زمان : 03 Shahrivar 1388 - 20:43
شناسه : 18782
بازدید : 5232
صفايي فراهاني: محرز بود که احمدي نژاد در انتخابات پيروز مي شود صفايي فراهاني: محرز بود که احمدي نژاد در انتخابات پيروز مي شود

محسن صفايي فراهاني، رييس هيئت اجرايي جبهه مشارکت با رد شائبه تقلب در انتخابات گفت که محرز بود که دولت موجود برنده مي‌شود.

به گزارش ايرنا، محسن صفايي فراهاني در جمع خبرنگاران با اشاره به مطالبي که براي دفاعيات خود نوشته است، گفت: به نظر من اقداماتي که دولت نهم طي چهار سال گذشته کرد از انواع و اقسام وام‌هايي که به روستاييان داد، کمک‌هايي که به آنان و اهالي مناطق حومه شهرها کرده بود، به بيش از يک ميليون خانوار عملا زمين‌هاي 99ساله داده بودند، به 20 ميليون نفر سهام عدالت داده بودند و سود آن تقسيم شده بود، فکر مي‌کنم از قبل از آن محرز بود که دولت موجود برنده مي‌شود و نياز به اين نبود که با تقلب کاري انجام شود.
صفايي فراهاني که در حاشيه چهارمين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات برخي دستگيرشدگان در آشوب‌هاي اخير سخن مي‌گفت، با اشاره به متن دفاعياتي که نوشته بود و در دست داشت، گفت که در دادگاه نيز همين گفته‌هاي خود را تکرار مي‌کند.
خبرنگاري پرسيد "شما تلويحا تقلب را رد کرديد؟"، که وي پاسخ داد: من "تلويحا" رد نکردم بلکه اساسا گفتم اقدامات آقاي احمدي‌نژاد در چهار سال گذشته در اقتصاد کلان ايران دو اثر منفي داشت: باعث رشد نقدينگي و کاهش سرمايه‌گذاري شد اما در اقتصاد خرد مشکل بسياري از سطوح پايين جامعه حل شد. نقدينگي‌اي که به رگ‌هاي جامعه تزريق شد، مشکل مقطعي آنان را حل کرد به همين دليل تصور مي‌کنم بيش از 90 درصد روستاييان و حاشيه‌هاي شهرها و شهرهاي کوچک به آقاي احمدي‌نژاد راي دادند و هرگونه که محاسبه کنيد، ايشان راي را آورده است ولي اينکه بگوييم نخبگان راي دادند يا خير... هيچکس راي را چک نمي کند که نخبه اين راي را داده است يا غير نخبه. مهم اين است که وي راي آورده است.
هنگامي که ازاو پرسيده شد "اعتراض‌ها براي چه چيز بود؟"، وي پاسخ داد: من نه راي دادم و نه در هيچ راهپيمايي شرکت کردم. من هيچ راهپيمايي را تاييد نکردم و عموما به اين روش‌هاي راهپيمايي کشورهاي جهان سوم که در آنها احزاب و سنديکاها پا نگرفته‌اند، اعتقاد ندارم چون نمي توان آن را کنترل کرد و انتهاي آن بي برو و برگشت به اغتشاش مي‌انجامد.
وي با در پاسخ به پرسشي درباره عضويت خود در حزب مشارکت، با بيان اينکه "من از ابتداي فروردين تا خرداد وقت نکردم در حزب حضور داشته باشم "، افزود: تا آنجا که اطلاع دارم، حزب بجز دو اطلاعيه که درباره حمايت از آقاي موسوي و بيانيه روز بيست و چهارم خردادماه، اطلاعيه ديگري نداده بود. اگر چيز ديگري دادستان براي ارائه دارد، بحثي ديگر است اما کارشناساني که در طول بازجويي‌ها با من ارتباط داشتند چيزي جز اين دو اطلاعيه به من نشان ندادند.
رييس هيئت اجرايي جبهه مشارکت در پاسخ به اين پرسش که "آينده سياسي خود را چگونه مي‌بينيد؟"، گفت: با بحث‌هايي که امروز ديدم و با توضيحاتي که امروز شنيدم، فکر مي‌کنم اگر ديگرگوني در جامعه سياسي اتفاق نيفتد مشکلات سياسي يکي و دو تا نخواهد شد.
وي با ابراز تاسف از اينکه وقت صحبت در دادگاه را نيافت، به سخنان يحيي کيان تاج بخش درباره استحاله فرهنگي و استحاله سياسي اشاره کرد و ادامه داد: اينها حرف‌هاي من است. من هم در نوشته هاي خود به استحاله سياسي و فرهنگي در ايران اشاره کرده بودم و نوشته بودم که اگر به اينها توجه نکنيم، فعاليت کردن در ايران کار مشکلي خواهد بود.
صفايي فراهاني تصريح کرد: شخصا اگر ببينم شرايط به اين شکل خواهد بود و يک روزي تکليف من مشخص شود، ديگر با اين وضع فعاليت‌ سياسي نخواهم کرد.
اين عضو جبهه مشارکت ادامه داد: فعاليت سياسي داشتن يعني اينکه دائما با مسائل مختلف روبرو باشم.
وي در پاسخ به اين پرسش که " رفتار بازجوها و زندانبانان چگونه بود؟ "، اين رفتار را به دو بخش تقسيم کرد و گفت: اجازه بدهيد بخش اول را نگويم اما بخش دوم خيلي خوب بود.
از صفايي فراهاني درباره اظهارات سعيد حجاريان پرسيده شد. وي اظهار داشت: نظر هر فردي براي خودش محترم است همانگونه که ممکن است من نظري داشته باشم.
وي درباره اعلام استعفاي حجاريان از حزب مشارکت در جلسه روز سه شنبه دادگاه گفت: کناره‌گيري از حزب با نداشتن فعاليت سياسي فرق زيادي دارد. نمي دانم آقاي حجاريان آيا به جمع‌بندي رسيده که ديگر فعاليت سياسي نکند؟ من تصميم گرفتم اگر شرايط به همين شکل پيش برود و استحاله فرهنگي ادامه يابد، با توجه به سن و سال خود ديگر فعاليت سياسي نکنم... فارغ از اينکه اجازه دهند حزب به فعاليت خود ادامه دهد يا خير.
عضو حزب مشارکت با بيان اينکه "آقاي حجاريان گفت که از حزب کناره‌گيري مي‌کند اما تحليل من گسترده تر‌از آقاي تاج بخش است"، افزود: من به اين نتيجه رسيدم که طي بيست سال اخير هم استحاله سياسي و هم استحاله فرهنگي رخ داده است و مادام که مسئله استحاله سياسي حل نشود فعاليت سياسي کار آساني نخواهد بود و من هم توان اين را ندارم که دائما به عنوان يک سيستم اطلاعاتي چهارچشمي مراقب اين باشم که چه اتفاقي مي‌خواهد بيفتد و غافلگيرم کند. لذا ترجيح مي‌دهم کار سياسي نکنم.
وي درباره حمايت خود از ميرحسين موسوي در انتخابات اظهار داشت: من به دليل اينکه حزب ما به آقاي موسوي به عنوان نامزد رسيده بود، به نظر حزب احترام گذاشتم. من مهندس موسوي را مي‌شناختم. فکر مي کنم وي در زمينه اقتصاد دولتي و سيستم بين‌الملل از آقاي احمدي‌نژاد تندروتر است و او را متعادل‌تر از آقاي احمدي‌نژاد نمي‌دانم.
خبرنگاري درباره تصميم موسوي در راه‌اندازي يک تشکيلات از سوي موسوي پرسيد. وي با اشاره به اينکه از تاريخ بيست و چهارم خردادماه در بازداشت بوده است، گفت: چون اطلاعاتي به ما نمي‌رسيد، از هيچ چيز خبر ندارم و خبال من راحت است.
صفايي فراهاني درباره راه‌اندازي چنين تشکيلاتي تصريح کرد: فکر مي کنم اينها يک شوخي است.
وي افزود: کشورهاي در حال توسعه نشان داده‌اند براي اينکه مردم بتوانند حرکت‌هاي اجتماعي آنان را بفهمند، بايد نهادي تشکيل شود.
وي با بيان اينکه "من انتقاد به دولت هم دارم "، افزود: دولت مي‌توانست مشکل احزاب را به گونه‌اي حل کند که احزاب هدايت شوند نه اينکه آنان را رها کنيم و سپس بفهميم فلان فرد عضو بنياد سوروس است. هيچ حزبي سازمان اطلاعاتي ندارد که عضو سوروس را شناسايي کند. اين وظيفه نظام است که کمک کند احزاب در قالب مجوز بتوانند فعاليت کنند.
چهارمين جلسه رسيدگي به اتهامات برخي دستگيرشدگان در جريان اغتشاش‌هاي اخير تهران صبح سه‌شنبه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامي با حضور سران اصلاح طلب برگزار شد.