ي برنامه ريزي و ديگر گروه ها بود. از طرفي مطبوعات خواستگاه ها ي خود را در حوزه هاي سياسي امنيتي استان مي ديدند. ما با صدا و سيما نيز ارتباط نزديكي داشتيم و تنها جايي كه من براي اولين بار با آن مصاحبه مي كنم ابتكار يزد است آن هم به دليل اينكه تازه فعاليت خود را شروع كرده است.

علاوه بر بي توجهي نسبت به هفته نامه ابتكار، چرا بعد از روزنامه و سراسري شدن ابتكار، باز هم روند بي توجهي مسئولين ادامه پيدا كرد؟ ارتباط ما با مطبوعات از دو طريق روابط عمومي و خانه مطبوعات صورت مي گيرد كه شايد يكي ازاين دو باعث كندي روند ارتباط بوده است.

 

عکس: مسعود ساکی

روزنامه ابتكار مرتبا به استانداري فرستاده مي شد اما چندان توجهي به آن نمي شد، چرا؟ اينكه به روزنامه ابتكار كم لطفي شده، اگر مسئول بودم جواب گو مي شدم اما الان چيزي در دست من نيست و پيشنهاد مي كنم اين مسئله را با آقاي دشتي مطرح كنيد.

حال و هواي انتخابات دهم را چگونه ديديد؟ انتخابات با لطف خدا و همت مردم بسيار خوب برگزار شد و اين حضور صد در صدي مردم يزد بزرگترين سرمايه براي كشور است.

آيا آقاي دوران مي توانند يكي از گزينه هاي بعدي براي استانداري يزد باشد؟ به هيچ وجه!!! آقاي دوران به عنوان فردي كه بيش از سي سال كار كرده بازنشسته شده است و اگر بخواهد كاري انجام دهد در زمينه هاي فرهنگي و تربيتي خواهد بود.

منبع موثقي به ابتكار اطلاع داده كه يكي از گزينه هاي مطرح براي استانداري يزد شما هستيد، نظر خودتان چيست؟ براي اولين بار است كه مي شنوم، البته هر چيزي ممكن است، من اين را نفي نمي كنم، اما  قطعا اين سمت را قبول نمي كنم .

عكس:‌ عليرضا نجاتي

يكي از طرح هاي مصوب در سفر رياست جمهوري، منطقه ويژه غذا ، دارو و پزشكي (شهر سلامت) بود اما مورد بررسي و پيگيري قرار نگرفت، پاسخ شما چيست؟ من اينطور طرحي در خاطرم نيست. بزرگترين منطقه غذا، دارو و پزشكي در صدوق يزد؟ اگر مصوبه سفر دوم است هنوز بررسي نشده چون ما هنوز در حال اجراي مصوبات دور نخست هستيم و اصلا اينطور چيزي به من ارجاع داده نشده است. قبل از اينكه يك طرح مصوب شود، كارگروه هاي مختلفي تشكيل شده و براي دولت فرستاده مي شود. طرح شما ممكن است در اين مرحله مطرح شده باشد. ممكن است اين طرح براي يزد در اولويت نبوده كه البته من در رابطه با اين طرح اصلا اطلاعي ندارم و اگر اينطور طرحي بخواهد در يزد اجرايي شود، من خودم شخصا حاضرم  همكاري كنم، زيرا انجام اينطور كاري براي يزد به لحاظ موقعيت بسيار خوب جغرافيايي، كار بسيار عالي است.

حرف آخر... در پایان ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان به همه شما و خوانندگان روزنامه ابتکار برای شما و همکاران محترمتان آرزوی موفقیت دارم. 

به خاطر عجله اي كه آقاي دوران داشتن، بعد از اين مصاحبه سري هم به تحريريه زدن كه قبلا گزارش تصويري اون رو براتون گذاشتم. تا بعد...