زمان : 17 Mordad 1388 - 14:45
شناسه : 18462
بازدید : 3508
چرا ابطحی در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه نشد؟ چرا ابطحی در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه نشد؟


دادستان ویژه روحانیت کشور گفت: در حوادث اخیر تنها برای دو روحانی پرونده قضایی در این دادگاه تشکیل شده است.

حجت الاسلام محمد سلیمی افزود: درباره حوادث اخیر تنها دو پرونده در شهرهای اصفهان و تهران تشکیل شده است که در نهایت دقت و ظرافت به جرائم آنان رسیدگی می شود.

سلیمی همچنین درباره رسیدگی به پرونده محمدعلی ابطحی گفت: با توجه به مرتبط بودن پرونده ابطحی با سایر متهمان پرونده حوادث بنا به درخواست مسئولان قضایی و امنیتی مقرر شد، رسیدگی به این موضوع نیز در دادگاه انقلاب رسیدگی شود.

وی گفت : دادگاه ویژه روحانیت یکی از ارکان دستگاه قضایی است که در خرداد سال 58 به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی تاسیس شد تا ضمن صیانت از لباس روحانیت با جرائم عمده و غیر عمدی این قشر برخوردهای قانونی صورت پذیرد.

حجت الاسلام سلیمی افزود: دادگاه ویژه روحانیت مستقل از قوه قضائیه و دیوان عالی کشور و مستقیما زیر نظر رهبر معظم انقلاب فعالیت می کند.

به گفته وی، این نهاد تنها در 10 شهر تهران، قم، اصفهان، شیراز، اهواز، تبریز، همدان، مشهد، کرمان و گیلان دارای دادگاه بوده و رسیدگی به شکایت و دعاوی کیفری علیه روحانیون را بر عهده دارد.

دادستان ویژه روحانیت کشور، درباره ارایه آمار و پرونده های موجود در این دادگاه هیچ اظهار نظری نکرد و گفت: با توجه به جمعیت طلاب کشور به راحتی می توان اعلام کرد، حتی کمتر از ده درصد دارای پرونده قضایی هستند.

حجت الاسلام سلیمی افزود: با توجه به پایین بودن سطح جرائم در این قشر، دادگاه ویژه روحانیون تنها با دو قاضی به صورت تمام وقت و دو قاضی دیگر به صورت پاره وقت به پرونده های وارده رسیدگی می کنند.

وی، جرائمی همچون تصادفات، اختلافات مالی و برخورد با خرافه گرایی را از بیشترین موارد رسیدگی این دادگاه اعلام کرد.

دادستان ویژه روحانیت کشور تاکید کرد:سعی و تلاش این دادگاه خارج از رسیدگی به جرائم عمد و غیر عمدی روحانیون کشور، ارتقای سطح آگاهی طلاب در حوزه های علمیه نسبت به جرایم منطقه ای آنان است.

یزدفردا