زمان : 10 Mordad 1388 - 16:46
شناسه : 18309
بازدید : 7028
گزارشی از شرکت تابش نماینده اردکان در دومين اجلاس كميته مبارزه با فقر مجمع مجالس آسيايي-کامبوج گزارشی از شرکت تابش نماینده اردکان در دومين اجلاس كميته مبارزه با فقر مجمع مجالس آسيايي-کامبوج

گزارشی از شرکت تابش نماینده اردکان در دومين اجلاس كميته مبارزه با فقر مجمع مجالس آسيايي-کامبوج

یزدفردا :تابش: در نظامهای بسته اقتصادی که دیوان سالاری و مداخله دولت در آن زیاد است نمی توان انتظار تولید ثروت و کاهش فقر را داشت
با اجرای صحیح طرح هدفمندسازی یارانه ها و اصل 44 قانون اساسی اقتصاد ایران پویایی لازم را کسب و رقابتی خواهد شد
تاسیس جهاد سازندگی و کمیته امداد امام (ره) بعد از پیروزی انقلاب ، حرکتی بود در جهت فراهم کردن زمینه های کاهش فاصله طبقاتی
صندوق مبارزه با فقر در آسیا(pafa) می تواند به صورت اعطای کمکهای بلاعوض ،تسهیلات بانکی و ارائه خدمات فنی و مهندسی مورد استفاده قرار گیرد
ايران ميزبان سال آينده و "تابش" نایب رئیس کمیته مبارزه با فقر مجمع مجالس آسيايي
دکتر محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی که در راس هیاتی از طرف ایران برای شرکت در اجلاس مجمع مجالس آسيايي در زمينه مبارزه با فقر در کامبوج شرکت کرده بود ،طی سخنانی در این اجلاس با تشکر از اهتمام مجمع عمومی مجالس آسیایی نسبت به مقوله فقر و تلاش برای مقابله و کاهش آن در سطح کشورهای آسیایی به بیان تعریفی از فقر در جهان و تاثیر آن بر بخشهای مختلف پرداخت وگفت: فارغ از این که چه تعریفی از فقر داشته باشیم واینکه دایره آن را به حوزه های مختلف اعم از سیاسی، فرهنگی ، اجتماعی کسترش دهیم ، یا صرفا آن را در حوزه اقتصادی محدود نماییم، وچه تقسیم بندی برای آن در نظر بگیریم و اینکه در بررسی و پژوهش هایمان تاثیر پدیده جهانی شدن در گسترش یا مهارفقر را چه بدانیم و صدها موضوع و مسئله مرتبط دیگر ، ولی آنچه باصراحت باید به آن اذعان کنیم این است که فقر وجود دارد و جلوه های خشن آن جوانها و فطرت پاک انسانها را می آزارد و به ما که منتخب مردم هستیم ، مسئولیت خطیرمان را گوشزد می نماید که در دوران مسئولیت و قدرت در جهت مقابله و کاهش فقر گامهای متعهدانه و جدی برداریم تا بتوانیم بخشی از تکالیف معنوی ، وجدانی و قانونی خویش را ادا نمائیم.
تابش فقر را نقطه مقابل ثروت ومتفاوت از نابرابری دانست و افزود: ثروت با تلاش و ابتکار انسانها حاصل می شود و تکیه بر توانایی های بشری و به فعل در آوردن استعدادهای آنان از طریق ایجاد نهادهای حقوقی و اقتصادی مناسب ،می تواند بعنوان راهکاری برای ایجاد ثروت و مقابله با فقر قلمداد کرد.
وی افزود: بدیهی است آزادی فعالیت انسانها که منجر به خلاقیت و نوآوری می شود، عامل مهمی در دستیابی به ثروت است و از یک نظام بسته اقتصادی که دیوانسالاری و مداخله دولت در آن زیاد است نمی توان انتظار تولید ثروت و کاهش فقر را داشت. تجربه دنیای امروز در خصوص حرکت از یک اقتصاد بسته و دولتی به سمت اقتصادی آزاد و توفیقات زیادی که در اینخصوص ودر جهت افزایش ثروت و مقابله با فقر داشته اند موید این امر است.
نماینده مجلس شورای اسلامی ایران در این اجلاس با ارائه آماری از توزیع ثروت و منابع در جهان آن را نابرابر و باعث آسیب پذیری فقرا نسبت به بیماریها، نوسانات اقتصادی ، حوادث طبیعی و . . . عنوان و با اشاره به گزارش توسعه جهانی سال 1990 که یک استراتژی دو محوری بر اساس تشویق رشد فعالیت های کاربر از طریق آزاد سازیهای اقتصادی و سرمایه گذاری در زیر بناها و ارائه خدمات اولیه بهداشتی آموزشی به فقرا را توصیه می کند، از ارتقاء فرصت ها ،افزایش اقتدار و بهبود امنیت به عنوان مولفه های مهم استراتژی مبارزه با فقر نام برد.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ایران در بخشی از سخنان خود بهچشم انداز اقتصاد ایران اشاره و افزود:کشور ایران در آستانه یک انقلاب اقتصادی است و تصویب لایحه هدفمندسازی یارانه ها و اجرای اصل 44 قانون اساسی در واگذاری اغلب تصدی گری ها و فعالیت های دولت- البته به جز در مواردحاکمیتی و الزام آور- نوید بخش شکوفایی اقتصاد ایران و تبدیل این موارد به قانون از طرف مجلس شورای اسلامی باعث آزادی عمل و نقش محوری مردم در تولید ثروت و نهایتاً مقابله با فقر است.
وی شروع اجرای موادی از قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه که واگذاری شرکتهای دولتی را با مکانیزی خاص در قالب سهام عدالت به مردم ارائه می کند را از اقدامات مثبت دیگری عنوان که با همراهی دولت و مجلس می تواند منجر به توزیع ثروت بین مردم و بهره مندی عوایدآن توسط اقشار با دهک در آمدی پایین در جامعه باشد.

تابش در خصوص لایحه هدفمند سازی یارانه ها اظهار داشت :این لایحه در کمیسیون ویژه ای در مجلس تصویب شده و کار بررسی آن طی ماه آینده در پایان خواهد پذیرفت. با اجرای این لایحه ضمن آنکه اقتصاد ایران پویایی لازم را کسب و عرصه رقابتی خواهد شد بخشی از درآمد حاصله از حذف یارانه های بخش انرژی نیز به طور مستقیم به دو دهک کم در آمد جامعه و بخش دیگری از آن به صورت غیر مستقیم صرف پوشش تامین اجتماعی و بیمه ای 5 دهک دیگر جامعه خواهد شد. و قسمتی از منابع حاصله نیز به بخش تولید اعم از کشاورزی و صنعتی اختصاص خواهد یافت که عواید تمامی این سیاست گذاریها مستقیم و غیر مستقیم در ابتدا به طبقات کم در آمد جامعه خواهد رسید و آنها را تا حد زیادی توانمند خواهد ساخت.
تابش همچنین درخصوص دیگر اقدامات انجام گرفته در مبارزه با فقر و فاصله طبقاتی درمجلس شورای اسلامی افزود: تصویب قانونی که تبعیض در پرداختهای متفاوت در وزارتخانه های مختلف را ملقی می سازد و وضعیت پرداخت حقوق به کارکنان رده های پایین تر را تا 50 درصد افزایش می دهد ، افزایش حقوق بازنشستگان که جز گروههای کم در آمد جامعه هستند، تخصیص اعتبارات مناسب جهت تحت پوشش قرار دادن افراد بی بضاعت ، وام های با کارمزد پایین جهت ساخت مسکن و ایجاد فرصت های شغلی جوانان و ادامه تحصیل دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی ،ازدواج و کمک به تامین بخشی ازهزینه های بیماران صعب العلاج ،بیمه محصولات کشاورزی، پرداخت خسارت دیدگان ناشی از بلایای طبیعی( سیل و زلزله و خشکسالی و...) و . . . که در کاهش تبعیض و فقر بین قشر جوان جامعه و فراهم کردن فرصت های نسبتاً برابر موثر است از جمله این موارد است. و پیش بینی شده این سیاست ها در برنامه 5 ساله توسعه کشور که کار رسیدگی به آن تا دو ماه دیگر در مجلس آغاز و سال آینده به مرحله اجرا در خواهد آمد، به نحو موثر تری گنجانده شود.
نماینده ایران در این اجلاس به تلاش مسئولان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره و ازکمیته امداد امام (ره) به عنوان نهاد حمایتی که بعد از انقلاب و به دستور امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران تشکیل و حدود دو میلیون خانوار با جمعیت 5 میلیون نفری را تحت پوشش اقدامات خدماتی و حمایتی خود قرار دارد و خدماتی همچون پرداخت کمک معیشت ، ایجاد اشتغال، ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی ، بیمه درمان مدد جویان، تامین مسکن، تامین جهیزیه و کمک هزینه ازدواج ، پرداخت وام قرض ا لحسنه ارائه می دهد ،همچنین تاسیس جهاد سازندگی بعد از پیروزی انقلاب که حرکتی در جهت فراهم کردن زیر ساختهای لازم برای توسعه مناطق روستایی، توانمند سازی مردم ، ایجاد اشتغال، و بهبود وضعیت معیشتی آنها بوده نام برد و آن را در راستای مبارزه با فقر موثردانست.
تابش همچنین به نمونه اقداماتی که مجلس ایران با نگاه جامع و کلان نگر خود در تصویب قوانین، خصوصا برنامه های توسعه کشور و بودجه سالیانه در جهت توزیع در آمدها و مبارزه با فقر و توانمند سازی افراد کم در آمد جامعه مد نظر دارد اشاره و در خاتمه تصریح کرد: در نگاه ما توسعه روستایی یکی از راههای موثر برای مقابله با فقر است و می تواند از مهاجرت بی رویه روستائیان به مناطق شهری جلوگیری کند و ما کاملاً از ایده دبیرکل محترم اجلاس در مورد اینکه مجالس می بایست بخش خصوصی را تشویق کنند و قوانین مورد نیاز را برای تاسیس موسساتی به منمظور ساماندهی صنایع روستائیان تصویب نمایند استقبال می کنیم،همچنین ایده صندوق مبارزه با فقر در آسیا(pafa) را ارزشمند می دانیم ولی بایست اهداف ،حیطه کار و امکان تاسیس این صندوق بطور دقیق مشخص گردد و جهت تداوم کار این صندوق مقدار کمک هر کشور مشخص و از تجربیات سازمانهای تخصصی بین المللی و سازمانهای دولتی و غیر دولتی در خصوص نحوه تاسیس این صندوق استفاده گردد.سهم سرمایه گذاری کشورها در این صندوق نیز می تواند به صورت اعطای کمکهای بلاعوض ،تسهیلات بانکی و یا در اختیار گذاشتن خدمات فنی و مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.
تابش همچنین از اعضای حاضر برای برگزاری جلسه آتی در ایران و مشاهده اثرات عینی برخی از این سیاست گذاریها دعوت نمود که اعضا با این پیشنهاد موافقت و مقرر شد که اجلاس بعدي سال آينده در ايران تشکيل شود. همچنین محمدرضا تابش به عنوان نایب رئیس این اجلاس برگزیده شد.
شایان ذکر است دومين اجلاس كميته فرعي مجمع مجالس آسيايي در زمينه مبارزه با فقر در آسيا در روزهای 5 و 6 مرداد ماه 1388 در شهر سيام ريپ كامبوج برگزار شد..