زمان : 14 Mordad 1388 - 18:28
شناسه : 18427
بازدید : 2556
كميته پيگيري وضعيت بازداشت‌شدگان در آستانه انحلال كميته پيگيري وضعيت بازداشت‌شدگان در آستانه انحلال

یزدفردا : با تاييد خبر استعفاي كاظم جلالي از عضويت در كميته ويژه رسيدگي به وضعيت بازداشت شدگان اخير، ديگر اعضاي اين كميته نيز خواستار استعفا شدند.
يك نماينده مجلس كه خواست نامش فاش نشود، خبرداد كه به خاطر برخي مسائل و مشكلات، اعضاي كميته پيگيري وضعيت بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخير قصد دارند از سمت خود استعفا دهند. هرچند كه كاظم جلالي و ديگر اعضاي اين كميته تا كنون توضيحي درباره علت كناره‌گيري يا قصدشان براي استعفا را ارائه نكرده‌اند اما به نظر مي‌رسد كه عدم همكاري مسوولان امنيتي و قضايي با كميته از جمله علل نارضايتي اعضاي كميته رسيدگي به وضعيت بازداشت شدگان اخير باشد، چراكه پيشتر اعضاي كميته مذكور به صورت غير رسمي از عدم همكاري و هماهنگي مسوولان امنيتي و قضايي با مجلس براي روشن شدن روند بازجويي‌ها و محل بازداشت شدگان اخير ابراز نارضايتي مي‌كردند. در صورت اصرار 10 عضو اين كميته براي كناره‌گيري از رسيدگي به وضعيت بازداشت‌شدگان كميته مذكور منحل شده و مجلس اهرم نظارتي‌اش را در اين امور از دست خواهد داد.
كاظم جلالي با تاييد استعفاي خود از کميته ويژه مجلس براي پيگيري وضعيت بازداشت‌شدگان حوادث اخير اعلام کرد: درباره آنچه درخصوص استعفاي اينجانب از کميته پيگيري بازداشت‌هاي اخير منتشر شد، بايد عرض کنم اينجانب ضمن نفي برخي تحليل‌ها و تفسير‌هاي رسانه‌اي حول استعفاي بنده - که اصلا قرار نبود رسانه‌اي شود‌‌که البته آن را در راستاي جنگ رواني عليه جمهوري اسلامي مي‌دانم- قائلم موضوع برخورد با تخلفات صورت يافته، اراده جدي مسوولان عالي‌رتبه نظام خصوصا مقام معظم‌رهبري است و اينجانب نيز گزارش‌هاي خود را درخصوص آنچه شاهد بودم به مسوولان ذي‌ربط ارائه کردم. وي در خاتمه تاکيد کرد: بنده از اين پس در راستاي ايفاي وظايف نمايندگي به عنوان يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مبتني بر سوگندي که در مجلس بر اساس اصل 67 قانون اساسي ياد کرده ام، خود را پاسدار حريم اسلام و نگهبان دستاوردهاي انقلاب و مباني جمهوري اسلامي ايران و ملزم به صيانت از استقلال و اعتلاي کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم و دفاع از قانون اساسي مي‌دانم و به وظايف خود در اين چارچوب عمل خواهم کرد.
رئيس کميته پيگيري وضعيت بازداشت‌شدگان حوادث اخير با تاکيد بر اينکه شوراي عالي امنيت ملي فعاليت کميته پيگيري وضعيت بازداشت شدگان حوادث اخير را محدود نکرده است، از تلاش براي انصراف کاظم جلالي از استعفا خبر داد. پرويز سروري علت استعفاي کاظم جلالي سخنگوي کميته را زياد بودن حجم وظايف وازدحام مطالب واگذار شده به وي عنوان کرد و افزود: اين مساله براي ما خيلي غيرمترقبه بود، ضمن اينکه در اولين فرصت جلالي را از استعفا منصرف خواهم کرد.
وي با اشاره به همکاري شوراي عالي امنيت ملي با اين کميته، اظهارداشت: شوراي عالي امنيت ملي به هيچ عنوان در کار اين کميته مداخله نمي‌کند که باعث محدود شدن فعاليت اين کميته شود، چرا که اساسا شورا کار خود را انجام مي‌دهد واين کميته هم به وظيفه خود عمل مي‌نمايد.
در مقابل رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، با تكذيب خبر استعفاي دسته‌جمعي اعضاي كميته‌ويژه مجلس براي بررسي مسائل مربوط به بازداشت‌شدگان اخير، درخصوص برخي شايعات مبني بر درخواست اعضاي كميسيون امنيت ملي جهت بازداشت ميرحسين موسوي ضمن اظهار تعجب از اين موضوع،گفت:چه كسي چنين مطلبي را گفته است؟ چنين موضوعي نه مطرح است و نه در دستور كار و اصولا كميسيون امنيت ملي جلسه‌اي نداشته كه چنين اظهاراتي در آن مطرح شود.
علاءالدين بروجردي درباره استعفاي جلالي سخنگوي كميته‌ويژه مجلس براي بررسي مسائل مربوط به بازداشت‌شدگان اخير، گفت: دكتر جلالي نسبت به استعفا اظهار علاقه كرده و رياست مجلس با اين موضوع مخالفت كرده است. وي علت اظهار علاقه جلالي به استعفا را مشغله كاري و گرفتاري زياد عنوان كرد و افزود: هنوز وي را نديده‌ام ولي ايشان چنين درخواستي را به رئيس مجلس داده است و طي صحبتي كه من با رئيس مجلس داشتم، وي نسبت به پذيرش اين استعفا كاملا مخالفت كرده است. آقازاده نماينده رشت، عوض حيدرپور نماينده شهرضا، پرويز سروري نماينده تهران، علاءالدين بروجردي نماينده بروجرد، كرمي‌راد نماينده كرمانشاه، كرمي نماينده كرمان و جلالي نماينده شاهرود از سوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، فرهاد تجري نماينده قصرشيرين از سوي كميسيون حقوقي و قضايي و دوگاني نماينده فسا از سوي كميسيون آموزش و تحقيقات قدرت‌الله عليخاني و حميد سنايي اعضاي فراكسيون اقليت و اميدوار رضايي نماينده مسجد سليمان اعضاي آن كميته هستند. موج استعفايي كه در بين اعضاي كميته ويژه مجلس شكل گرفته است، خبر از بي‌توجهي جمعي از مسوولان به جايگاه نظارتي مجلس مي‌دهد، بنابراين قابل پيش‌بيني است كه علي لاريجاني در راس مجلس براي دفاع از جايگاه نمايندگان در اين باره وارد عمل شود. عضو کميته حقيقت‌ياب مجلس براي پيگيري حوادث کوي دانشگاه و مجتمع مسکوني سبحان در تهران که پس از انتخابات مورد حمله قرار گرفتند از تهيه گزارش نهايي اين کميته در آينده نزديک و ارائه احتمالي آن در جلسه غير علني مجلس خبر داد.
حميدرضا کاتوزيان ادامه داد: گزارش کميته ويژه مجلس که به منظور بررسي حوادث بعد از انتخابات در کوي دانشگاه و مجتمع مسکوني سبحان تشکيل شده بود، در حال نهايي شدن است. به گزارش مهر، وي افزود: اين گزارش پس از تکميل به مجلس و مراجع ذي‌ربط براي برخورد با متخلفان ارائه مي‌شود.
منبع:اعتماد ملي

یزدفردا