زمان : 19 Mordad 1388 - 23:46
شناسه : 18522
بازدید : 1537
مسئوليت‌هاي سنگين شوراي شهر مسئوليت‌هاي سنگين شوراي شهر
مسعود-میرجلیلی  :شوراهاي اسلامي شهر و روستا يكي از برجسته‌ترين نهادهاي مردمي اين مرز و بوم هستند كه با رأي مستقيم مردم دست در دست هم گذاشته و آهنگ خدمت به مردم را دارند. جايگاه و مسئوليت‌هاي سنگين آنان از منظر قانون اساسي و قوانين عالي كاملاً روشن و مبرهن است گرچه ابهامات قانوني متعددي فراگير آنان وجود دارد اما به هر حال از آنجا كه داراي پشتوانه ملي هستند راه برايشان باز است. در اين ميان شوراي محترم اسلامي شهر يزد با تركيبي كه به خود گرفته است نقطه اميدي براي مردم ما به حساب مي‌آيد گر چه اين گلايه وجود دارد كه اين شورا و شهردار محترم منتخب آن نتوانسته‌اند چونان دوره قبل اقدام به پروژه‌هاي سنگين چشمگيري داشته باشند و كارهاي اجرايي آنان از سرعت خوبي برخوردار نيست و آنچه كه توسط آن عزيزان به انجام رسيده عموماً تكميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام شهردار قبل بوده است اما باز هم خدمتشان قابل تقدير و سپاسگزاري است.
يكي از مهم‌ترين مسئوليت‌هاي سنگين اين شورا تجليل و تكريم از علما و بزرگان خدوم شهر يزد و به ويژه تجليل و تكريم از ياران انقلاب و امام و پشتيبانان دوران دفاع مقدس است.
همگان نيك مي‌دانند كه خاندان جليل‌القدر مدرسي با سابقه‌اي سيصد ساله در شهر يزد پيوسته مرجع و پناه مردم بوده و مرجعيت علمي شهر را به طور ثابت بر عهده داشته‌اند. گواه بر اين مطلب متن وقف‌نامه‌ها، آثار و تأليفات، كتاب‌هاي تاريخي و صدها خاطره منقول سينه به سينه است كه متأسفانه به آن پرداخته نشده است. تجليل از اين بيت و خاندان كه عنايت ويژه رهبر معظم انقلاب در سفر به استان يزد نسبت به آنان كاملاً مشهود بود يكي از راه‌كارهاي پاسداشت از ميراث فرهنگي ارزشمند مردمان اين مرز و بوم است. چندي قبل با عبور از مسير تفت به يزد در اولين ميدان به تابلويي برخوردم كه بر روي آن ثبت شده بود «ميدان حضرات آيات مدرسي». با ديدن اين تابلو كمي خرسند شدم كه بالاخره شوراي شهر توجهي هم به تلاشگران عرصه علم و عمل يعني بزرگان خاندان مدرسي نموده است. اما با گذشت يك ماه به يكباره عنوان تابلو تغيير كرد و به نام «آيت‌الله سيدجواد مدرسي» ثبت گرديد. نويسنده گرچه از فعل و انفعالات پشت صحنه اين جريانات مطلع نيست اما افواهاً شنيده مي‌شود كه شهردار محترم و شوراي شهر با جلساتي كه داشته‌اند و نشست و برخاست‌هايي كه انجام داده‌اند عنوان تابلو را تغيير داده و علي‌رغم مصوبه اوليه شوراي اسلامي شهر يزد آن را دگرگون كرده‌اند البته شخصيت مرحوم آيت‌الله سيدجواد مدرسي و نقش ايشان در انقلاب و دفاع مقدس بر كسي پوشيده نيست و شايسته بود براي ايشان نيز يادبودي در نظر گرفته شود اما در اين بين نبايد از نقش ارزشمند شخصيت برجسته ديگري از اين خاندان كه برادر بزرگ آيت‌الله سيدجواد مدرسي مي‌باشند غفلت كرد.
شخصيتي كه حضورش در انقلاب پا به پاي شهيد صدوقي(ره) و همگام با امام از سال 1342 به بعد بر اساس مكتوبات و اعلاميه‌ها روشن است، شخصيتي كه خدمات اجتماعيش بعد از شهيد صدوقي قابل مقايسه با هيچ يك از عالمان اين ديار نبوده است، شخصيتي كه با عزيمت امام به پاريس به عنوان حمايت و اعلام وفاداري به امام راحل به پاريس سفر كرد، شخصيتي كه با هجرت به پاريس از سوي امام خميني مأموريت يافت تا به نجف اشرف رفته و با بزرگان حوزه علميه نجف از جمله مرحوم آيت‌الله العظمي خويي درباره نقش ضد ديني شاه و مبارزات اسلامي مردم به رهبري امام خميني(ره) گفتگو و ديدار كند، شخصيتي كه مورد اطمينان تمامي مراجع ديني قرار داشت و بر اساس درخواست او برخي از مراجع وقت نسبت به جريان انقلاب در يزد اعلاميه صادر مي‌كردند. شخصيتي كه بعد از نصب شهيد صدوقي به عنوان امام جمعه مركز استان از سوي دفتر امام خميني(ره) در همان سال 1358 به امامت جمعه حومه شرق يزد منصوب شده بود و حدود بيست سال به اقامه جمعه در آن منطقه و مركز استان مي‌پردازد كه خطبه‌هاي حكيمانه‌اش زنگار از دل همگان مي‌زدود، شخصيتي كه پيوسته ملجاً و پناه رزمندگان اسلام بود و با حمايت‌هاي معنوي و مادي و دعوت از مردم براي پاسداري از اين ارزش‌ها بر اكثر شهداي گلگون‌كفن اين ديار نماز گذارد و در تشييع پيكر پاك آنان پيشگام بود.
شخصيتي كه اكثر روحانيون در دهه‌هاي چهل و پنجاه و شصت و هفتاد از خرمن درس او بهره‌ها بردند و از پشتيباني معنوي و مادي او برخوردار بودند، شخصيتي كه به مانند مرحوم آيت‌الله فقيه خراساني در اكثر روستاهاي اين استان پا گذاشت و بسترهاي ترويج اسلام و تشيع را فراهم آورد، شخصيتي كه به گفته اكثر روحانيان پيشگام در امر اعزام مبلغ براي روستاها در اين استان بود، شخصيتي كه در فصل تابستان وقتي به ييلاقات استان هجرت مي‌كرد علما و مدرسان و طلاب پروانه‌وار گرد شمع وجودش جمع مي‌شدند و با گرمي وجودش به درس و بحث تربيت طلاب و ارشاد مردم مي‌پرداختند.
شخصيتي كه با ارتحالش مردم استان داغدار گرديده و با تسليت رهبر فرزانه انقلاب و مراجع تقليد از جمله حضرات آيات فاضل لنكراني(ره)، مكارم شيرازي، سبحاني، نوري همداني، موسوي اردبيلي و... آرامش يافتند، شخصيتي كه كه نور چشم سپاهيان و اميد بسيجيان عزيز در صحنه‌هاي مختلف بود و پيوسته آنان را با آغوش باز پذيرا مي‌شد و در يك جمله شخصيتي كه مرد اخلاص، عمل و اخلاق در اين استان بود.
اين شخصيت خدوم را برخي از اعضاي شوراي شهر يزد خوب مي‌شناسند و به ياد دارند از جمله رياست محترم شوراي شهر جناب آقاي فقيه خراساني كه نسبت به او آشنايي كامل دارند.
نگارنده با توجه به علاقه فراوان به شرح حال بزرگان و مطالعه در اين مسير به كتاب (نسل نور) تأليف حجت‌الاسلام سيدمحمدكاظم مدرسي مراجعه نموده و خواستم با يادآوري اين نكته به يكي ديگر از مسئوليت‌هاي سنگين شوراي اسلامي شهر يزد اشاراتي داشته باشم.
قهراً تجليل از اين شخصيت الهي پاسداشت ارزش‌هاي اسلامي، انقلاب، امام و رهبري است و تذكاري در راستاي مسئوليت شناسي نسل جديد به حساب مي‌آيد.
والسلام علي عبادالله الصالحين.