زمان : 26 Mordad 1388 - 21:57
شناسه : 18652
بازدید : 5444
آيت‌الله لاريجاني: اجراي قانون ناقص بهتر از عمل خودسرانه است آيت‌الله لاريجاني: اجراي قانون ناقص بهتر از عمل خودسرانه است

یزدفردا : رئيس جديد قوه قضاييه گفت: قانون‌مداري بايد شعار اصلي همه و مدار عمل براي همه باشد، عمل به قانوني كه داراي نقص است بهتر از فقدان قانون و عمل خودسرانه خواهد بود. 

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، آيت‌الله صادق لاريجاني رئيس جديد قوه قضائيه صبح امروز دوشنبه در مراسم توديع و معارفه رؤساي قديم و جديد قوه قضاييه طي سخناني ضمن تشكر از حضور مسئولين عالي رتبه نظام در اين جلسه گفت: از مقام معظم رهبري كمال تشكر را دارم. اعتماد ايشان به اينجانب در چنين مسووليت خطيري، عين عنايت و لطف است و اميدوارم كه خداوند سايه پربركت ايشان را مستدام بدارد.
وي افزود: آيت‌الله شاهرودي در طول رياست ده ساله خود در دستگاه قضايي تلاش‌هاي فراواني در بهبود وضعيت قضاء كشور كرده و گام‌هاي مؤثري در اين جهت برداشتند. آيت‌الله شاهرودي با تيز‌بيني قابل ستايش خود به تأسيس اموري در دستگاه قضا پرداختند كه انجام آنها چندان هم آسان نبوده است؛ خصوصا احياي دادسراها كه در فرآيند دادرسي و احقاق حقوق نقش بسزايي دارد.
رئيس جديد قوه قضائيه تصريح كرد: اهميت جايگاه قوه قضاييه و نقش آن در اصلاح جامعه و سلامت دستگاه‌هاي اجرايي كشور نياز به بيان و تأكيد ندارد، اگر بگويم قوه قضاييه چهره و وجهه نظام است گزافه نگفته‌ايم.
لاريجاني يادآور شد: حكم عادلانه و اجراي عدالت توقع اصلي از اين نهاد است اما شهامت حكم عادلانه و اجراي عدالت در همه حال فقط در آن عالم سخن آسان است .
رئيس جديد قوه قضائيه ادامه داد: حقيقت عدالت امري پيچيده است و تبيين فلسفي آن بزرگاني را عجز آورده است ولي با همه اين احوال نمي‌توان انكار كرد كه مصاديقي از مفهوم عدالت واضح است و همه مي‌دانند كه اين مصاديق لااقل تساوي در مقابل قانون يعني عدالت مي‌باشد و قانون‌گريزي خلاف عدالت است. قانونمداري بايد شعار اصلي همه باشد و مدار عمل براي همه قرار گيرد و در واقع بايد گفت كه عمل به قانوني كه داراي نقض است بهتر از فقدان قانون و عمل خودسرانه مي‌باشد.
وي با اشاره به زحمات شهيد بهشتي در بهبود و تكامل دستگاه قضايي اظهار داشت: ترديدي نيست كه اين دستگاه عظيم علي‌رغم همه تلاش‌هاي صورت گرفته توسط شهيد بهشتي و در طول اين مدت هنوز نيازمند فعاليت‌هاي فكري و عملي بسياري است.
رئيس جديد قوه قضائيه اضافه كرد: گمان مي‌كنم خلاء هاي فراواني در دستگاه قضايي وجود دارد كه بايستي با حفظ اولويت به آنها پرداخت كه از جمله اين خلاء‌ها نيروي انساني آزموده و سالمي است اگر چه قضات آگاه و صالح در دستگاه قضايي كشور بسيار هستند ولي نبايد فراموش كرد كه حجم عظيم پرونده‌ها قضات را فرسوده مي‌كند. لذا بايد چاره‌اي براي تربيت قاضي و استفاده بهينه قضات مشغول به كار انديشيد.
لاريجاني خاطر نشان كرد: بعد نظارتي در دستگاه قضايي كشور امر بسيار مهمي است كه همه به آن اذعان دارند و هم به نظارت دروني دستگاه قضايي مربوط مي‌شود و هم به نظارت بيروني نسبت به قوه مجريه و ساير قوا و همه بايد براي بهبود اين وضع مسئوليم تا تلاش كنيم.
وي افزود: هيچ كس نبايد جرأت كند و به خود حق بدهد كه بر خلاف قانون حكم كند و حقوق شهروندان را ضايع كرده و آرامش و امنيت آنان را سلب كند. چنين كساني بايد بدانند كه دير يا زود به محكمه عدل فراخوانده مي‌شوند و حق مظلومان از آنان ستانده مي‌شود.
رئيس جديد قوه قضاييه ادامه داد: بنده در اينجا اعلام مي‌كنم كه در اين راستا نسبت به احدي گذشت نخواهم كرد و به كمك خداوند خاطيان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد.