زمان : 03 Shahrivar 1388 - 20:08
شناسه : 18776
بازدید : 3448
گزارشی از بزرگداشت آذر يزدي، حرف و سخنهای نویسندگان از پدر ادبیات کودک و نوجوان گزارشی از بزرگداشت آذر يزدي، حرف و سخنهای نویسندگان از پدر ادبیات کودک و نوجوان
 بزرگداشت مهدي آذر يزدي عصر چهارشنبه بیشت و هشتم مردادماه 1388 در خانه هنرمندان ايران با حضور جمعي از نويسندگان برگزار شد.
در اين بزرگداشت محمود برآبادي، احمد نثاري، غلامرضا امامي، محمد جعفري، محمدهادي محمدي، اميركاووس والازاده و مهدي حجواني حضور داشتند.

* برآبادي: نثر آذر يزدي در برقراري ارتباط با مخاطب بي‌نظير بود
محمود برآبادي نايب رئيس هيأت مديره انجمن نويسندگان كودك و نوجوان در اين بزرگداشت گفت: مرحوم آذريزدي بر گردن ما حق استادي داشتند و يكي از پركارترين و جدي‌ترين نويسندگان اين حوزه بودند. او توانست نثري روان، سليس و شيرين را در آثار خود بكار بگيرد. گرچه نثر او از لحاظ ساختاري تازه و بديع نبود، اما در برقراري ارتباط با مخاطب بي‌نظير بود.
وي ادامه داد: قرار بود سال گذشته مراسم بزرگداشتي با حضور خود نويسنده برگزار شود كه بيماري ايشان پيش آمد.

* نثاري: آثار آذر يزدي با ما سخن مي‌گويد
احمد نثاري رئيس موسسه انتشارات اميركبير در اين مراسم اظهار داشت: آثار آذر يزدي با ما سخن مي‌گويد. كتاب‌هاي وي در انتشارات اميركبير چاپ و منتشر مي‌شد و قرار است در آينده كتاب‌هاي صوتي ايشان از همين انتشارات منتشر شود.
وي ادامه داد: رويكرد انتشارات اميركبير، توجه به آثار كودك است كه زيرنظر آقاي مصطفي رحماندوست اداره مي‌شود.

* جعفري: كاش بازنويسي‌هاي آذر يزدي به جريان تبديل مي‌شد
محمد جعفري در اين نشست در باره نقش و اهميت تاريخي قصه هاي آذر يزدي بيان داشت: بازنويسي و بازآفريني آثار ادبي تقريباً قدمتي به اندازه خود آثار ادبي دارند. اين باز توليدها در طول فرهنگ گذشته و تاريخ ادبيات ما وجود داشت و ادامه پيدا كرد. تا چند سال قبل از مشروطيت و از آن به بعد تقريبا متوقف شد. نتيجه بازنويسي‌ها استمرار فرهنگي در يك ملت است.
وي افزود: زماني آذريزدي، اين بازنويسي را كرد كه يك گرايش به سمت بومي‌گرايي در ايران به وجود آمد. با توجه به اين استاد آذر يزدي، كارهايش قابل بررسي است و ارزش كارها صد برابر بيشتر از چيزي است كه بيان شد. اگر كار آذر يزدي به جريان تبديل مي‌شد، بي‌شك تأثيرات اين جريان بيشتر از تأثيري بود كه خودش به تنهايي برجاي گذاشت.

* حجواني: آذر يزدي شخصيت فرانسلي دارد
همچنين مهدي حجواني نويسنده و مدرس دانشگاه گفت: مهدي آذر يزدي شخصيت فرانسلي دارد و بركتي در قلم او بود كه در نوشته‌ها خودش را نشان داد.
حجواني اظهار داشت: آذر يزدي هم در زمان خودش در جغرافيا و بافت زماني خودش كار مهمي كرد و هم اگر به فرض بياييم پرده‌هاي زمان را برداريم روح بزرگي داشت. جغرافياي زمان او را در سه بخش محوري، تقسيم مي‌كنيم. بايد حدود 52 سال به عقب برگرديم وقتي او 35 ساله بود و اولين كتاب خود را نوشت:
1- مهدي آذريزدي كسي كه پدرش اجازه تحصيل به او نمي‌دهد و تنها از پدرش و مردم كوچه و بازار مي‌آموزد. در 17 سالگي كار مي‌كند.
2- در اين دوره از عمرش كودكي رسميت نداشته و نگاه او نگاهي بزرگسالانه به ادبيات كودك بود. سايه تعليم و تربيت در ادبيات كودك سيطره داشته كه اين نگاه با نگاه سياسي در ادبيات كودك آميخته شد.
3- بعد از مشروطه گرايش جامعه ما به غرب و مدرنيته پيدا مي‌كند و در ادبيات خودش را به شكل ترجمه نشان مي‌دهد.
وي ادامه داد: ما كسي را فرض مي‌كنيم كه درس نخواند با مصداق "نگار من كه به مكتب نرفت و خط ننوشت/ به غمزه مسئله‌آموز صد مدرس شد " آدم تنها و منزوي كه در كتاب‌فروشي كار مي‌كرد و ساده زيست. او مي‌آيد در كنار نهضت ترجمه راه جديدي مي‌رود و آن اتكا به ادبيات داستاني كهن ايران و فرهنگ ديني بود.
حجواني در پايان بيان داشت: اتكا مهدي آذريزدي اتكايي منفعلانه نيست، يعني صرفا مصرف كننده نيست، نوآورانه است. او روايتي خشك و كوتاه از داستان ارائه نمي‌كند. نثر او لحن قصه‌گويانه دارد. طنزي كه در گفته‌هاي اوست در نثرش هم مي‌باشد.

* امامي: آذر يزدي عشق به قدرت نداشت
غلامرضا امامي نويسنده و مترجم ادبيات كودك و نوجوان گفت: بسيار كساني به قدرت عشق مي ورزيدند اما او عشق به قدرت نداشت، قدرت عشق را دريافته بود.
امامي اظهار داشت: من هميشه ابا دارم كه در مجلس ترحيم سخن بگويم چرا كه بايد بسيار چيزهايي را كه نبايد گفت، گفت. و چيزهايي را كه بايد گفت، از ياد برد. اما من با ميل پذيرفتم كه از آذريزدي سخن بگويم.
وي ادامه داد: آذر يزدي آغازگر بازنويسي قصه‌هاي كهن بود. ما گذشتگان‌مان را فراموش كرده‌ايم چندي ديگر مهدي آذر يزدي را نيز فراموش مي‌كنيم آنچه مي‌يابم و مي‌بينم در آذريزدي سادگي او بود همان‌گونه كه حرف مي‌زد، زندگي مي‌كرد. ما بسيار پيچيده شديم در رفتار و گفتارمان و به كنايه سخن مي‌گوييم. در آذر يزدي آنچه كه من ديدم و اكنون كم مي‌بينم سادگي و صفا بود. اين سادگي باعث شد كه كودك و نوجوان به آن دل ببندند.
وي در پايان افزود: ما منقطع بوديم با گذشته خود و اين انقطاع به بركت آذريزدي به پل رسيد. او مي‌خواست براي بچه‌ها بگويد و خود بچه‌اي بود در 80 سالگي. آذر يزدي جايي نداشت و سرايي نداشت، اما دل همه بچه‌ها سراي او بود.در عصر ارتباط جمعي، در عصر ديجيتال، ماهواره و اينترنت كمترين ارتباط را با دنياي خود داشت. آذر يزدي هست در ميان ما، در ميان بچه‌هاي ما و همچون آذري ا‌ست، همچون مشعلي است كه ما را از تاريكي‌ها عبور داد.

* محمدي: آذر يزدي دائم تكرار مي‌كرد فصل زندگي من تمام شده
محمد هادي محمدي نويسنده كودك گفت: آذر يزدي تنها زيست و تنها رفت آذر اگرچه خود دوست داشت تنها باشد اما احساسات عميقي داشت كه مي‌بايست جامعه قدر آن را بداند.
محمدي اظهار داشت: آْذر يزدي شخصيت خيلي خاصي داشت. او يك شوريده نهان بود و در حقيقت به تنهايي بر همه سنت‌ها و قواعد دست و پاگيري كه زندگي را به او تلخ كرده بود، شوريده بود. شخصيت او بسيار پيچيده بود و روشنفكر بود.
وي ادامه داد: آذر نسبت به مسائل اجتماعي حساس بود. و ديد خودش را داشت. ايشان در سال 87 احساس مي‌كرد، چيزي دارد برايش اتفاق مي‌افتد و دائم تكرار مي‌كرد فصل زندگي من تمام شده.
همچنين در اين نشست فيلم مستندي به نام "پيرمرد و دنيا " به كارگرداني پويا آذربايجاني پخش شد.
اين مراسم با همكاري انتشارات امير كبير و خانه هنرمندان ايران برگزار شد.