زمان : 12 Mordad 1388 - 22:48
شناسه : 18396
بازدید : 1099
مدیر آب و فاضلاب روستايی مهریز: به علت فرسودگی شبکه آب روستايی در روستاها این شهرستان پرت آب زیاد است مدیر آب و فاضلاب روستايی مهریز: به علت فرسودگی شبکه آب روستايی در روستاها این شهرستان پرت آب زیاد است
 
ناصر گلابي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار یزدفردا در مهريز،‌ افزود: با توجه به این که درآمد روستایيان به بخش کشاورزی اختصاص دارد، وجود خشکسالی در دو سال گذشته خسارات غیر قابل جبرانی را به این بخش وارد کرده است.

وی در ادامه گفت: در روستاهای مهریز بیش از 20 هزار نفر زندگی می‌کنند كه اين افراد در 58 روستا و در دهستان‌هاي بهادران، ارنان، خورميزات، تنگ‌چنار و ميانکوه سکونت دارند که به علت خشکسالی شدید از این تعداد روستا 40 روستا با تانکر ابرسانی می‌شوند.

وي با اشاره به اينكه 8 هزار و 700 مشترک در اين روستاها تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب روستايي قرار دارند|، گفت: طي يکسال گذشته در مجموع افزون بر 8 ميليارد ريال اعتبار استاني و منابع خشکسالي جهت تامين آب روستاهاي بخش مرکزي مهريز هزينه شده است.

گلابي‌نژاد مهمترين طرح در دست اقدام اين اداره را بازساري شبکه آبرساني دهستان تنگ‌چنار با اعتباري افزون بر 5 ميليارد ريال ذکر کرد و در ادامه گفت: به علت فرسودگی شبکه آب روستايی در روستاها پرت آب زیاد است و با توجه به اینکه در سال اصلاح الگوی مصرف قرار داریم باید فکری شود تا از این مشکل بزرگ جلوگیری شود.

مدير آب و فاضلاب روستايي شهرستان مهريز خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل آب روستای مهریز محدودیت جهت حفر چاه‌های آب آشامیدنی است كه هم اکنون 36 حلقه چاه آب شرب روستای در روستاهای مهریز وجود دارد که به علت خشکسالی میزان آبدهی این چاه‌ها بسیار کم شده است و به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای مردم روستاها نیست و کمبود آب شرب مشکلات فراوانی را به وجود آورده است.

وی همچنین از کمبود نیروی انسانی در اداره آب و فاضلاب روستایي مهریز انتقاد کرد و گفت: با توجه فعلیت زیادی که اداره آب و فاضلاب روستايی مهریز دارد نیروی انسانی کمی در اختیار داریم ما هم اکنون 3 نفر نیروی انسانی در اختیار داریم که این جوابگوی فعالیت گسترده اداره نیست.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان مهريز: امرار معاش 5 هزار خانوار مهريزي از طريق کشاورزي و دامپروري
محمود زارع‌زاده افزود: اين افراد در پنج دهستان بخش مرکزي به توليد انواع محصولات کشاورزي و لبني اشتغال دارند.

وي اضافه کرد: ميزان توليد سالانه محصولات کشاورزي و دامپروري شهرستان 90 هزار و 84 تن شامل باغي، زراعي، گلخانه‌اي و دام و طيور است و در مجموع بيش از 60 درصد محصولات توليدي اين شهرستان براي فروش به مرکز استان و برخي از مناطق همجوار فرستاده مي‌شود.

زارعزاده سطح اراضي کشاورزي منطقه را افزون بر 17 هزار و 500 هکتار اعلام کرد که 10 هزار هکتار آن را باغات تشکيل مي‌دهد.

وي شهرستان مهريز را اولين منطقه توليد پسته و شير و دومين مرکز توليد عسل در استان بيان کرد و گفت: بزرگترين باغ انار خاورميانه در وسعت 300 هکتار با 80 رقم در اين شهرستان قرار دارد.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان مهريز در پايان خاطرنشان کرد: آب کشاورزي مهريز توسط 160 حلقه چاه عميق و نيمه عميق، هفت چشمه فصلي و افزون بر 450 رشته قنات و چشمه قنات تامين مي‌شود.

گفتني است، شهرستان مهريز با 50 هزار نفر جمعيت در 30 کيلومتري جنوب شهر يزد قرار دارد.

نظر :