زمان : 14 Mordad 1388 - 22:43
شناسه : 18438
بازدید : 6306
اولین اعترافات عبدالله رمضان‌زاده:فرصت فکر کردن نداشتیم - هر کسی به هر دلیلی مردم را به خیابان بیاورد اشتباه کرده است اولین اعترافات عبدالله رمضان‌زاده:فرصت فکر کردن نداشتیم - هر کسی به هر دلیلی مردم را به خیابان بیاورد اشتباه کرده است


قائم مقام جبهه مشارکت با بیان اینکه تحلیل‌ها دو جنبه دارد، گفت که یکی واقعیت‌های بیرونی و دیگری تحلیل‌های ذهنی است که ما در انتخابات بر تحلیل‌های ذهنی خود متکی بودیم.

شبکه ایران: اگرچه در صحن علنی دادگاه روز شنبه چهره عبدالله رمضان زاده قائم مقام جبهه مشارکت و سخنگوی دولت دوم محمد خاتمی در میان دیگر متهمان حاضر در دادگاه به چشم می‌خورد، اما با این حال فرصتی در اختیار وی قرار نگرفت تا او هم بتواند به مانند ابطحی و عطریانفر به افشاگری در خصوص آشوب‌های اخیر و جریان اصلاحات بپردازد.

در حالی که تنها یک روز به جلسه دوم دادگاه متهمان آشوب‌ها مانده است، خبرنگار شبکه ایران از طریق منابع خبری آگاه به برخی از اعترافات وی درست یافت.

رمضان زاده که از همان روزهای ابتدایی اغتشاشات بازداشت شده بود، در اعترافاتش گفته است: اعتقاد من این است و خواهد بود که در ایران اگر خیلی تقلب صورت بگیرد از 500 هزار الی یک میلیون رای تجاوز نخواهد کرد.

او در اعترافات خود با اشاره به اینکه انتظار چنین حضوری را در پای صندوق‌های رای نداشتیم، گفت که این مسئله نیاز به تحلیل مجدد داشت که ما فرصت فکر کردن نداشتیم.

وی با بیان اینکه تحلیل‌ها دو جنبه دارد گفت که یکی واقعیت‌های بیرونی و دیگری تحلیل‌های ذهنی است که ما در انتخابات بر تحلیل‌های ذهنی خود متکی بودیم.

قائم مقام جبهه مشارکت ادامه داد: این اشتباهات خودمان است که در تحلیل‌هایمان آراء شهرهای کوچک و روستا‌ها را که به سمت احمدی‌نژاد بود را جدی نگرفتیم؛ ما به دنبال واقعیت‌هایی می‌گشتیم که تحلیل‌های خودمان را درست از آب در بیاورد و خوراک را برای تحلیل ذهنی خودمان فراهم می‌کردیم.

وی در بخش دیگری از اعترافات خود با تاکید بر اینکه هر کسی به هر دلیلی مردم را به خیابان بیاورد اشتباه کرده است، گفته که حرف‌های تندی که تاکنون زده‌ام اشتباه و در یک فضای احساسی بوده؛ برای مثال درخواست نظارت توسط ناظران خارجی برای انتخابات ریاست جمهوری یک اشتباه بزرگ است که ما خواهان آن بودیم.

اما با وجود اعترافات قائم مقام جبهه مشارکت، این تشکل تندروی اصلاح طلب امروز بیانیه‌ای منتشر کرد که به اولین دادگاه اغتشاشات اشاره داشت.

جبهه مشارکت بدون توجه به اعترافات آشکار اعضای خود و دیگر چهره‌های شناخته اصلاح‌طلب درباره صحت انتخابات، به اتخاذ تاکتیک "فرار به جلو" دست زده و بار دیگر بدون ارائه هیچ سندی اعلام کرده که همچنان بر انجام تقلب گسترده و عدم مشروعیت دولت برآمده از آن پافشاری می‌کند.

به نظر می‌رسد علت اصلی انتشار بیانیه جبهه مشارکت ترس از موج دیگری از اعترافات تکان‌دهنده متهمان آشوب‌ها و آشکار شدن نقش و جایگاه این حزب در آشوب‌های اخیر است. این همان موضوعی بود که نگرانی و هراس سازمان مجاهدین را هم برانگیخت و آن را وادار به صدور بیانیه کرد.

در همین حال برخی منابع خبر دادند که مشارکت و مجاهدین، احزاب دوقلوی حامی موسوی، به دلیل اطلاع از محتوای اعترافات ‌هم‌حزبی‌های خود در روزهای اخیر، دچار سردرگمی و ترس آشکاری شده‌اند که بیانیه اخیر تایید کننده آن است.

شاید از این رو بود که این دو حزب تا امروز هیچ واکنشی به اعترافات روز شنبه هم‌حزبی‌هایشان نشان ندادند.