زمان : 13 Mordad 1388 - 22:44
شناسه : 18417
بازدید : 2709
کدخدایی در هشتمین اردوی سیاسی دانشجویان پسر :نماینده موسوی گفت هیچ تخلفی در انتخابات صورت نگرفته است کدخدایی در هشتمین اردوی سیاسی دانشجویان پسر :نماینده موسوی گفت هیچ تخلفی در انتخابات صورت نگرفته است
یزدفردا : سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به دیدار نمایندگان کاندیداهای انتخابات با رهبر معظم انقلاب، گفت: در آن جلسه آخوندی به عنوان نماینده موسوی گفت که اگر تمام صندوق‌ها بازشماری شود هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بعدازظهر امروز سه‌شنبه در هشتمین اردوی آموزش سیاسی دانشجویان پسر دانشگا‌ه‌های سراسر کشور که در دانشگاه عباسپور برگزار شد، در ادامه سخنانش با اشاره به دیدار 26 خرداد نمایندگان کاندیدای انتخابات دهم ریاست جمهوری با مقام معظم رهبری گفت: 26 خرداد خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و در آن جلسه آخوندی به عنوان نماینده موسوی گفت که اگر تمام صندوق‌ها بازشماری شود هیچ تخلفی صورت نگرفته است، اما دلیل اعتراض ما این است که به صلاحیت احمدی‌نژاد معترضیم که خطاب به وی گفته شد که شما مرجع تایید صلاحیت افراد نیستید.
وی ادامه داد:‌ موسوی،‌ کروبی و رضایی سه کاندید معترض انتخابات در آخرین روز رسیدگی به شکایات بالاترین حجم شکایت را به شورا آوردند که البته آنها اعتقادی به بررسی شکایت‌ها نداشتند.
سخنگوی شوری نگهبان با بیان اینکه شکایت‌هایی که در روز انتخابات به این شورا می‌رسید در همان روز بررسی و پاسخ داده می‌شد، یادآور شد: شورای نگهبان در شکایت‌های بعد از برگزاری انتخابات به دلیل حسن نیت این شورا تمام تلاش خود را برای رسیدگی کامل به شکایات به کار گرفت.
کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به درخواست شورای نگهبان از کاندیداها برای ارائه شکایات خود به این شورا، گفت: در این خصوص محسن رضایی به شورای نگهبان مراجعه و مسائل خود را مطرح کرد و خواهان بازشماری تعدادی از صندوق‌ها و ارائه تعدادی از سندها به وی شد، سندها نیز به رضایی داده شد ولی متاسفانه نماینده وی در ادامه کار با شورای نگهبان همکاری نکرد، البته در بازشماری آرا نیز تغییر چندانی در آرا مشاهده نشد.
وی با اشاره به فرصت 10 روزه این شورا برای بررسی شکایات کاندیداها اظهار داشت: در این فرصت بررسی‌ها انجام شد و حتی این شورا اعلام کرد که آمادگی بازشماری صندوق‌ها را با حضور نمایندگان 4 کاندید دارد، اما نمایندگان کاندیداها به این مسئله توجهی نکردند و فقط خواهان ابطال انتخابات بودند.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه سخنانش تمدید 5 روزه مهلت رسیدگی به شکایات، افزود: شورای نگهبان هیئت ویژه‌ای تشکیل داد و خدمت مراجع تقلید قم نیز رسید و بعد از دیدار مراجع با بعضی از افراد و چهره‌ها نیز دیدار کرد و در آن دیدارها از آن افراد خواست که اگر راهکاری به نظرشان می‌رسد، ارائه دهند اما غیر از یک نفر که مطلب کوتاهی را ارائه داد، هیچ شخصی مسئله‌ای را بیان نکرد، حتی از هاشمی رفسنجانی نیز خواستیم که وقتی را برای دیدار با با اعضای شورای نگهبان اختصاص دهد اما هیچ وقتی از سوی وی در نظر گرفته نشد.
کدخدایی با بیان اینکه هیئت ویژه‌ای متشکل از ابوترابی و حدادعادل نیز تشکیل شد، خاطرنشان کرد: ابوترابی و حدادعادل 6 نفر را برای حضور در این هیئت ویژه پیشنهاد دادند و مقرر شد که آن 6 نفر با نمایندگان موسوی و کروبی یک هیئت 8 نفره را تشکیل دهند و بعد از آن با بازشماری 10 درصد صندوق‌ها کار رسیدگی به شکایت کاندیدا آغاز شود که حتی کروبی، خباز را در ابتدا به عنوان نماینده خود معرفی کرد اما بعد از مدتی گفتند که ما در ادامه موضع خود را اعلام می‌کنیم.
وی افزود: گرامی‌مقدم نیز در گفتگو با BBC فارسی اعلام کرد که اگر در این هیئت تغییری صورت گیرد ما به همکاری با آنها خواهیم پرداخت و حتی کروبی بعد از این مباحث اعلام کرد که اگر دو تغییر در این هیئت انجام شود ما برای همکاری با آن هیئت ویژه آمادگی داریم اما در ساعت 3 بعد از ظهر همان روز بیانیه‌ای منتشر شد که در آن درخواست ابطال انتخابات از سوی کروبی مطرح شده بود و حتی موسوی نیز همان روز بیانیه‌ای صادر و درخواست ابطال انتخابات را مطرح کرد، البته ما نمی‌دانیم دلیل این تناقض‌گویی‌ها چیست.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در مباحث پیش آمده بعد از انتخابات اراده‌ای مبنی بر حل قضیه وجود نداشت، البته اگرچه قبل از انتخابات برای چنین نظری زود بود اما امروز به جرات می‌گوییم که اراده‌ای برای حل قضیه وجود نداشت.
کدخدایی با اشاره به گذشت 4 یا 5 روز از اتمام فرصت رسیدگی به شکایت کاندیدا، اظهار داشت:‌ بعد از این زمان آقامحمدی پیشنهاداتی مبنی بر انجام دوباره بازشماری آرا در برخی از استان‌ها، تطبیق تعرفه‌‌ها و بررسی تطبیق دست‌خط‌ها را به شورای نگهبان ارائه کرد و با توجه به اینکه بررسی این مسائل وقت‌گیر بود اما شورای نگهبان به دلیل اینکه حسن نیت خود را نشان دهد، اعلام کرد که اگر موسوی موارد پیشنهادی را در نامه‌ای به امضا برساند این مسائل توسط شورای نگهبان پیگیری خواهد شد، ولی هیچ عکس‌العملی توسط وی انجام نشد.
وی ادامه داد: بعد از آن اعلام کردند که جلسه‌ای برگزار خواهند کرد و بعد از آن جلسه نتیجه را به اطلاع شورا خواهند رساند اما بعد از برگزاری آن جلسه ابوترابی اعلام کرد که آنها بر این عقیده‌اند که باید حکمیت را اجرایی کرده و شمارش کل آرای کشور انجام شود،‌ درحالیکه عملا این اقدامات برای شورای نگهبان امکان‌پذیر نبود.
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در همان حوادث بعد از انتخابات، زنگنه و آخوندی نامه‌ای نوشتند و در آن نامه خواستار تشکیل هیئتی با حضور 4 نفر و قضات دیوان عالی کشور برای بررسی نتایج انتخابات شدند، این نامه به بنده داده شد و بعد از آن اعلام کردیم که شواری نگهبان وظایف خود را به نهادی که هیچ رسمیت قانونی ندارد،‌ نخواهد داد.
کدخدایی اضافه کرد: لاریجانی در شورای نگهبان حضور یافت و با آیت‌الله جنتی دیدار کرد که در آن دیدار لاریجانی افراد مدنظر موسوی ازجمله دری‌نجف‌آبادی، پورمحمدی و بنده را برای تشکیل هیئتی پیشنهاد کرد که آیت‌الله جنتی نیز اعلام کرد که اگر موسوی بپذیرد ما نیز مشکلی با تشکیل این شورا نداریم، البته لاریجانی بعد از پیگیری‌های خود اعلام کرد که به دلیل عدم موافقت موسوی موضوع منتفی است.
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه این شورا تمام تلاش خود را مصروف کرد تا به وسیله راه‌های قانونی که مورد پذیرش کاندیدای معترض است، نتایج شکایات آنها را پیگیری کند، تصریح کرد: تمام تلاش شورای نگهبان بر این بود تا کار به درستی پیش رفته و حقی پایمال نشود.
وی با بیان اینکه دشمنان برای تخریب جمهوری اسلامی تلاش گسترده‌ای را به کار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: نگاه ما این بود که دوستان فقط در قالب اعتراض به وضعیت موجود فعالیت می‌کند، اما با مسائلی که امروز منتشر می‌شود این مسئله مشخص شده است که آنها اهداف دیگری نیز داشتند.
کدخدایی با اشاره به اینکه کاندیدای معترض با راهکارهای پیش رو می‌توانستند مسائل مربوط به نتایج انتخابات را حل کنند، عنوان کرد: اما آنها نه تنها تمایلی به حل مسئله نشان ندادند، بلکه بحث ابطال انتخابات را مطرح می‌کردند و اگر شورای نگهبان انتخابات را باطل می‌کرد، دیگر بی‌طرف نبود،‌ اما در واقع چنین درخواستی قانونی نیست، به همین دلیل شورای نگهبان در پایان صحت انتخاباتی را که در سلامت کامل برگزار شد، تایید کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه در سراسر کشور شعب روستایی و کم جمعیت و شعب شهری و پرجمعیت وجود دارد، یادآور شد: در بسیاری از شهرها و بخش‌ها انتخابات تا ساعت 2 به پایان می‌رسد اما به دلیل اینکه طبق قانون انتخابات از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر برگزار می‌شود، صندوق‌ها نباید در طی این ساعت به کار خود خاتمه دهند اما بعد از ساعت 6 بعد از ظهر هیچ منعی برای بازکردن صندوق‌ها و اعلام نتایج انتخابات وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان در این انتخابات با قاطعیت کامل عمل کرده است،‌ خاطرنشان کرد: در خصوص شکایت‌ها نیز افراد و کاندیدای معترض باید اعلام کنند که چه تخلفی در چه صندوقی رخ داده است تا بتوان به شکایات آنها رسیدگی کرد.
کدخدایی اضافه کرد: نمایندگان کاندیدایی که در روز برگزاری انتخابات در شورای نگهبان حضور داشتند، اگر شکایتی را مطرح می‌کردند در همان جا به آن شکایت رسیدگی می‌شد، اما بعد از برگزاری انتخابات اعلام کردند که شما ابتدا انتخابات را باطل کنید تا بعد شکایت‌ها را ارائه کنیم.که در آن زمان ما نیز خطاب به کاندیدای معترض گفتیم که باید درخواست مستند تخلفات را ارائه دهند اما هیچ سندی از سوی آنها به شورای نگهبان ارائه نشد.
وی در ادامه این سخنرانی و در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا برخی از اعضای شورای نگهبان از کاندیدای خاصی حمایت کردند؟ گفت: افراد حاضر در کاندیدا طرفدار شخص خاصی نبودند و فقط در بعضی برنامه‌های کاندیدا شرکت کردند که در این خصوص نیز به آنها تذکر داده شد، زیرا اگر قرار بود از کاندیدایی جانبداری صورت گیرد در تائید صلاحیت‌ها این جانبداری اعمال می‌شد، ولی بدانید که افرادی که در شورای نگهبان حضور دارند آخرت خود را با دنیای هیچ کس عوض نمی‌کنند، به همین دلیل آنها در انتخابات‌ها از کسی جانبداری نکرده و نمی‌کنند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا برخی از سایت‌ها نتایج انتخابت را از ساعت 23 روز 22 خرداد منتشر کردند؟ گفت: پاسخ این سوال را باید از همان سایت‌ها که این نتایج را منتشر کردند، بپرسید اما گفتنی است که رسانه‌ها، بعضی افراد و ستادها به صندوق‌ها مراجعه و آمار مربوط به آن صندوق را جمع‌آوری می‌کنند و برخی از آمار منتشر شده به این شکل به دست افراد رسیده بود.
کدخدایی در خصوص اینکه چرا آرای بعضی از شهرستان‌ها بیشتر از واجدین شرایط آن شهرستان بود؟ اظهار داشت: در انتخابات ریاست جمهوری‌ می‌توان در هر شهری رای داد و تنها در انتخابات میاندوره‌ای مجلس است که افراد برای شرکت در شهر دیگری منع قانونی دارند، به همین دلیل و با توجه به اینکه بسیاری از شهرهای کشور، شهرهای توریستی ومسافرپذیر است، آمار شرکت کنندگان در این شهرها بیش از واجدین شرایط است که البته تعداد تمام آرای این شهرها سه میلیون رای است.
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه شورای نگهبان وظیفه دارد بر اجرای انتخابات نظارت کند، گفت: این شورا تمام مسائل مربوط به انتخابات را برای افکار عمومی تبیین می‌کند و تا جایی که قانون اجازه می‌دهد مسائل مطرح شده توسط کاندیدای معترض را می‌پذیرد و هیچ فشاری بر روی این شورا تاکید نخواهد گذاشت.
کدخدایی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه شورای نگهبان در مقابله با کاندیداهایی که صلاحیت این شورا را به زیر سوال برده‌اند، چه برخوردی خواهد داشت؟ عنوان کرد: ما اعتقاد نداریم صلاحیت شورای نگهبان زیر سوال رفته است و اگر صد بار دیگر مسائل پیش آمده اتفاق بیفتد، این شورا با قوت به کار خود ادامه می‌دهد و در این خصوص افکار عمومی بهترین قاضی به شمار می‌رود.
وی همچنین تصریح کرد: اگر فردی در خصوص تخلفات شورای نگهبان سندی در اختیار دارد، در صورت ارائه در اولین فرصت مستندات وی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه‌اش در اولین فرصت اعلام خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص جلسه 26 خرداد و دیدار نمایندگان کاندیدا انتخابات دهم ریاست جمهوری با مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در ابتدای این جلسه طی سخنانی از حاضرین خواستند که مسائل خود را به راحتی مطرح کنند.
کدخدایی با اشاره به سخنرانی الویری به نمایندگی کروبی در ابتدای این جلسه، ادامه داد: الویری در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه خطبه عقد وی توسط مقام معظم رهبری خوانده شده، بیان کرد که وضعیت اتفاق افتاده را نمی‌توانیم قبول کنیم و صحبت‌هایی که احمدی‌نژاد در این مدت ارائه داده مشروعیت انتخابات را زیر سوال برد به همین دلیل خواهان ابطال انتخابات هستیم،‌
بهشتی نیز بعد از الویری به عنوان نماینده موسوی بر مسائل مطرح شده توسط الویری تاکید کرد، در ادامه این جلسه دانش‌جعفری توزیع سود سهام عدالت توسط دولت در آستانه انتخابات را عین خریدن رای دانست و حتی خطاب به رهبری گفت که سخنان شما در سفر به کردستان حمایت از احمدی‌نژاد بود.
وی افرود: مقام معظم رهبری بعد از سخنان دانش جعفری گفتند که هیچ جانبداری از فردی نکرده و نخواهند کرد و سخنانشان در کردستان نیز بر اساس اصولی بوده که به آنها اعتقاد داشته‌اند، البته مقام معظم رهبری همچنین گفتند که کروبی بعد از سخنان من در کردستان خود را مصداق آن حرف‌ها دانسته و حتی موسوی نیز به دیدار من آمد و گفت که طرفدارانم می‌گویند حرف‌های شما در کردستان درباره من بوده است.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: مقام معظم رهبری خطاب به دانش‌جعفری گوشزد کرد که این سخنان شما در واقع نتیجه‌گیری است که شما از سخنان من کرده‌اید.
کدخدایی در ادامه تاکید کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار گفتند که بنده با هیچ راهکار غیرقانونی موافق نیستم و تمامی مسائل باید از طریق راه‌های قانونی پیگیری شود. حتی زمانی که در آن جلسه صحبت از کمیته حقیقت‌یاب به میان آمد، مقام عظمای ولایت با آن مخالفت کردند و بحث مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز با این سخن که دلیلی برای ارجاع بحث انتخابات به این مجمع وجود ندارد، نپذیرفتند.
وی با بیان اینکه در آن جلسه زنگنه خطاب به رهبری گفت که شما پدر ما هستید و باید این مسئله را حل کنید، یادآور شد: مقام معظم رهبری در پاسخ به زنگنه اعلام کردند که شما زمانی که وزیر بودید با احساس با من صحبت می‌کردید و حتی در بعضی مواقع گریه نیز می‌کردید، ولی درخواست‌های امروز شما اگر در راه قانون باشد، باید توسط شورای نگهبان رسیدگی شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش دانشجویان که مکانیزم تائید صلاحیت افراد توسط شورای نگهبان چیست؟ اظهار داشت: شورای نگهبان بر اساس وظایف قانونی خود بر اساس مستندات موجود در جلسه‌ای که 12 نفر عضو این شورا حضور دارند، صلاحیت افراد را تائید یا رد می‌کنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا سازمان بازرسی کل کشور از نظارت در انتخابات منع شد؟ گفت: سازمان بازرسی کل کشور به استناد تفسیر شورای نگهبان حق دخالت در انتخابات را ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: در سال 1372 از سوی هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهو وقت حکمی برای رئیس سازمان بازسی کل کشور در خصوص نظارت در انتخابات صادر شد که شورای نگهبان در آن زمان نیز اعلام کرد که سازمان بازرسی کل کشور حق نظارت بر انتخابات را ندارد و جلوگیری از نظارت این سازمان بر انتخابات نیز مربوط به تفسیر شورای نگهبان در زمان‌های گذشته است و امروز نیز هیچ سندی و گزارشی در خصوص نظارت سازمان بازرسی کل کشور در انتخابات هیچ دوره‌ای وجود ندارد.
کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بحث کمیته صیانت از آرا، گفت: شورای نگهبان به هیچ وجه این کمیته را به رسمیت نشناخت و به همین دلیل تمام نامه‌هایی که با این عنوان به شورای نگهبان ارسال می‌شد، نمی‌پذیرفت.
کدخدایی در پایان در پاسخ به این پرسش دانشجویی مبنی بر اینکه اگر فردی در یک‌دوره انتخابات صلاحیتش توسط این شورا رد شود، آیا این رد صلاحیت مادام‌العمر است؟ عنوان کرد: بررسی صلاحیت افراد برای همان دوره است و صلاحیت هر فرد در هر دوره مجداً بررسی خواهد شد.